Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Go West – vydejte se na západ

Když se Kryštof Kolumbus poprvé vylodil na břehu neznámé pevniny, netušil, jak obrovský kolos naleznul. V jeho patách pak šly stovky a tisíce dalších objevitelů, kteří se vydali všemi myslitelnými směry. Někteří šli na sever a objevili Kanadu plnou lesů a sněhu, jiní nasměrovali své kroky dolů jih a dorazili do stále teplejších krajin.

Nás však budou zajímat ti, kteří měli dostatek odvahy, aby šli přímo rovně za nosem. Právě tihle osadníci vytvořili nám dobře známý Divoký západ plný dostavníků, pistolníků a indiánů. A jakmile se lidé v nové zemi usadili, začali si přivlastňovat pozemky a snažili se z nich získat co nejvíce peněz. Proto vybírali na svých pozemcích mýtné za další projíždějící vozy. Samozřejmě s sebou tohle povolání neslo riziko, protože nový domov hledalo spousta uprchlíků a hledaných zločinců, takže čas od času některá část půdy změnila vlastníka.

Krátce před touto dobou, kdy půda čekala na svoje majitele, přijde řada na vás. Záleží jen na vaší strategii, jak dokážete rozvrhnout svoje pozemky a včas z nich získat ty největší příjmy. Právě tohle je totiž téma deskové hry společnosti Phalanx Games z roku 2005. A protože hra neobsahuje na kartách žádný text, můžete si ji koupit s českými barevnými pravidly v obchodě GameBoard, kteří u nás hru nabízí.

Jejím autorem je Leo Colovini, kterého známe u nás spíše díky vězeňské hře Cartagena (recenze) nebo novější katastrofické deskovce Atlantis (recenze), který je oblíbený pro elegantní a jednoduché mechanismy s vysokou mírou konfliktu. To je v podstatě i podoba Go West.

Tato hra z kolonizované Ameriky se ukrývá v malé, pěkně skladné krabici, která má hnědé ladění stejně, jako většina komponent uvnitř. Na jejím obalu uvidíme strážce karavany osadníků a po otevření se na nás usměje hrací plán překrývající úschovnu na herní dílky. Ten má jednoduchou grafiku, která ovšem okamžitě vzbuzuje „westernové“ pocity.

Většina z ostatních drobných součástek je vyrobena ze dřeva, ať už to jsou malé kulaté žetony ve čtyřech barvách, čtveřice barevných figurek na sledování bodového stavu, černé sloupečky a především také pěkné dřevěné vozy. Právě ty budou putovat z východního pobřeží směrem na západ a budou vám platit za průjezd.

Seznam dílů, které potřebujete ke hře, doplní ještě dva balíčky karet a také barevná brožurka s pravidly. Jak jsme již uvedli na začátku, vedle balení hry najdete u Go West také český překlad pravidel, který je věrný a snadno podle něj hru pochopíte.

Ačkoliv však Go West má ve své podstatě jednoduché herní principy, systém bodování se nevysvětluje zrovna snadno, a pokud budete mít mezi soupeři nějaké začátečníky, asi se s jejich principem budete chvilku trápit. Více o bodování si povíme na konci krátkého popisu pravidel.

Hrací plán je rozdělený na šest horizontálních geografických úseků Ameriky, od západu je to California, West, Midwest, Great Plains, East, New England. A právě v Nové Anglii na východě budete začínat. Proto je třeba na tomto území rozestavět všech dvacet osadnických vozidel, která se budou postupně přesouvat na západ. Na mapě nad středními čtyřmi územími najdete také čtverec s osmi pozicemi pro popis majetkového uspořádání. Právě zde si budou hráči nakupovat území do svého vlastnictví. V levém horním rohu bude stát zábrana v podobě černého sloupku. Jeho význam si popíšeme později.

Všichni soupeři si k sobě vezmou kotoučky zvolené barvy, jeden vyšší žeton dvojtahu, a také šest akčních karet s odpovídajícím barevným lemem. Na těchto kartách najdete velké číslo od jedničky do sedmičky a také cenu uvedenou v mincích. Kromě toho ze zamíchaného balíčku akčních karet dostanou do ruky dalších sedm listů, které budou v rámci svého tahu využívat.

V průběhu hry se střídají v tahu, v němž mohou provést pouze jednu akci ze tří – buď mohou zahrát akční kartu a provést to, co říká, nebo vyvolat bodování. Pokud jim dochází barevné kotoučky, které se používají kromě označování majetku také jako platidlo, pak mohou některou z akčních karet prodat do banku a vzít si za ni tolik kotoučků, kolik je na ní nakreslených mincí.

Je ale logické, že mnohem zajímavější budou předchozí dvě akce. Na akčních kartách jsou hned tři oblasti, které jsou od sebe dostatečně odděleny. Grafické zpracování karet je jednoduché. V horní části najdete malou mapku USA s vyznačeným jedním z šesti regionů. Právě toho se bude týkat Váš nákup majetku.

Ještě než ale začnete využívat výhod, které vám karta poskytuje, musíte nejdříve zaplatit za její vyložení odpovídající cenu. Ta je vyznačena ve spodní třetině karty a vy ji místo v mincích zaplatíte v kotoučcích. Jako variantu pravidla ještě naznačují platbu vítěznými body, ale to se děje až v závěrečných kolech, kdy už nechcete ztrácet cenné tahy prodejem akčních karet.

Budeme tedy předpokládat, že jste odevzdali žádaný počet kotoučků do banky. Podívejte se na část USA, která je na akční kartě podbarvená. V ní můžete položit jeden svůj barevný kotouč na první neobsazené místo po směru hodinových ručiček a zajistit si tak příjem z projíždějících dostavníků. Ten dostanete ovšem pouze v případě, že někdo (včetně vás) spustí bodování.

Druhou částí zahrání akční karty je pohyb osadníky. Můžete s figurkami vozů posunout dohromady o tolik výsečí, kolik na kartě máte starodávných elips s obrázkem dostavníku. Tím se samozřejmě budete snažit vyjet z výsečí, kde má převahu soupeř a dostat je do svých. Bohužel již v tomto kole nemáte šanci spustit bodování, i když by se vám to mohlo sebevíc hodit.

Vlastně je tu jedna výjimka, jak bodovat i po pohybu – použití dvojtahu, který však lze využít pouze jedenkrát. Pak musíte odevzdat žeton dvojtahu do banku. Vrátí se vám pouze v případě, že využijí dvojtah všichni účastníci partie. V tu chvíli si jej totiž berou všichni zpět.

Legrace však začíná ve chvíli, kdy někdo spustí bodování. V tu chvíli se totiž postupně obodují všechny území, které mají možnost měnit vlastnické poměry, tedy prostřední čtyři. Nezáleží vůbec na tom, kdo spustil bodování.

Zajímavé a originální je, že bodování ovlivňuje kromě majetkových poměrů také počet osadníků, kteří se v oblasti nachází. Pokud je jich více, než je nahoře kotoučků, pak si body rozdělí spravedlivě všichni hráči. V opačném případě se rozdělují body za dostavníky od vlastníka s nejvíce kotoučky, po toho s nejméně. Ostrouhá ten hráč, na kterého už počet vozů v oblasti nevyjde.

Partie končí ve chvíli, kdy není už žádný osadnický vůz ve dvou východních regionech nebo jakmile některý ze soupeřů získá celých padesát vítězných bodů. Tím je zaručené, že se hra nepotáhne nijak extrémně dlouho, ale naopak se jedná o poměrně rychlou partii.

Bohužel s novátorským stylem převahového bodování přichází také nevýhody. Hlavní z nich je spojená s omezením jediné akce na tah. Ve většině situací si připravíte skvělou bodovací pozici, ale pak vám někdo posune osadníky (ať už úmyslně nebo ne – nezapomínejte, že neví, že chcete bodovat) a vaše bodování nakonec třeba přidá soupeřům víc bodů, než vám.

Právě to, že bodování přináší zisk úplně všem, je největší bolestí hry ve více soupeřích. Než se k vám protočí znovu kolo štěstěny, může být situace na plánu úplně jiná. Zbývá vám tedy pouze spolehnout se na soupeře, že vám na bodování nahrají nebo jej dokonce spustí sami.

Nezmínili jsme však fakt, že bodovací karty také stojí peníze (respektive kotoučky) a jejich cena se neustále zvyšuje. Je tedy důležité si velmi dobře rozmyslet, kdy vlastně chcete bodovat a jestli se vám to vyplatí. Bohužel utéct soupeřům, ať už v majetkovém poměru nebo na počítadle není úplně jednoduché. Pokud vám bude protivník bránit v bodování tím, že vám pokaždé přesune osadníka jinam, nemůžete s tím nic nadělat. Kromě využití dvojtahu. Ale i ten lze ze soupeřovy strany blokovat tak, že jej třeba využijete pouze jedenkrát za partii.

Finanční nedostatek je ve hře většinou pozitivem, protože hráče nutí velmi dobře promýšlet své tahy. Tady však bohužel často přijde útrata vniveč, když se všechny vaše posuny opět změní a vy z toho nemáte nic kromě kotoučku vlastnictví nad danou oblastí. Navíc i to se může změnit v případě, že se čtverec s místy zaplní, začne se posunovat černý sloupeček a „umazávat“ ty nejstarší vlastníky.

Naopak ve dvou hráčích lze v Go West celkem pěkně plánovat. Můžete předvídat kroky soupeře a těžit z nich sami. Převaha v regionech se daleko více přelévá a není to takový „blázinec“, jako třeba ve čtyřech.

Pokud vám nebude vyhovovat systém posunu dostavníků, můžete si jej ozvláštnit tak, že místo libovolné volby hráč hodí kostkou. Díky tomu může přesunout osadníky jen do nebo z lokality, jejíž číslo mu ve východo-západním směru padne. Pouze šestka nabídne možnost libovolného přesunu.

Kvalita zpracování je výborná na rok 2005, na dnešní dobu se jedná již o průměr. Z něj vystupují především figurky dostavníků a kotoučky, se kterými se dobře manipuluje díky jejich příjemné velikosti. Grafika se pak zavděčí především fanouškům westernů.

Na hře je ovšem vidět, že je to především mechanismus a na něj naroubované téma. Závěrečné rozhodnutí o koupi pak záleží na několika vašich prioritách. Pokud máte rádi převahové hry a nestačí vám ty, které máte doma, pak může být Go West pro vás. Obzvlášť, pokud jej budete hrát ve dvou. Stejně tak vás nejspíš zabaví, jestli máte rádi Divoký západ. Ostatní hráči nejspíš sáhnou po hře s jiným tématem.

Hru k recenzi věnovala společnost GameBoard.cz

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorLeo Colovini
IlustraceAndreas Adamek
VydavatelMayfair Games, Phalanx Games B.V.
Rok vydání2005
Počet hráčů2 - 4
Herní doba45
Minimální věk12 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(7 voters)
KategorieAbstract Strategy, Adventure, American West, Exploration, Travel
MechanismyAction Points, Area Majority / Influence, Hand Management
RodinaContinents: North America

Více o hře.

Recenze: Go West – vydejte se na západ
Klady:

+ cena
+ originální systém bodování
+ platba body
+ zpracování pro každého fanouška Divokého západu
+ dřevěné figurky osadníků
Zápory:

- ve více hráčích nezávisí na hráčových rozhodnutích
- hráč nemůže bodování spustit po svém tahu
- složité vysvětlování nováčkům
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Farlight – dálavy čekají