Stačí jednou škrtnout zápalkou. Na špatném místě ve špatných čas. Po zemi se plazící plamínek už není jednoduché zastavit. Jeho cesta se klikatí všude, kudy zápalný drát vede až k cíli: bombě, která udělá prásk. Nechceme ale, aby vybuchla jen tak na nějakém místě. Sami se chceme výslednému výbuchu vyhnout a nasměrovat jej na ostatní. A k tomu potřebujeme stále delší a delší šňůru.
O bombách, výbuších a rozbuškách je karetní hra Lunte (anglicky Fuse), kterou vytvořil Bruce Whitehill. Jeho jednoduchý výtvor našel nakonec cíl svého putování pod střechou vydavatelství Mücke Spiele a o chvíli později i u nás v redakci. To vše v roce 2014 a s ilustracemi Rautieho.
Celá hra je oblečena do zelena. Tmavě brčálová vládne celé krabičce, která je pokreslena bílými čarami – postavičkou držící sirku, její bombou a šňůrou, která k ní vede. Než se ale stihne pořádně rozhořet, přerušíme její cestu a otevřeme krabičku. Uvnitř najdeme úctyhodných 144 karet. Na takový obsah byste určitě poměrně malý box netipovali.
Většinu (112) karet tvoří karty zápalných šňůr. Mají různé hodnoty (3, 7, 10 a 15 bodů). K nim patří také jedna karta zápalek, tucet bomb a osmnáct předčasných uhašení. A to je vše, zbývají nám pouze pravidla, která jsou krátká a jednoduchá, jak uvidíte sami v pokračování našeho článku.
Všechno začíná se sirkou. Tu hráči položí do středu stolu. Odsud bude zápalná šňůra růst do stran, jak ji budou hráči prodlužovat. Každý z účastníků partie dostane dvě karty bomb a položí si je před sebe na stůl. Do ruky pak dostane náhodných pět karet šňůr a dvě uhašení ze zvlášť zamíchaného balíčku. Dalších několik zneškodnění bomb (podle počtu hráčů) je přidáno do dobíracího balíčku. Do zhruba třicítky karet je přimíchaná karta speciální časované bomby a tato hromádka je položena dospod zásoby karet.
Od té chvíle bude všechno velmi rychlé, protože čas je velmi důležitý, když pracujete s bombami. Hráči se střídají na tahu a jeden za druhým přikládají karty zápalné šňůry, propojují je a vytváří hada, který vede od zápalky vpřed. Po zahrání si hned dobere kartu z hromádky, aby měl stále sedm karet v ruce. Kdykoliv ve svém tahu se může hráč rozhodnout a nechat bombu vybuchnout. Musí ji ale zahrát ze své zásoby – má tedy dvě bomby na celou hru.
V takovou chvíli je hra okamžitě přerušena a nastane bodování. Karty, které tvořily zápalnou šňůru, si vezme hráč zodpovědný za výbuch. Získá tak body, které se mu budou na konci partie hodit. Poté zapálí novou sirku a partie pokračuje dalšími koly až do chvíle, kdy je odhalena časovaná bomba (nebo kdy hráči použijí všechny své bomby). Každý účastník si nyní sečte body nastřádané za karty. Současně ale musí odečíst hodnotu všech karet, které mu zůstaly v ruce. Pyroman s nejvyšším součtem se stává vítězem.
Fuse je jednoduchá a velmi rychlá karetní hra, která hráče nenechá ani na chvíli vydechnout. Hodně je to ale o přístupu a o tom, jak přísná pravidla na hraní karet si necháte. Pravidla doporučují, aby nové karty byly připojovány vždy pokud možno bez prodlení a každé kolo díky tomu má velmi rychlý spád.
Ve hře je nenápadně ukryté rozhodování, které musí hráči vždy provádět. Zahrát ještě kartu a riskovat, že celou řadu vyfoukne někdo z dalších nebo si už raději teď shrábnout body? Správné načasování je důležité. Hra obsahuje pojistku i pro případ, že by se některý z hráčů pokusil prostě jen ukončovat kola. Každý z účastníků má pouze dva pokusy na sbírání co nejvíce bodů. V těch navíc chce mít ty hodnotné karty a nechce si je nechat až do konce. V tu chvíli přináší záporné hodnoty.
Druhou možností, jak se zbavit hodnotných řad, které nemůžete získat, jsou záškodnické karty. Takové uhašení zápalné šňůry lze provést několika kartami, které jako jediné zůstanou na stole jako kořist pro další kolo. Všechny ostatní karty jsou odhozeny stranou a nepřidají body nikomu.
Samozřejmě existuje spousta hráčů, kterým tento typ her nevyhovuje. A Fuse nenabízí v tomto směru žádné překvapení. Pokud tedy nemáte rádi hry, ve kterých nemáte čas na přemýšlení a je třeba předvídat tahy ostatních, pak tato karetka nebude pro vás.
Tentokrát na hráče čeká opravdu unikátní grafické pojetí. Jednoduché malůvky překvapivě hře sedí a nevypadají vůbec špatně, ačkoliv se nejedná o žádné detailní obrázky, jaké dnes většinou lákají hráče ke koupi novinek.
Rychlá kola znamenají samozřejmě i krátkou celkovou dobu, která se pohybuje kolem velmi příjemných deseti minut. To ze hry dělá opravdovou oddechovku. A nezáleží příliš na tom, jestli hrajete ve dvou nebo v šesti hráčích. Jen ta rozhodnutí jsou o trochu těžší.
Lunte je hra, která nebude pro každého. Jedná se o lehkou, rychlou akční karetní hru, ve které se hráči musí správně rozhodovat a shrábnout body v ideální okamžik. Karty nabízí šanci, jak to ostatním kazit a vše to je velmi rychle dohratelné. Díky tomu by se Lunte mohlo často objevit na stolech milovníků bleskovek.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Bruce Whitehill |
Ilustrace | Victor Boden, Rautie |
Vydavatel | Mücke Spiele, Zoch Verlag |
Rok vydání | 2014 |
Počet hráčů | 3 - 6 |
Herní doba | 20 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (2 voters) |
Kategorie | Card Game, Humor, Real-time |
Mechanismy | Memory, Push Your Luck |
Rozšíření | Lunte: Fire Distinguisher, Lunte: Guy with Match |
Alternativní názvy | Get Lit! |
Více o hře.
+ originální grafika
+ blesková hratelnost
+ nutnost rozhodovat se v okamžiku
+ hráči musí správně odhadnout chvíli
+ dobré ve všech počtech
- není pro každého
- v podstatě hra, ve které pokoušíte štěstí