Každý den se vydávám na pastvu a sleduji své tři krávy, jak se pokojně pasou. Dnes jsem se chvíli zdržel a s hrůzou jsem zjistil, že jedna dojnice zmizela. Není po ní ani stopa a ostatní dvě se tváří, jako by nikdy o svojí kamarádce neslyšeli. Nevím, co se stalo, ale budu muset oprášit laso a ulovit si náhradu. Kdysi jsem v tom byl nejlepší..
Nejspíš jste nikdy lovit divoký dobytek nezkoušeli. Ale všechno je jednou poprvé. Tentokrát to bude s deskovou hrou El Gaucho, kterou pro nás všechny milovníky stolní zábavy vytvořil Arve D. Fühler, od něhož jsme nedávno recenzovali hru Pagoda (recenze). Svoji novou hru vydává pod záštitou firmy Argentum Verlag, která nám laskavě darovala jeden kus hry k recenzi. Za grafické zpracování této novinky je zodpovědný Dennis Lohausen.
Hra se ukrývá v nenápadné, středně velké krabici s vousatým honákem dobytka na víku. Uvnitř pak na nás hráče čeká v první řadě herní plán. Ten se skládá z města, kde pasáci dobytka žijí a pastvy pro samotné krávy. Úplně nahoře pak je ohrada, kde ale hráči budou hlídat hromádku kostek (a kterou si postaví z připravených dílků). Kromě nich na účastníky čekají převážně kartonové komponenty – destičky s různými druhy dobytka. Nechybí ani dřevěné součástky – figurky gaučů a jeden žeton k položení na bodovací stupnici.
Na začátku partie si každý z hráčů vybere jednu barvu a na nulu na bodovací stupnici připraveného plánu položí svůj kulatý žeton. Figurky honáků si položí před sebe, stejně jako jednu až tři destičky startovního dobytka. Na mapě je třeba připravit výchozí stav pastvin – každá řada může být plněna kravičkami jen tak dlouho, dokud součet jejich hodnot (velké číslo v levém horním rohu) nepřesáhne dvacet.
Každé kolo začíná stejně – hodem kostkami, které zatím zůstano v bezpečí ohrady. Hráči si je ale téměř ihned rozeberou po dvou v pořadí, které bylo na začátku určeno. Jejich hodnoty pak mohou okamžitě použít k vyslání svých honáků na herní plán. Postavičky lze postavit buď do města a získat za to v příštím kole nějakou speciální akci nebo s nimi vyrazit na pastvinu za kravičkami.
Hodnoty kostek jsou pochopitelně důležité. Zatímco budovy ale ukazují jasně hodnoty, které musí kostky míst, na dobytek je třeba jít trochu jinak. Hráč může použít jednu nebo dvě kostky a pokusit se přesáhnout hodnotou číslo v levém horním rohu. Pouze tak si může krávu pohlídat a odvést si ji do své ohrady ve chvíli, kdy se daná pastvina uzavře.
Pokud na to hodnota nestačí, je tu ještě jedna možnost vedoucí přes menší číslo v pravém rohu. Takový honák ale ještě nemá nad krávou kompletní kontrolu a hráč jej na znamená této skutečnosti položí. Pouze vyrovnáním malého čísla další kostkou (klidně až v následujících tazích) se může gaučo postavit a pohlídat si kravičku.
Takto tam figurka může stát i několik kol až do chvíle, kdy mají všechny krávy na pastvě svého lovce. Hráči si destičky rozeberou a přiloží do svých stád. Ty se rozdělují podle druhu dobytka. Nový dílek lze ale přiložit pouze jako součást stoupající nebo klesající řady čísel. V opačném případě je třeba ihned stádo prodat a získaným dílkem začít nahánění nanovo. Hodnotu stáda udává nejvyšší kráva vynásobená počtem nastřádaných zvířat toho druhu.
Standardní pravidla mohou hráči občas porušit, pokud na ně na některé budově města čeká figurka z minulého kola. Pak lze třeba prodat libovolné stádo za víc peněz, přidat si k hodům další číslo nebo ukrást jednu kravičku soupeři. Ten naštěstí svoji ztrátu dostane nahrazenu v penězích.
Na konci každého kola se znovu doplní pastviny do hodnoty dvaceti bodů. Partie tak pokračuje, dokud není dobírací hromádka pastvin prázdná. V tu chvíli hráči odehrají poslední kolo a poté si porovnají svoje zisky nastřádané za prodej dobytka. Ten pasáček, který má největší jmění, se stává vítězem.
El Gaucho je zajímavým mixem hned tří herních žánrů, které mají řadu fanoušků. V první řadě to je worker-placement, tedy vysílán dělníků. Kromě samotných budov je tentokrát hráči posílají na pastvu, kde jim chytají dobytek. Ale teprve s pomocí kraviček mohou hráči vytvořit sady, které lze výhodně prodat. Všechny jejich plány ale částečně podléhají vůli kostek. Podívejme se na to tedy postupně.
Jednotlivým akcím předchází hod kostkami. Ty svými puntíky vytvoří nabídku, ale i poslední hráč má na výběr a nemusí se obejít pouze s tím, co na něj zbylo. Navíc se hráči sami mohou rozhodnout, na jakou akci kostky použijí. Často jim sice náhoda znemožní provést právě tu činnost, kterou si plánovali, ale vždy ji lze nahradit něčím jiným. Tady musí protivníci umět dobře pracovat se svojí taktikou a vyvíjet ji s hrou.
Figurky vyráží na různá místa plánu, ale nevrací se zpět do ruky hned. Navíc ani nepřináší okamžitý zisk. Tady se právě v akčních polích vesnice ukážou schopnosti hráče plánovat dopředu. Tyto speciální akce jsou hlavní cestou k vítězství a jejich správným používáním se může hráč oddělit od ostatních.
Sběr sad dobytka je tím nejdůležitějším prostředkem k zisku bodů. Kupodivu ale není tak zásadní samotné načasování prodeje, ale především hlídání toho, aby čísla dobytka navazovala. Ale ani předčasný prodej není nijak nevýhodný. Partie jsou tak často velmi vyrovnané až do konce.
Hráči si mohou navzájem krást dobytek ze stád, které již mají před sebou nebo si odehnat kravičku ještě na pastvě. Postižený hráč ale dostane náhradu. To je take první indicia toho, že El Gaucho je rodinnou hrou. A je to opravdu tak, přestože je středně náročná na plánování. Její herní doba kolem jedné hodiny a nenáročná pravidla ji předurčují k této roli. Při tom ale nerozesmutní ani zkušenější hráče, kteří v ní najdou zajímavé propojení mechanismů.
El Gaucho je zajímavý tím, že má co nabídnout oběma základním skupinám hráčů. Začátečníci ocení jeho jednoduchost a rychlý postup vpřed, zatímco zkušenější deskovkáři se do ní ponoří ještě hlouběji. Není úplně vhodným kandidátem na první hru do sbírky a vstup do světa deskovek, ale pokud jste už nějakou hráli, pak vám rozhodně připraví zajímavé okamžiky. My kouzlu El Gaucha propadli překvapivě snadno.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Arve D. Fühler |
Ilustrace | Dennis Lohausen |
Vydavatel | Argentum Verlag, Egmont Polska, The Game Master BV |
Rok vydání | 2014 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 60 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (17 voters) |
Kategorie | Animals, Farming |
Mechanismy | Dice Rolling, Set Collection, Worker Placement |
Rozšíření | Brettspiel Adventskalender 2015, El Gaucho: Fodder for the Cattle |
Rodina | Animals: Cattle / Cows, Country: Argentina, Country: Uruguay, Mechanism: Dice Drafting |
Více o hře.
+ zajímavá kombinace mechanismů
+ dostatečně zajímavé pro začátečníky i zkušené hráče
+ rychlé tahy, odpovídající doba
+ příjemně se hraje
+ možnost krást soupeřům dobytek
+ nutnost plánovat dopředu
- téma ve výsledku není tak výrazné