Jsou to stvoření, která se narodí úplně bílá. Jejich jediné oko se na vás upře a hypnotizuje vás tak dlouho, dokud do ruky nevezmete štětec a kýbl barvy. Ale budete poslouchat jejich tiché přání šeptané ve větvích větru nebo raději dáte průchod svojí vlastní kreativitě? Obě řešení jsou správně, hlavní je, že budou moci Gloobz konečně mezi lidi.
A tak se dostávají i mezi nás. Gloobz se jmenuje nová party hra od společnosti Gigamic, kterou v naší malé zemi distribuuje Albi. Hra vyšla poprvé v roce 2014 (a to i s českými pravidly) a nápad pochází z hlavy Alexandre Droit.
Všechny hravé figurky se ukrývají v krabici, která je bílá s barevnými fleky. To jsou právě oni titulní gloobzové. Mírně vyšší krabice po odložení víka odhalí důvod svých rozměrů. Na dně se pevně drží plastové vložky hned čtyři postavičky různých tvarů. Tři jsou bílé s velkým černým okem a pouze jedna je barevná. Vedle nich leží tři kýble s barvou (červená, žlutá a modrá) a pod nimi dobře ukrytý balíček 56 karet. Zbývající prostor v krabici vyplňují bodovací kotouče, kterých je šest a umožňují hráčům skórovat od nuly až po maximálních 36 bodů.
Na začátku partie si hráči rozeberou každý jeden kotouč a nastaví jeho hodnotu na nulu. Balíček karet pořádně zamíchají a položí do středu stolu. Kolem něj vytvoří kruh všechny figurky i kyblíky s barvou. To už je všechno připraveno na to, aby jeden z hráčů zahájil hon na barvení gloobzů.
Začínající hráč vezme horní kartu z balíčku a odhalí ji tak, aby ji všichni uviděli současně. Ještě předtím ale musí vybrat jednu ze dvou variant, kterými se mohou obrázky na karty vyhodnotit. Pak už soupeři uvidí, kolik gloobzů a jakých barev se na kartě ukrývá.
Každý z hráčů pak podle zadání musí chytit nějakou tu figurku nebo kyblík. Hráči hledají buď ty tvary a barvy, které jsou na kartách nejčastěji nebo naopak ty, které tam vůbec nejsou. Každá karta tak nabízí hned dvě možnosti, ale vše záleží na slepé volbě hráče ještě předtím, než jsou její obrázky viditelné. Pokud jsou dostatečně rychlí, mohou hráči chytit i více předmětů, které podmínce vyhovují. V případě remízy se za správnou odpověď považují všechny vyrovnané barvy či tvary.
Hráči si na svých kotoučích zaznamenají nastřádané body a poté je na řadě další z účastníků, aby odhalil novou kartu. Tak postupně hráči prochází balíček až do chvíle, kdy jeden z nich dosáhne cílového počtu bodů. Ten se liší podle množství účastníků v partii. Kdokoliv jako první dosáhne cílového zisku, se stává vítězem.
Gloobz se tak jasně stávají dalším útokem na vaše reflexy. Na první pohled se tak snaží jít po stopách jedné z nejúspěšnějších her tohoto žánru – Ducha (hledání chybějící barvy je nejvíce spojujícím prvkem). Ale ve skutečnosti tady není tak důležité, aby hráč podrobně analyzoval kartu. Počty i barvy jsou jasně viditelné na první pohled.
Jenže naštěstí všechny tyto zdánlivě obyčejné prvky jsou pak obohaceny o dva nové nápady. První z nich je jasný – jde o ohlášení vyhodnocení následující karty. Všichni tak musí pečlivě poslouchat a nemohou se neustále soustředit pouze na jednu vlastnost. Navíc díky tomu je každý průchod balíčkem trochu jiný, protože každou kartu lze zahrát dvěma způsoby.
Tou méně zřejmou vlastností je přístupnost. Tentokrát nemusíte být absolutně nejrychlejší, abyste pro sebe ukořistili nějaké body. Každé kolo totiž jsou k dispozici alespoň dva cíle, které lze chytit. Díky tomu i slabší hráči mohou v kole uspět a to jim dává lepší pocit z celého souboje.
Existují tu i výjimky z tohoto pravidla. Do hry může vstoupit i megagloobz, který má přednost před všemi. To je moment, kdy pouze tato jediná figurka přinese body. Kdykoliv hráč chytí špatnou postavičku nebo barvu, nemůže ji už vrátit, ale musí si za ni odečíst jeden bod ze svého konta.
Každé otočení karty následuje bláznivé hledání a chňapání po figurkách. Každý hráč by měl používat pouze jednu ruku. Ale ve zběsilé snaze ukořistit více než jednu postavičku mohou účastníci snadno přijít ke zranění. Právě tento chaos a pocit úspěchu všechny baví.
Díky celkové jednoduchosti je naprostou povinností představit Gloobz dětem. Ty ji zvládnou od chvíle, kdy umí počítat do pěti a rozeznat tři barvy. Pak už potřebují jen rychlé ruce a mohou se bavit s dospělými. Hra je velmi přístupná a každá partie je také rychlá a to i v různých počtech. Se zvyšujícím se množstvím účastníků se totiž odpovídajícím způsobem snižuje cílové množství bodů.
Hra vypadá na první pohled lákavě. Zpracování je základem úspěchu každé podobné hry a tady Gloobz nezaváhali ani na chvíli. Krásným figurkám dominuje megagloobz, ale postavičky jsou měkké a snesou i boj a přetahování.
Gloobz se nezapíše do historie, ale přináší do reakční hry šanci i pro ty pomalejší hráče. A to rozhodně oceňujeme, protože díky ní je ještě přístupnější pro děti a kombinované hraní s rodiči. Gloobz navíc vypadají tak lákavě, že hře málokteré dítko odolá.
<br><br>
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Alexandre Droit |
Ilustrace | Maxim Cyr |
Vydavatel | Albi, Gigamic |
Rok vydání | 2014 |
Počet hráčů | 2 - 6 |
Herní doba | 20 |
Minimální věk | 6 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (2 voters) |
Kategorie | Action / Dexterity, Card Game, Children's Game |
Mechanismy | Pattern Recognition |
Rodina | Creatures: Monsters |
Více o hře.
+ dvě verze hraní karty rozhoduje hráč na tahu
+ body získá každé kolo více hráčů
+ počítadla
+ zpracování
+ pro menší děti i dospělé
- reakčních her už je na trhu spousta