Pod pojmem umění si představíme chaotické tvary, ve kterých si teprve musíme hledat smysl. Nebo alespoň divoké a bujné barvy. Jenže to nemusí být všechno, jak snadno našim předkům vysvětlil Pablo Picasso.
A možná právě v jeho stopách jde desková hra Geometric Art, kterou vytvořili Eros Lin, Hsu Wun Hao a Romain Caterdjian. Ilustracemi dodal hře atmosféru Ming Wu. Hra vyšla na Taiwanu v produkci firmy EmperorS4 v roce 2019 a o prázdninách se objevila v evropské distribuci společnosti Esdevium Games.
Víko menší krabičky nám nabízí pohled do galerie, kterou hráči navštíví ve snaze vytvořit svá vlastní unikátní díla. Každý hráč dostane desku plátna, jednu kartu dovednosti a žeton ukazatele. Ve středu stole vytvoří nabídku sedmi kostek a vedle položí zamíchaný balíček témat, ale také zamíchané karty čísel na kostce. Hodnota horní karty je ale viditelná už na začátku.
Na úvod každého kola hráči hodí sadou všech kostek a odhalí horní kartu z balíčku témat, která určí, co bude námětem umělecké tvorby. Hráči mohou použít pouze tolik symbolů z kostek, kolik jim předepisuje číslice na kartě. Na té leží kostka na židličce. Podle dostupných informací si každý napíše tajně název svého obrazu a pak mají všichni šanci nakreslit umění s pomocí symbolů z jednotlivých kostek. Při tom mohou každou ikonu použít pouze jednou.
Potom všichni odhalí své výtvory a partie pokračuje fází hádání. Názvy totiž zůstávají skryté, protože právě ty si budou hráči navzájem hádat. Jeden z nich se stane malířem a ostatní se mohou snažit co nejrychleji ohlásit o pokus. Pouze ten, kdo se ozve jako první, může zkusit uhodnout název a v případě správné odpovědi dostane dva body a malíř jeden. V případě špatné odpovědi si hráč poznačí křížek a o hádání se mohou pokusit ostatní. Pokud nikdo neuhodne, dostane křížek i malíř.
Postupně se v roli malíře vystřídají všichni a partie může pokračovat dalším kolem, od úvodního hodu kostek přes kreslení. Partie pokračuje do momentu, kdy jeden z účastníků obdrží pátý křížek. V takové situaci končí celá hra. Vítězem se tává ten z účastníků, kdo má nejvíce bodů za správně uhodnuté názvy.
Geometric Art je klasickou kreslicí hrou, která přináší jedno důležité omezení. Hráči nemohou pracovat s naprostou volností, ale kostky jim svým náhodným kutálením určí několik tvarů, které je třeba zkombinovat.
Téma na kartě je určené předem, a ještě před kreslením si každý může v klidu vymyslet, cože to bude chtít ztvárnit na své desce. Na výběr je řada nejrůznějších oblastí, například kalendářní měsíc, části těla nebo výlet do nemocnice.
V této hře naštěstí nejde tolik o to, jak dobře umíte kreslit. Všichni mají stejnou sadu tvarů, které stačí jen překreslit. Je to tedy mnohem víc souboj představivostí, protože poskládat několik čar do tvaru, který dává smysl, není nijak jednoduché. Hráči nemají stanovený na kreslení časový limit, což může být trochu potíž, pokud narazíte na někoho, kdo si dává rád na čas s rozmýšlením.
Bohužel z hlediska mechanismů v této soupeřivé variantě je tu jeden zásadní problém, který celkový dojem kazí. Jedná se o moment, kdy se mají hráči hlásit o hádání a kde záleží čistě na rychlosti. Je to podivné, a tak nějak to vůbec nefunguje. Nikdy není jasné, kdy se mohou hráči začít hlásit a často se stane, že se přihlásí dva současně. Mnohem lépe by to fungovalo, pokud by mohli tipovat všichni současně a tajně. Nebo by mohl jako první hádat ten, kdo má nejméně bodů. Všechno je lepší než stávající stav.
Jenže soupeření není jediný způsob, jak můžete Geometric Art hrát. Ve dvou (ale i vyšším počtu) mohou hráči u krabice sedět a zkusit vsadit na svoji sehranost. Opět vše probíhá hodně podobně, jen si účastníci navzájem tipují své obrázky a snaží se v tom být úspěšní. V pěti tazích potřebují nasbírat co nejvíce úspěchů.
V obou variantách mají hráči k dispozici také karty dovedností, které umožní hráčům v partii trochu ohnout pravidla. Použití karty je třeba správně načasovat, protože je jednorázové a vylepší kreslicí podmínky svému majiteli.
A zatímco kooperativní hra začíná už na dvou účastnících, klasická základní verze vyžaduje hráče tři. To proto, že ve dvou není proti komu hádat. Čím více hráčů, tím lépe pro hru. Účastníci se totiž nemusí obávat celkové délky, která se může snadno pohybovat kolem dvaceti minut.
Zpracování je chytré. Na spodní straně kreslicího plátna je totiž odklápěcí část, pod kterou mohou umělci ukrýt název svého díla. Desky jsou masivní, takže se na nich dobře kreslí. Součástí boxu jsou také nezbytné fixy.
Geometric Art bohužel kromě sady ikon nepřináší nic nového. Je to kreslicí a hádací hra, jaké už tu byly. Nezachrání to ani rychlost partie, ani kooperativní varianta. Navíc je tu zásadní problém s částí, ve které se hráči hlásí o hádání. Mělo by zde jít o rychlost, ale to není tak docela pravda. Přesto Geometric Art nabídne zajímavé momenty, když se budou účastníci snažit ze symbolů sestavit nějaký smysluplný obrázek.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Romain Caterdjian, Hsu Wun Hao, Eros Lin |
Ilustrace | Eros Lin |
Vydavatel | EmperorS4 |
Rok vydání | 2019 |
Počet hráčů | 3 - 5 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 7 and up |
Kategorie | Dice, Humor, Party Game |
Mechanismy | Betting and Bluffing, Dice Rolling, Line Drawing |
Rodina | Components: Dice with Icons, Mechanism: Give a Clue / Get a Clue |
Alternativní názvy | 幾何藝術 |
Více o hře.
+ zajímavé skládání z několika tvarů
+ prověří představivost
+ krátká herní doba
+ dvě varianty hry
+ o symbolech rozhodují kostky
+ nemusíte umět moc dobře kreslit
- podivná fáze hlášení se o hádání
- nic výrazně originálního