Jak byste se cítili, kdybyste celý rok pečlivě hledali skulinky, jak lidi obrat o peníze, a pak byste si je ani nemohli dát do vlastního sejfu? Místo toho byste museli balíčky bankovek odevzdat do společného rodinného banku a teprve na každoročním setkání by se rozhodlo o rozdělení financí. Určitě byste z toho neměli žádnou radost, ale pokud to předepisuje tradice, tak jí nemohou odporovat ani ti nejdrsnější gangsteři.
Do takové gangsterské rodiny nejspíš patří i designér Reiner Knizia, jak jinak by dokázal vymyslet hru Family Inc., kterou vydává společnost Piatnik. Box je vždy stejný, překvapivě vysoký a na obrázku vidíme stůl plný bohatství. Právě o to se začne bojovat, jakmile hráči otevřou víko krabice. Objeví totiž hromadu kulatých kartonových žetonů. Ty vezmou, zamíchají a rozloží do středu stolu stranou s číslem dolů. Do středu stolu připraví diamanty. Jednotliví hráči si pak vyberou barvu, dostanou dva ukazatele – jeden položí na společnou stupnici a druhou si nechají před sebou.
Hráči budou v každé partii především otáčet a sbírat nové žetony. Ten, kdo je na tahu, si vybere libovolný žeton ze středu stolu a spoléhá na štěstí. Položí si svůj úlovek hodnotou do řady před sebe. Po každém otočení se může rozhodnout, jestli chce pokračovat dál nebo jestli chce skončit. Každé pokračování je totiž svým způsobem hazard. Kdyby hráč odhalil žeton s hodnotou, kterou už si v tomto kole před sebe umístil, pak jeho snaha přichází vniveč a v kole nezíská nic. Pokud k tomu dojde hned na začátku tahu (jako druhý nebo třetí pokus), tak dostane hráč alespoň diamant jako kompenzaci.
Jestliže hráč ukončí tah včas, může slavit úspěch. Nedostane ale přímo ty žetony, které odkryl. Místo toho ukradne všechny žetony protivníků, které mají stejné číselné hodnoty.
Až na začátku dalšího tahu může vždy vyhodnotit žetony, které získal dříve. O jejich součet pak může posunout dřevěný ukazatel své barvy, aby se přiblížil cílové sumě sto bodů. Jakmile jeden z účastníků dosáhne stovky bodů, partie okamžitě končí a hráč se stává vítězem.
Family Inc. je hrou, ve které musíte umět včas skončit, když jste na tahu. Nesmí vás přepadnout touha riskovat a nenasytná chuť mít víc než ostatní. Různých žetonů je ale na společné hromádce docela dost, takže nemusíte mít obavy jít alespoň párkrát do drobného rizika. Navíc hra smůlu docela chytře kompenzuje.
I když hráči musí být opatrní, o úspěchu rozhoduje z velké míry štěstí. V první řadě při již zmiňovaném losování. Žetony si hráči vybírají naslepo, takže nemají žádnou šanci, jak ovlivnit jejich hodnotu. To je samozřejmě zásadní pro pravidlo, že při dobrání stejného druhého čísla jejich tah končí bez jakéhokoliv zisku.
Jenže pokud hráč přestane včas, počet jeho žetonů ještě pořád neodpovídá tomu, co získá. O tom totiž rozhodlo štěstí už daleko dřív, když si hráč losoval žetony. Srovnáním jejich hodnot s těmi, které mají soupeři, lze ukrást protivníkům jejich body. A protože na začátku dalšího tahu si hráč teprve může své zisky obodovat, znamená to, že jim opravdu kradou zisk.
Partie mají svojí jednoduchostí tu výhodu, že jsou jednotlivá kola i celý průběh nesmírně rychlé. Kola jsou pouze v řádu minuty a celá partie se tak vejde snadno do čtvrthodinového termínu. Díky tomu kradení žetonů má hra mnohem lepší průběh a náplň ve vyšších počtech, kde si toho přesýpání žetonů užijete daleko více.
Právě tento moment je ostatně tím rozdílovým oproti jiným her s pokoušením štěstí. Je jasné, že tyto momenty způsobují pocit křivdy, když si něco hráč vybojuje, a pak mu to jiný s trochou náhody ukradne. Ale žetony lze často získat zpět a situace s otáčí a vyvíjí velmi zajímavě a nepředvídatelně.
Hra nepůsobí vzhledově nijak výrazně. Není tu žádná grafika, jen žetony s čísly, stupnice s čísly, ale to není nakonec tak směrodatné. Hlavní je zábava a tady nakonec umí Family Inc. pobavit velmi solidně a rozhodně nezklame, pokud budete brát v úvahu její publikum jako nenáročné rodiny.
+ konflikt
+ rychlost partie
+ skvělé ve více hráčích
= nevýraznost komponent