Určitě už jste někdy měli chuť na někoho vystrčit zadek. Ukázat mu, že není o nic lepší než vy nebo se jen pochlubit, že na to prostě máte. A nezáleží, jestli to je ve škole, v práci, nebo v nějakém sportu.
Taková příležitost, která se neodmítá, se vám tentokrát naskýtá v karetní hře Himmel, A… und Zwirn!, kterou vytvořil Klaus Kreowski. Její podtitul „nejdůležitější je to, co vyleze zezadu!“ jasně naznačuje, že tady půjde o vtip a legraci opravdu v první řadě. Patří do řady karetních her společnosti Ravensburger a vyšla už v roce 2010 s ilustracemi slavného Michaela Menzela. My ji hráli v němčině, která je zatím jejím jediným jazykem a my se podíváme, jestli by mohla nabídnout zábavu i pro českého hráče.
Malá krabička s trojicí zvířátek vystrkujících na nás zadek z karet jasně naznačuje, že tohle bude opravdu čistě karetní hra. A to přesně opravdu dostaneme ve chvíli, kdy víko otevřeme a objevíme uvnitř 87 karet. Z nich dvě jasně vystupují ilustracemi – jedna z nich je šipka označující směr, zatímco druhá je označující karta.
Patnáct dalších obsahuje nějaké natištěné symboly akcí, ale nejdůležitější je sedmdesátka očíslovaných obrázků. Samotný obrázek (ačkoliv vtipný s opičkou, slonem nebo žirafou) s vystrčeným zadkem není zdaleka tak důležitý, jako číslice uvedená nejen ve všech čtyřech rozích, ale také jedenkrát větší v horní části karty. Hodnoty stoupají od jedničky až k maximální sedmdesátce a v balíčku nenajdete jedinou stejnou číslici.
Na začátku partie budou hráče čekat čtyři hromádky uprostřed stolu. Dvě začnou hráči hned otočením dvou horních karet ze zamíchaného balíčku. Karty musí obsahovat číslo a vytvoří cílové hodnoty, kterým se všichni budou postupně přibližovat. Pod těmito dvěma kartami musí zůstat místo pro další řadu karet. Začínající hráč si k sobě vezme kartu směru, která na začátku ukazuje po směru hodinových ručiček.
Jakmile všichni dostanou svých pět karet, může hra okamžitě začít. Všichni se postupně střídají ve vykládání číselných karet, jejichž hodnota vždy musí být nižší než cílová karta nahoře. Současně ale musí být vyšší, než poslední karta zahraná na tuto hromádku. Prostor mezi cílovou a aktuální kartou se tak postupně zužuje, až se dostanou hráči do fáze, kdy nedokáží vyložit další kartu z ruky.
Ten, kdo nemůže zahrát další kartu, si vezme všechny karty z mráčkem označeného sloupce (včetně té cílové) a položí si je před sebe jako hromádku minusových bodů. Poté má jedinečnou možnost vyložit jedno z čísel z ruky a vytvořit tím nový číselný cíl. Na konci kola si dobere karty tak, aby měl v ruce znovu pět a předá slovo dalšímu hráči v pořadí.
Všichni soupeři se takto střídají. S pomocí trojice různých akčních karet mají možnost ovlivnit průběh partie a to nejen směr střídání hráčů. Tou hlavní je možnost navýšit jednu z karet cíle a překrýt ji kartou z ruky. Další možností, jak znepříjemnit snahu soupeřům je ukrást jim jednu kartu. Hráči si tak musí brát další a další hromádky, až nakonec dojdou všechny karty. Nyní stačí jen porovnat velikost hromádek, protože hráč s nejméně kartami vyhrál.
Nikdo z nás to nečekal, ale Himmel, A… und Zwirn! se u nás v redakci velice rychle stalo hitem. Nezáleželo na věku hráčů ani jejich vyznání k různým typům hry. Tahle lehkomyslná zábava si prostě umí najít cestu ke každému a nabízí v první řadě ohromnou zábavu.
Hráči mají na výběr vždy dvě hromádky, ale čím více soupeřů se partie účastní, tím více se stav změní, když se znovu dostanete k tahu. Přitom ale stále jsou zásadní rozhodnutí kterou kartu zahrát a kterou si ponechat do dalšího vývoje.
Akční karty mají schopnost zamíchat vývojem a to docela výrazně. A fakt, že můžete krást karty soupeři je pouze špičkou ledovce toho, jak můžete hráče natlačit do toho, aby si hromádku museli vzít. Správnou hrou a taktikou je možné se mínusovým bodům částečně vyhýbat. A nejde jen o vyložení nové karty, ale třeba i nesplnitelného cíle (jednička). Vždy se najde nějaký způsob, jak můžete protivníka naštvat.
Trochu překvapivé pak je, že pravidla fungují překvapivě dobře i ve dvou soupeřích, kteří nejsou na krabičce ani v pravidlech uvedení. Stačí ze hry pouze vyřadit karty změny směru, které zde postrádají význam a můžete ji bez problémů hrát i ve dvou. Jen si vždy před další partií dejte pozor, abyste karty pořádně zamíchali.
Téma je sice trochu rozporuplné, ale o to více láká děti. Ty se neustále smějí při pohledu na zvířátka vystrkující zadky. Nevypadá to vůbec urážlivě a naopak ze hry vyzařuje na všechny strany legrace. Tady je vidět, že pan ilustrátor ví, kde jsou hranice vkusu.
Himmel, A… und Zwirn! je hrou, která by si rozhodně zasloužila místo na poličce každého milovníka karetních her. Doufáme tedy, že si najde cestu do českých obchodů a to nejlépe v české verzi. Pravidla jsou v současné době dostupná pouze v němčině, což mnoho hráčů prostě a jednoduše nezvládne.
Himmel, A… und Zwirn! nabízí pohodový zážitek, který si budete chtít zopakovat. Herní doba se udrží v patnácti minutách i s větším počtem hráčů. A ačkoliv pocit kontroly s narůstajícím počtem hráčů klesá, pro zábavu tahle nepřímá úměra neplatí. Legraci si totiž užijete s Himmel, A… und Zwirn! vždy a všude!
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Klaus Kreowski |
Ilustrace | Klaus Kreowski, Michael Menzel |
Vydavatel | Ravensburger |
Rok vydání | 2010 |
Počet hráčů | 3 - 6 |
Herní doba | 15 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (1 voters) |
Kategorie | Animals, Card Game, Party Game |
Mechanismy | Hand Management |
Alternativní názvy | ¡Te aguantas!, Fregato, Himmel, A... und Zwirn! |
Více o hře.
+ ilustrace a humor
+ jednoduché
+ skvělá zábava
+ rodinná hra
+ akční karty dodávají další možnosti
+ pocit kontroly
- náhoda dobírání ovlivňuje výrazně výhru