Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Great Western – vláčky se Spielboxem

Pokud jste si pořídili v letošním roce druhé číslo německého časopisu Spielbox, určitě jste nepřehlédli vložený kartonový arch s nejrůznějšími dílky. Právě tímto přídavkem začala čtyřdílná série her od slavného designéra Martina Wallace (Steam, Brass, Age of Industry), který na letošní rok připravuje třeba adaptaci světa z pera Terryho Pratchetta s názvem Ankh-Morpork.

Jako každý rok, i letos připravil časopis Spielbox takzvanou Spielbox Edition, v jejímž rámci vychází nejrůznější hry od nejrůznějších autorů a tentokrát padl výběr na dohodu právě s britem Martinem Wallacem.

První hra se jmenuje Great Western a přivádí nás jako hráče na jih autorovy rodné Anglie. Hra je, stejně jako ostatní tyto Spielboxí hry vložena do časopisu jako prostřední dvojlist. Na první A4 je titulní obrázek s krátkým popisem, na prostředních dvou stranách je mapa hry a několik stupnic pro hru. Závěr tvoří jednostránková pravidla v angličtině.

Hra je bez problémů hratelná s kartonovými dílky, které Spielbox uveřejnil právě k této první hře. Stejné dílky zároveň budou použitelné i k ostatním třem wallaceovkám, takže pokud si máte v úmyslu pořídit některou z dalších her, pak musíte vlastnit žetony ze Spielboxu 2/2011.

Konkrétně pak najdete k vycvakání v archu žetony peněz dvou hodnot – jedna a pět, pak černé šestihrany, žeton pro začínajícího hráče se stojánkem a pochopitelně barevné čtverečky, které jsou hrací díly pro jednotlivé soupeře ve čtyřech barvách: žlutá, červená, zelená a modrá. Celkem se jedná o 222 kartonových dílků, což je až neuvěřitelné číslo na velikost archu. Hráči za to zaplatí opravdu mrňavými rozměry jednotlivých kousků, se kterými se pak hůře manipuluje.

Na mapě najdete celkem 31 měst z jihu Anglie, které jsou po pevnině propojeny sítí železnic. Vpravo leží stupnice zisků a nahoře pak čtyři prázdné vlakové soupravy, které čekají na zaplnění v průběhu partie. O grafiku celé hry se postaral Christof Tisch.

Hráči před začátkem partie musí sehnat kostky, které jsou jedinou komponentou, již Spielbox ke hře nedodává. Ale to nevadí, protože každý fanoušek deskových her má kostek doma určitě řadu, tedy pokud se nejedná o zarytého fanouška strategií. A i ti mohou použít třeba kostky ze hry Řím od Queen Games.

Samotná příprava hry pak zahrnuje pouze rozebrání barvy tak, aby každý měl deset čtverečků svojí barvy. Všechny ostatní umístí do společné zásoby, odkud si je budou moci brát až v průběhu partie. Vedle mapy patří místo také ostatním součástkám, tedy černým žetonům a také penězům. Každý z účastníků umístí jeden svůj žeton do Londýna (velký zelený flek napravo s protékající Temží) a jeden na stupnici příjmu vedle mapy k číslu 1 (právě za Londýn).

Hráči mezi sebou určí začínajícího hráče a přípravu již zmíněných kostek. Za každého hráče, který ve hře bude, je zdánlivě třeba trojici kostek, ale v podstatě stačí kostky pouze tři. Stejný počet jako hráčů a sad kostek bude ve hře k dispozici také vlaků, které najdete nad plánem Velké Británie.

Partie probíhá v sekvenci jednoduchých bloků, které hrají všichni současně. První je společná pro všechny hráče, protože se jedná o naplnění vagónů. Právě k této části hry jsou potřeba šestistěnné kostky. Pro každý vlak je třeba hodit třemi kostkami (stačí tedy v podstatě tři kostky, kterými hodíte opakovaně) a podle padnutých čísel zaplníte vagónky černými žetony. Symboly kostek jsou přímo nad řadami vagónů. Pokud padne jedno číslo víckrát, prostě tento vůz veze víc nákladu.

V případě, že padne na některé kostce jednička, pak tato kostka zůstává nevyužita a vlak není plně naložen. Může se tedy snadno stát, že v některém z vagónů bude pouze jeden nebo dokonce žádný náklad (lidi nebo suroviny). A přitom právě počet nákladů v jednotlivých vozech hraje ve hře velmi významnou roli.

Druhou fází je aukce mezi hráči, kteří se snaží navzájem přehazovat a získat ten nejvýhodnější vagon. Samozřejmě za výsledek aukce platí svými čtvercovými žetony, kterých mají na začátku deset. O vláčky je zájem právě podle počtu vyložených černých žetonů, protože hráči mohou v další fázi obsadit pouze takové město, na které má vlak dostatek žetonů.

Dražba probíhá tak, že hráči se mohou navzájem přehazovat zvýšením nebo mohou přihodit na jiný vlak. Vždy však mohou přihazovat pouze na jeden vlak. Aukce končí ve chvíli, kdy každý z hráčů má nejvyšší nabídku u jednoho z vlaků. Jedná se tedy o princip, který známe z 20. století nebo třeba dobrodružných Kyklád. Platba za aukci jde samozřejmě do banky.

Černé žetony nyní hráči nahradí svými barevnými, ale ne ze zbytku, kterou mají před sebou, ale ze zásoby jejich barvy, která je v bance. To je první způsob „příjmu“, který hráči mohou mít. Tento je však jednorázový. Všechny své žetony ve vlaku totiž využijí na připojení některého z měst v následující fázi hry.

Hráči mohou stavět železnice a propojovat tak město za městem do svojí sítě. Se stavbou začíná majitel vlaku, který má žeton ve vlaku nejvíce vlevo. Dodržovat pořadí obsazování tratí je velice důležité. Na cestě z kolejí najdete římskou číslici, která značí cenu za obsazení kolejí v tomto úseku. Tento náklad lze zaplatit libovolně buď z našetřených žetonů v hráčově vlastnictví, nebo z právě vydražených žetonů na vlaku.

Jakmile si tímto způsobem obsadí cestu, může si pro sebe zabrat i město. V redakci jsme místo pojmu „město“ jsme používali „postavení nádraží“, které odpovídá více logice hry. K jeho obsazení však lze použít POUZE žetony z vlaku. Žádné nasyslené čtverečky z předchozích kol vám zde nepomohou.

Jednotlivá města však vyžadují jednoho až tři pasažéry k obsazení. Vlaky, u kterých padla jednička nebo se některý ze žetonů nachází na nákladní části vlaku, nelze pak použít k obsazení měst se třemi postavičkami. Vždy vám musí zbývat ve vlaku alespoň tolik dílků, jak velké město chcete připojit. Pokud má hráč k dispozici dostatek žetonů, nemusí postavit pouze jedno propojení. Na obsazená města hráči pokládají svoje barevné žetony, propojení obsadit nelze.

Jak hra postupuje, a hráči se rozpínají, asi narazíte na situaci, kdy chcete připojit město, které leží za soupeřem obsazenou metropolí. Pak musíte zaplatit nejen cenu propojení, ale také jeden žeton za každé město na cestě, které není vaše.

Na konci každého kola získají hráči příjem podle počtu obsazených měst. K přehledu slouží tabulka vpravo, kde si hráči v průběhu hry toto číslo aktualizují. Maximální příjem je sedm žetonů za kolo v případě, že hráč kontroluje více než deset měst.

Hra končí podle oficiálních pravidel ve chvíli, kdy jsou obsazená všechna města. Hráči si sečtou body ve zlatých rámečcích u všech měst, která mají v držení a ten s nejvyšším skóre vítězí bitvu o jih Anglie.

Jedná se o zajímavou strategickou hru, která nabízí složité volby. Nesmíte utrácet příliš za vlaky, ale pokud nevydražíte žádný vlak, nemůžete obsadit žádné město. Proto jsou všechny dražby velmi vyrovnané a napínavé. Zároveň je velmi důležitý hon vpřed za obsazováním měst a záleží hodně na hráčích, kam se vydají.

V původní mapě, která je obsažena ve Spielboxu 2/2011 byste narazili na jednu nepříjemnou skutečnost. Hráč, který obsadí města vlevo u výběžku moře (Gloucester a Newport) zablokoval soupeře od obsazení vysoce hodnocených měst na levém výběžku mapy.

V novém Spielboxu 3/2011 najdete opravu, která hru dolaďuje. Mezi městy na opačné straně vodního předělu přibyla propojení, která umožňují se do nich dostat i z druhé strany. Tím je nebezpečí honu za ovládnutím jednoho města zažehnáno.

Kromě této již objevené chyby je největším nedostatkem malá názornost pravidel. Je evidentní, že jedna A4 nestačí pokrýt veškeré dotazy hráčů a mnoho z nich bude Great Western hrát špatně, u těch šťastnějších do té doby, než to zjistí. Spousta principů je vysvětlena stručně a jednoduše. Na pravidlech je vidět, že se počítá se zkušenými hráči deskových her. Ostatní budou muset hledat odpovědi v diskuzních fórech třeba na serveru BoardGameGeek.

Někomu pak mohou vadit také drobné žetony, se kterými se hůře manipuluje. Jedná se ale o nutnost vzhledem k rozměrovému omezení map pro jednotlivé hry ze Spielbox Edition. Samotnou mapu určitě není problém vyjmout z časopisu a podlepit, aby se vám herní plán nezničil.

Herní doba se pohybuje kolem půl hodiny a hra je z těch náročnějších, takže se ji zahrajete spíše až s desetiletými dětmi. Žádná angličtina ve hře není obsažená, a pokud si přečtete pravidla v naší recenzi, měla by vám stačit k bezproblémovému hraní.

V celé partii samozřejmě řešíte nedostatek financí, což je náročné a je potřeba opravdu strategicky uvažovat, kam se vám vyplatí postoupit a kam ne. Hra se netáhne a všechno je rychlé a přes použité jednoduché žetony i přehledné.

Mezi fanoušky se vyrojily také nějaké ty varianty na zakončení partie. Napětí ve hře a také nutnost většího strategického přemýšlení povzbuzuje předčasné ukončení hry v případě, že hráči nezůstane v rezervní bance žádný z jeho žetonů.

Objevila se i drobná kritika, že náhoda může ovlivnit obsazování měst, kdy musíte čekat na správný vlak se třemi pasažéry i několik kol. Ovšem tato situace se nestává příliš často, jak ukazují procenta pravděpodobnosti.

Jedinou záhadou, která nám u hry Great Western zůstává, je její název. Hra se odehrává na jihu a ne na východě a s westernem jako žánrem také nemá nic společného. Možná nám něco uniká.

Bez ohledu na drobné výtky se jedná o zajímavou hru, zvlášť pokud vezmeme v potaz, že ji vlastně dostanete za cenu časopisu. Takže pokud chcete zakusit jednu takovou vláčkovou strategii s troškou náhodného vlivu, zkuste Great Western.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorMartin Wallace
IlustraceChristof Tisch
VydavatelW. Nostheide Verlag GmbH
Rok vydání2011
Počet hráčů2 - 4
Herní doba40
Minimální věk10 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(3 voters)
KategorieTrains
MechanismyDice Rolling
RozšířeníGreat Western: Harz and Bayern
RodinaCountry: England, Magazine: Spielbox

Více o hře.

Recenze: Great Western – vláčky se Spielboxem
Klady:

+ jednoduchá strategie
+ aukce
+ jsou tam vláčky
+ rychlá hrací doba
+ dílky půjdou použít pro další hry
Zápory:

- v původním vydání nevyladěná hra
- absence českých pravidel
- kartonové dílky
- plán si musíte podlepit
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Tiny Epic Mechs – obří robot pro každého