Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Hatsuden – pouze zelená energie

hatsuden-01

Postavili nové město. Přivedli nám sem plyn, připravili zásobu uhlí a mysleli si, že budeme spokojení. Jenže v jedinečné shodě jsme se my, všichni obyvatelé Fionty, odmítli přizpůsobit. Nechceme zvyšovat ekologické zatížení planety svými splodinami. Trváme na postavení větrných elektráren, které budou naše město zásobovat. Do té doby budeme spoléhat na dobrou vůli počasí. Planeta Země by nás mohla ušetřit, když se k ní chováme zodpovědně.

Bez energie určitě ale nebudou hráči, kteří projeví zájem o malou karetní hru s názvem Hatsuden. Postaral se o ni Naotaka Shimamoto, japonský designér, s podporou Yoshiaki Tomioky jako ilustrátorky. Celá hra vyšla v roce 2017 a v produkci společnosti itten LLC byla představena na veletrhu Spiel 2017 v Essenu.

Kompletní hra se ukrývá v malé bílé krabičce, která nabídne celkem nějakých padesát čtvercových karet. První hráče bude zajímat pětice karet druhů obnovitelné energie. Ty rozloží do řady a vytvoří tak předěl mezi oběma soupeři. K němu přiloží na šestou pozici zamíchaný balíček čtyř karet technologií. Právě do tohoto vzniklého sloupečku si oba hráči položí dvě karty města směrem k sobě. Tím vznikne na stole deset pozic (souřadnic) pro každého hráče – každá z pěti elektráren může dodávat energii kterémukoliv ze dvou měst. Potom už soupeři pouze zamíchají karty elektráren, každý dostane pět karet do ruky a zbytek karet vytvoří dobírací hromádku.

hatsuden-12

Ve svém tahu si pak hráč může vybrat jednu ze čtyř dostupných akcí, než předá stejnou šanci i soupeři. Tím hlavním a nejdůležitějším úkolem je přiložit jednu elektrárnu z ruky do plánu a k libovolnému městu, do sloupečku v závislosti na druhu energie karty. Tím získá energii v hodnotě uvedené na kartě. V následujících tazích je možné dokonce své elektrárny modernizovat a tím zvyšovat jejich přínos do sítě.

Tím se hráči snaží získat převahu v jednotlivých druzích energie nad soupeřem. Současně ale je třeba mít na mysli požadavky obou svých měst. Ty chtějí vyrovnaná přísun energie, tedy ani přebytek ani nedostatek. Ideální hodnotou je součet deset na všech čtyřech kartách. Snesitelná je také hodnota devíti bodů napájení.

Kdykoliv je možné také kartu vyložit jako pylon, který nemá žádnou hodnotu, ale slouží pouze jako výplň. Tím je možné se zbavit karet, které se hráči nehodí pro jeho taktiku. Na konci svého tahu si hráč dobere znovu tak, aby měl pět karet v ruce.

hatsuden-13

Partie pokračuje do chvíle, kdy jeden z dvojice soupeřů dokáže zaplnit i poslední z deseti políček pro elektrárny. V tuto chvíli si hráči posčítají body za převahu u jednotlivých zdrojů energie, ale také za dodržení požadavků jednotlivých měst. Po jednom bodu si tak sčítají a nakonec zjistí, který z dvojice má nejvíce bodů a stane se vítězem.

Hatsuden je karetním duelem, ve kterém si každý bude budovat svoji síť elektráren. Jde tedy hlavně o poziční hru, protože každá správně umístěná karta znamená správný krok k vítězství. Na výběr mají pokaždé z pěti karet, což je dostatek, aby bylo pokaždé možné zahrát ve svůj prospěch.

V partii spolurozhoduje náhoda. Balíček zamíchaných karet totiž rozhodne, jaké karty elektráren bude mít hráč k dispozici. Tady je potřeba štěstí, protože se špatnými kartami především v pozdějších fázích partie je těžké pořízení. Karty jsou totiž omezené vždy pouze na sloupec, který odpovídá jejich typu energetického zdroje.

hatsuden-16

Výhodou této malé karetky nejsou pouze rozměry, ale také jednoduchost. Pravidla nenabízí žádné záludnosti a jediným reálným zesložitěním je sada karet technologie. Ty lze získat připojením elektrárny síly čtyři do vlastní sítě. Ta je totiž při součtech řádků obvykle nevýhodou. Ale za to dostane hráč kompenzaci a tyto technologické karty nabízí zajímavé dovednosti navíc – zvýšení tolerance města nebo zvýšení bodové hodnoty.

Téma je zajímavé a využívání systému souřadnic pro pokládání karet je výborné. Je příjemně rychlá svým průběhem. Konec určují sami hráči – ten, kdo jako první zaplní všechny pozice, tím způsobí závěr partie. Ona je hra překvapivě přímým soubojem, protože hráči soupeří o většinu u každého druhu zdroje. Své hodnoty navzájem vidí. Současně ale musí dávat pozor, aby také plnili požadavky svých měst.

hatsuden-19

Ale i tak je to hra pouze nadprůměrná a nezařadí se mezi řadu těch top, vynikajících krabiček. Přesto je ale možné hru pochválit za solidní volby a především originální téma. Jedná se o takové to klasické přetahování o body, což u dvojice hráčů je samozřejmě vždy vítané.

Hatsuden určitě nezklame náplní, přestože pokládání karet do skupin nakonec má za cíl pouze vytvořit nějakou převahu nad soupeřem. To všechno je pouze duelem dvou protivníků. Hatsuden je zajímavou, elektrifikující hrou.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorNaotaka Shimamoto
IlustraceYoshiaki Tomioka
Vydavatelitten
Rok vydání2017
Počet hráčů2 - 2
Herní doba30
Minimální věk10 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(3 voters)
KategorieIndustry / Manufacturing
MechanismyArea Majority / Influence, Hand Management
RodinaPlayers: Two-Player Only Games
Alternativní názvyハツデン

Více o hře.

Recenze: Hatsuden – pouze zelená energie
Hatsuden je malou karetní hrou pro dva hráče. Ti proti sobě budou bojovat v zásobování měst elektřinou, ale pouze s využitím obnovitelných zdrojů. Na výběr je pět různých druhů, které spolu se dvěma lokalitami nabízí celkem deset mít k hraní karet. Právě s jejich porovnáním budou hráči mezi sebou bojovat o převahu a body. Celkově je třeba hrát karty chytře, ale také mít štěstí při jejich rozdávání. Partie je rychlá, ale nijak dechberoucí. Právě proto nakonec Hatsuden zůstává dojmem pouze nadprůměrnou hrou.
Klady:

+ zajímavé téma
+ dostatek rozhodování
+ rozumná herní doba
+ pro dva hráče
Zápory:

- vliv náhody
- nemá úplně atmosféru
3
Prozkoumávejte dál
Recenze: Simurgh – dračí město