Bitva draků a pavouků zrovna vrcholila. Kyselina a sítě byly všude, Cormyr spoutaný jejich nesčetnými tenkými provázky. Bylo jasné na první pohled, která strana vyhrává. Pavučiny samotné Lolth jsou totiž odolné proti ohni a tak se Cormyr nemohl tak snadno osvobodit a asistovat svým pomocníkům při bitvě. A bez něj byli jako ztracení. Zmateně pobíhali.
Vtom se ale stalo něco mnohem nečekanějšího. Z nedaleké průrvy se ozval výkřik, ale v té chvilce, na niž bitva ustala, nebylo slyšet žádné další zvuky. Kdo by se ale podíval lépe, uviděl by na jejím okraji zabodnuté blyštící se háky, po kterých se vytahovalo.. nové nebezpečí.
Jakmile začaly znovu řinčet meče, svištět šípy a křičet hrdla v krvavé vřavě, nad průrvou se nejdřív pomalými pohyby objevily zelené ruce, pak hlavy a nohy. Tiše se sunuly blíž. Až se konečně dostaly do vhodné vzdálenosti, zahájili útok. Goblini překvapili obě strany a vzali si pro sebe jasné vítězství. Během několika minut bylo dokonáno.
Chcete prožít tento boj znovu nebo se vám nelíbí jeho výsledek a rádi byste ho změnili? Obojí vám umožní nové rozšíření hry Dungeon Command, které se jmenuje Tyranny of Goblins. A tyranie zelených mužíků v našem příběhu opravdu nastala. Dungeon Command je figurková taktická hra plná chytrých manévrů a skvělých zážitků, jak jste se mohli přesvědčit v naší dvojrecenzi na první dvě krabice – Dungeon Command: Heart of Cormyr a Dungeon Command: Sting of Lolth (recenze).
Toto nové rozšíření přináší samozřejmě v krabici, na jejímž víku najdete zelenou záplavu příšer a především Horned Devila (Rohatý ďábel), mnoho nového. Autoři zůstali stejní, tedy Chris Dupuis, Peter Lee, Kevin Tatroe a Rodney Thompson. Nezměnili se ani vydavatelé, slavní kouzelníci Wizards of the Coast. O ilustrace karet a prostředí v této krabici se postarali Ben Wootten, Matt Adelsperger, Dan Scott a Kerem Beyit.
V krabici s odklápěcím víkem se nachází všechno, co jsme si chválili i minule. Dvě nové velké karty gobliních generálů a velké desky prostředí, které do sebe elegantně zapadnou. Jsou pochopitelně oboustranné a stále zachovávají systém, že na jedné straně najdete interiér kobek, na druhé pak nějakou tu venkovní scenerii.
Dále uvnitř najdete řadu žetonů, ať už kosočtvercové pro označování aktuálních schopností vašeho velitele, nebo kulaté sloužící k evidenci poškození na jednotlivých goblinech a jejich kamarádech. Jsou tu samozřejmě i truhly.
A pak je tu to nejdůležitější, kvůli čemu si asi většina hráčů Dungeon Command pořizuje – figurky. Ve vytvarované plastové vložce najdete celkem dvanáct miniatur od již zmiňovaného obrovského rohatého démona vévodícího dojmu uprostřed, přes velké trolly (které znáte i například z Drizzta), ale především hobgobliny a gobliny. O těch přece toto rozšíření je v první řadě, no ne?
Protože ale toto je článek o rozšíření a ne o nové hře, můžeme trochu změnit naši standardní zažitou chronologii informací a přeskočit hned k jejich zpracování. Figurky jsou opět z měkkých plastů, takže by měly vydržet bez jakékoliv újmy na zdraví mnoho a mnoho partií. Ale bohužel u Tyranny of Goblins si s sebou nesou jednu nepříjemnou vlastnost.
Všechny jejich barvy jsou totiž jakési vybledlé a detaily na figurkách prostě nevyniknou tak, jak tomu bylo u předchozích dvou balení. Je to trochu škoda, protože právě nabarvené miniatury jsou obrovským lákadlem Dunegon Commandu. Na všech postavičkách převládá zelená a kromě ní zde najdete už jen hnědočervenou a velmi výjimečně nějaký světlý odstín. A právě ty zde chybí, aby se figurky lépe vyjímaly na herním plánu. Nejhezčí je asi figurka trolla, ale všechny ostatní také dostačují a nebudou působit nijak lacině nebo nepřístojně vedle ostatních sad, které vlastníte.
Ostatní komponenty mají opět vynikající kvalitu, jsou pevné, ze silného kartonu. Karty obsahují pěknou grafiku a ilustrace můžeme tentokrát jen pochválit. Jsou právě tak barevné, jak by měly být miniatury.
Pravidla samotná se neliší, co se pochopitelně mění zásadně, jsou karty příkazů. Těch je v krabici 36, dvanáct dalších listů patří příšerám z krabice a poslední tucet vám pomůže integrovat toto rozšíření do ostatních her ze světa D&D – například Legend of Drizzt (recenze).
Nyní provedeme malé opakování pro hráče, kteří jsou ve světě Dungeon Command noví a nezkušení a právě gobliní rozšíření je k nám přivedlo. Kromě toho, že si mohou přečíst původní rozsáhlou recenzi na první dvě krabice s detailním popisem pravidel, mohou začít zde souhrnem těch nejzásadnějších pravidel.
Každý z hráčů potřebuje ke hře jednu krabici Dungeon Commandu. Klasicky lze hru hrát ve dvou, třech i čtyřech, ale nejlepší pro začátky jsou bitvy ve dvou. Stačí nám tedy dvě krabice. Herní plán složíte ze všech desek obou krabic, které do sebe pěkně zacvaknete.
Hráči už určitě předem mají vybranou stranu, za kterou chtějí bojovat. Od ní si před sebe vezmou všechny miniatury, zamíchané balíčky karet příšer i příkazů a především jednoho velitele, který je hráčovou inkarnací. Ve hře však nevystupuje a místo toho dohlíží z pozadí. Každý z nich má svoji výchozí hodnotu morálky a vůdčích schopností (leadership).
Právě morálka je hlavním herním prvkem, který klesá za každou ztracenou jednotku. Ta už se nemůže vrátit zpět a je ztracena navždy, musíte tedy pracovat velmi opatrně se svými silami. Vůdcovství naopak potřebujete k tomu, abyste svoje mužstvo udrželi pohromadě – na herním plánu můžete mít vždy jen tolik jednotek, jejichž součet úrovní v levém horním rohu karty je menší nebo roven vaší hodnotě kontroly.
Každý ze soupeřů začíná boj s určitým počtem karet v ruce, které může ve svém tahu používat – příšery k jejich nasazování, karty k posilování útoků. S postavičkami hráči pohybují po plánu a navzájem se napadají. Taktika zde hraje velice důležitou roli, protože síly jednotek jsou pevně dané a nerozhoduje o nich žádný hod kostkou. V tom je Dungeon Command vůči hráčům neúprosný.
Každou příšeru aktivujete tak, že otočíte její kartu o 90 stupňů. Ovšem hned na konci svého tahu je znovu postavíte, aby se mohly bránit a používat karty příkazů v průběhu tahů ostatních hráčů. Na začátku svého nového kola je pak znovu postavíte a můžete s nimi znovu jednat.
Za novou rasu se bojuje pochopitelně zcela jinak, než za první dvě. Právě nový pocit ze hry a odlišná taktika je důvodem, proč tyto rozšíření vznikají. Na vině nejsou pouze karty příkazů, ale pochopitelně i dovednosti samotných příšer, které si pro vás připravily opravdové lahůdky. Například mojí oblíbenou je vlčí jezdec (Wolf Rider), který se po porážce rozdělí na jednu ze dvou slabších jednotek dle vaší volby a ještě chvíli potrápí nepřítele.
A co je v Tyranny of Goblins dál nového? Můžete se těšit především na dva nové druhy karet – charisma a konstituci. Karty příkazů jdou vždy zahrát pouze na příšeru, která danou vlastnost má na svojí kartě přítomnou. Někdo prostě charisma má, jiný ne.
Ovšem například truhlice fungují stále stejně. Po jejich otevření (otočení) položíte na plán tolik truhlic, kolik udává číslo. Za zvednutí každé jedné získáte jeden bod morálky pro svoje mužstvo zpět. Ostatně vracení je také zajímavým tématem v Tyranny of Goblins, protože je zde poprvé porušeno pravidlo o tom, že karty jdou rovnou do odkládacího balíčku. Tou kartou je Reinforcements, která zařídí, že můžete zamíchat všechny své karty ze hřbitova a znovu z nich vytvořit balíček. Dokonce můžete některé z nich rovnou i dobrat do ruky za zahozené jiné karty.
Jsou zde ale i další karty, například bezhlavý útok (Reckless Attack) vás sice bude stát jedno poškození, ale cíli útoku ublížíte rovnou za 30. Naopak se můžete za pomoci karty Grovel ubránit útoku za 30, pokud odevzdáte jednu morálku. Hobgobliní mág znásobuje svoji sílu v magickém kruhu na herním plánu, Bugbear Berserker je zase pomstychtivý pokud se stane něco někomu v jeho sousedství a Feral troll se umí regenerovat.
Stejně tak je unikátní například generál Snig the Axe. Sice začíná s vůdcovskými schopnostmi pouze na šestce, ale umí přivolat příšeru a ještě v tom kole ji aktivovat. Navíc goblini jsou ze svojí povahy záludná stvoření, která se mohou vynořit kdekoliv na herním plánu. Připravte se tedy na překvapivé výpady ze stran a do zad soupeřovy armády. Atmosféra houstne..
A naděje druhé strany ještě potemní, když do hry vstoupí hrozivý a obrovský Horned Devil. Se svými 140 životy je nejsilnější figurkou v dosavadních třech boxech. Jde z něj hrůza a to vůbec nebereme v úvahu karty, kterými ho můžete ještě vybavit. Stroj na zabíjení.
Bohužel u tohoto rozšíření se projeví zatím asi nejvýrazněji neduh, který se táhne s předpřipravenými sadami. V Tyranny of Goblins budete téměř s jistotou potřebovat více než jednu krabici, abyste se pořádně vyřádili. Pak totiž můžete zahrnout soupeře hromadou goblinů, podpořit je válečným křikem a veškerý odpor pak dorazit několika silnými příšerami.
Naštěstí ale není Tyranny of Goblins příliš silné ani naopak slabé bez toho, že byste museli pořizovat druhou krabici. Funguje velice dobře proti ostatním frakcím a dočkáte se napínavých a zajímavých soubojů, na které dlouho nezapomenete.
Dungeon Command ale zůstává poměrně jednoduchou hrou s miniaturami, která však vyžaduje správné časování a především občasné počty. Všechno ale perfektně funguje a během několika her se naučíte i ta drobná, méně intuitivní pravidla. V tom nejsou výjimkou ani Tyranny of Goblins, kteří nesou všechny změny na svých nových kartách.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Chris Dupuis, Peter Lee, Kevin Tatroe, Rodney Thompson |
Vydavatel | Wizards of the Coast |
Rok vydání | 2012 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 90 |
Minimální věk | 12 and up |
Jazyková závislost | Extensive use of text - massive conversion needed to be playable (6 voters) |
Kategorie | Card Game, Fantasy, Miniatures, Wargame |
Mechanismy | Action Points, Area Movement, Campaign / Battle Card Driven, Hand Management |
Rodina | Creatures: Goblins, Digital Implementations: VASSAL, Game: Dungeon Command, Setting: Dungeons & Dragons |
Více o hře.
+ krásné postavičky goblinů a rohatého démona
+ noví generálové se speciálními schopnostmi
+ důraz na záludnost goblinů
+ za novou frakci se hraje úplně jinak
+ dvě nová klíčová slova
+ zajímavé karty příkazů
+ možnost použít postavičky do dalších her D&D
- jedna krabice k hraní nestačí
- méně výrazně nabarvené figurky