Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Guess Club – hádáním za vítězstvím

guess-club-01

Lidé velmi rádi tipují, hádají a řeší nejrůznější záhady. Jenže některým to nestačí. Potřebují větší výzvu. Hledají stejně smýšlející jedince, aby si předávali zkušenosti, ale hlavně si navzájem zadávali těžší a těžší úkoly. K tomu ale potřebují především místo, kde by se mohli scházet. A tak vznikl Klub hádačů.

Guess Club se jmenuje také nová desková hra, kterou jsme dostali do redakce od firmy Broadway Toys Limited, kterou zaštiťuje Board Game Design Taiwan. Vznik hry má na svědomí Sky Huang a ilustracemi ji dokončil Missquai. Hra vyšla v roce 2018.

Krabice má standardní velikost. Na jejím víku vidíme dům, ve kterém se celé sázení bude odehrávat. Herní plochu pak vytvoří plán a jeho otvor uprostřed je vyplněný kalíškem jackpotu (v něm bude pro začátek třicet dolarů). Nachází se zde také ukazatel sázek, jehož průhledný ukazatel začíná na hodnotě nula. Druhou deskou uprostřed je bonusová oblast, kterou hráči naplní podle zadání. Chybět nesmí i zamíchané karty kategorií. Pak si jednotliví hráči vezmou komponenty ve své barvě – žeton a šest destiček. K tomu nesmí chybět ani základní výbava – fixy, stojánek a finance v hodnotě 150 dolarů.

guess-club-08

Každá partie se skládá ze tří kol. V každém z nich bude hra o jedné kategorii, kterou jeden z účastníků odhalí jednu kartu a vybere z natištěného textu možnost, která se mu nejvíce líbí. Přečte ji všem soupeřům a spolu s ní přečte i šest textových příkladů, které patří do správných odpovědí. Potom každý sám za sebe napíše šest odpovědí na své destičky. Při tom se snaží dosáhnout co největší shodu s ostatními.

Odpovědi zatím zůstanou tajné. Od jejich odhalování je druhá fáze kola, ale ani tady nejde tolik o vlastní odpovědi, jako o peníze a správný odhad. Hráč totiž může ve svém tahu nejen odhalit jednu ze svých destiček ostatním (a objevit tak případné shodné odpovědi), ale především si může vsadit na počet shod, které v celém kole padnou. Jednoduše vhodí deset dolarů do kalíšku  a položí žeton své barvy na zvolenou hodnotu na stupnici.

guess-club-03

V průběhu kola za každou odhalenou destičku, která má alespoň jednu shodu, totiž hráči posouvají kámen na ukazateli. Do hry může zasáhnout ale také fantazie hráčů, protože všichni mohou vymýšlet svoje odpovědi. Pokud ji ale ostatní vyhodnotí jako neplatnou (nepatří do kategorie), pak její autor musí zaplatit rovnou dvacet dolarů ze své kapsy do banku.

Za existenci shody je ale hráč odměněn především možností vybrat kompletní jackpot uprostřed a nechat si jej pro sebe. Ihned do pokračování dostane ale kalíšek nových třicet dolarů, aby i případný další vítěz nepřišel zkrátka. Jakmile je odehrané třetí kolo, partie končí. Nejbohatší hráč se stává vítězem.

guess-club-11

Guess Club je v první řadě party hrou, která využívá známý mechanismus shody slov. Ten už tu byl využití mnohokrát a ne pouze v jednoduché hře Město-Země-Rostlina, která jsme hráli v dětství a potřebujeme k ní pouze papír. Co by nás tedy mělo zaujmout na této novince a přesvědčit, že si ji musíme pořídit?

Hráči v této novince totiž mají na výběr. Mohou se řídit nápovědou a zvolit odpověď, u které je větší šance, že ji odpoví ostatní. Nebo půjdou svojí vlastní cestou jiné, skupinově pravděpodobnější odpovědi. Bohužel nápovědy současně fungují jako lákadlo, ale také hru pokřivují. Ve špatné skupině se partie může stát pouze soubojem o to, jestli hráči zvolí tu správnou ze šesti možností a nesnaží se vůbec vymýšlet něco jiného.

guess-club-12

Snaha být originální tady totiž k ničemu nevede. Pokud nikdo jiný neodpoví stejně, pak nedostanete žádné finance a nemůžete pomýšlet na vítězství. Ale protože hráči musí pokaždé vymyslet šest možností, mohou své odpovědi rozvrhnout do obou přístupů. Musí ale mít neustále na paměti, že odpověď, kterou nemá nikdo jiný, znamená ztrátu deseti dolarů z vlastní kapsy.

Hra nakonec není tolik o schopnosti správně odpovídat, ale o tom, jak dobře načasovat odhalení destičky. Pokud vyhrajete jackpot zrovna poté, co jej někdo před vámi vyprázdnil, asi z toho nebudete mít takovou radost. Miska s penězi se postupně plní a hráči musí správně volit destičky a okamžiky, kdy je odhalit.

guess-club-14

Sázení je zde posledním prvkem, kterým hráči mohou svůj zisk ovlivnit. Jenže těžko se jedná o něco jiného, než tipování. Po většinu kola se tedy hráči střídají v odhalování svých odpovědí a pouze vybírají to správné pořadí.

Kol není příliš, takže hra nemá tendenci se zbytečně protahovat. Do třiceti minut je obvykle vše vyřešeno. Při tom platí, že čím více účastníků partie, tím zajímavější je celý děj. Psaní odpovědí se tím nijak nezpomalí a ani odhalovači fáze neztratí tempo. Hráči totiž destičky odhalují i mimo svůj tah, pokud někdo jiný slovo napsal a zvolil.

guess-club-15

Guess Club staví na klasickém mechanismu tajného odpovídání slov a hledání shod. Naštěstí ale přidává několik novinek, díky kterým je hra pocitově jiná. Bohužel i tak je v partii řada nedostatků, které zážitek neusnadňují. Hře Guess Club ale rozhodně nejde upřít snaha, která se docela i povedla.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorSky Huang
IlustraceCinyee Chiu, Missquai
Vydavatel(Self-Published), Broadway Toys LTD, cosaic
Rok vydání2017
Počet hráčů2 - 8
Herní doba30
Minimální věk10 and up
MechanismyBetting and Bluffing, Hand Management, Paper-and-Pencil
RodinaCrowdfunding: Zeczec
Alternativní názvyGuess Club 猜心俱樂部, ゲスクラブ

Více o hře.

Recenze: Guess Club – hádáním za vítězstvím
Guess Club je hra, za kterou stojí zajímavá myšlenka. Vzít snahu o shodu slovních odpovědí a přidat jí nějakou novou hloubku. Jenže kde přišly nápady, tam nechybí ani chyby. Pokud hráči mají napsat šest odpovědí, mají nápovědy na kartě zadání a při tom se snaží shodnout co nejvíce se soupeři, pak se prostě nevyhnete opisování. A díky tomu hra ztrácí jinak solidní schopnost zabavit. Potěší například rychlá herní doba a spousta témat. Guess Club je hra, která rozhodně mohla být lepší.
Klady:

+ zajímavý rozšiřující nápad
+ dobré kategorie
+ sázení
+ rychlost
+ i ve vyšším počtu hráčů
Zápory:

- hráči mají tendenci opisovat slova z karty
- sázení je jen tipovačka
- originalita je k ničemu
2.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Neuroshima Hex – apokalyptické války