Tajemný úkol. Trpaslíci. Dobrodružství. Bilbovi se o těchto věcech vůbec nesnilo, když dnes ráno poprvé snídal. A přece s návštěvou jeho kamaráda, čaroděje Gandalfa, se všechny možná stanou skutečností. Tedy samotní trpaslíci už dorazili a teď se chystají na cestu. A on půjde s nimi. Jeho chlupaté prsty na nohou se nervózně zamlely. Tohle bude dobrodružství, na něž se bude dlouho vzpomínat!
S hrami na téma pohádkové knihy pana J.R.R. Tolkiena se nám roztrhnul pytel. Už jsme tu měli LEGO kostičkové pamatování Hobit: An Unexpected Journey (recenze) pojmenované po prvním díle nové filmové trilogie a i teď se znovu vrátíme do Hobitína. Ale tentokrát tam nezůstaneme a místo toho se vydáme na výpravu společně s Bilbo Pytlíkem.
To nám slibuje hra od začínajícího autora Andrease Schmidta, která vyšla v německém originále krátce před premiérou filmu, již vydala společnost Kosmos. Současně se objevila na světě také česká verze od firmy DinoToys, která nese název Hobit: Cesta tam a zpět – Hra k filmu. Obsahuje filmovou grafiku i portréty všech hrdinů, se kterými se v díle Petera Jacksona můžete setkat.
Ale i kdybyste nečetli název krabice, tak hned od pohledu na víko poznáte, s jakou hrou máte tu čest. Najdete na ní portrét Bilba Pytlíka v jeho domě, Dně pytle, jak vyhlíží na celou vesničku Hobitín. Fanoušci budou hned v obraze, ostatní budou tušit, že se jedná o nějakou hru s tématem Pána prstenů. Nápis vás pak jasně nasměruje.
Uvnitř krabice najdete velký herní plán s mapou první části dobrodružství, které trpaslíci s Bilbem zažijí. Dovede vás až do Mlžných hor, kde možná Bilbo najde prsten a pak ještě o kousek dál až do cíle. Projdete mezitím Roklinku, Skalnatý brod i Obří lesy. A bude na vás čekat spousta překvapení a dobrodružství.
Ale herní plán vám pochopitelně k hraní nemůže stačit. Proto najdete uvnitř krabice také balíčky karet s několika různými pozadími, kterých je dohromady 118. Světlé jsou pro hrdiny, tmavé jsou pro nepřátele. Celkem je těchto balíčků pět a každý z nich má svoje pevně dané místo na herním plánu a to tak, že je na první pohled jasné, kdy si z nich budete dobírat.
Kromě nich zde najdete ještě dvacítku pohybových karet s barevným pozadím, které jsou určeny hráčům. Stejně jako osm figurek trpaslíků, které jsou plastové a ve tvaru klobouků. K nim se přidá také šedá figurka Gandalfa a fialová Bilba. Všechny jsou však provedeny stejně a liší se pouze velikostí – Bilbo je nejmenší a Gandalf je vysoký.
Ke hře patří pak ještě jedna hnědá kostka a šedý kámen se symbolem nebezpečí. A co nesmí chybět v žádné hře s motivem Středozemě? Pochopitelně Prsten! Ten je zde opravdu provedený jako zlatý kroužek, který pak Bilbovi nasadíte na jeho figurku, pokud se vám ho podaří získat.
Na herním plánu jsou kromě samotné trasy pro společenstvo a míst pro karty ještě dvě zásadní informace. První z nich je šedá Gandalfova stezka, která je kratší a šedý čaroděj vám díky ní bude pomáhat ve vašich soubojích. Ale ve skutečnosti s vaší družinou nepůjde, jen bude z dáli přihlížet.
Posledním místem na plánu je pravý dolní roh, kde leží spirála zla s čísly od jedničky do dvanáctky. A zde se na chvíli zastavíme, protože tato spirála bude symbolizovat úspěch či zkázu všech hráčů. Ano, Hobit: Neočekávaná cesta je kooperativní hrou, v níž všichni hráči spojují své síly, aby dovedli v pořádku do cíle Bilba. K tomu budou potřebovat štěstí, ale také hodně plánování a rozumu.
Na začátku každé partie vezmete plán a na všechny určené pozice rozmístíte zamíchané balíčky karet. Každý z účastníků si vybere barvu a od ní si vezme dvojici figurek trpaslíků. Spolu s nimi postaví na start hráči také Bilba. Postavičku Gandalfa položte na jeho stezku na místo vedle Hobitína.
Všichni hráči si také vezmou pět karet s barevným pozadím odpovídající barvě jejich figurek. Ty rozloží před sebe znaky nahoru. Na třech z nich mají napsaná čísla (2, 4 a 5), další jedna má na sobě obrázek kostky a poslední vám umožní vybrat si ze čtyř čísel 1 až 4. Tyto karty budete ve svém tahu používat k přesunu trpaslíků i hobita vpřed.
Vedle označeného políčka Mlžných hor položíte žeton prstenu, který přijde do hry až později v partii. Nyní bude čekat na místě, stejně jako jeho majitel – Glum. Do začátku dostanou hráči také karty z balíčku Kraje, který je nejobsáhlejší. Z této hromádky si budou všichni účastníci dobírat až do doby, kdy dosáhnou Roklinky.
Tím je všechno připraveno ke hře. Na startu si mohou hráči podle dostupných karet domluvit taktiku, jak se budou s trpaslíky pohybovat. Samozřejmě výměna informací je zde naprosto volná a hráči dokonce mohou hrát se svými akčními kartami odkrytými, pokud chtějí. Pro lepší pocit ze hry je ale vhodnější, aby každý pouze dodržoval taktiku a dělal alespoň nějaká rozhodnutí jen sám za sebe.
Tah každého z hráčů se skládá ze tří fází, případně ještě z boje, ke kterému dojde, pokud zastavíte s trpaslíkem na určených místech na plánu. Nejdříve tedy hráč využije jednu ze svých pohybových karet, které má před sebou na stole. S jejich pomocí může přesunout jednoho ze svých trpaslíků vpřed právě o tolik polí.
Poté, co s ním popojde, musí tuto kartu otočit obrázkem dolů. Znovu využít ji bude moci až ve chvíli, kdy zahraje pohyby na všech pěti kartách. V tu chvíli může znovu celou pětici otočit obrázky vzhůru a znovu vybírat ze všech.
O tom, co se stane pak, rozhodne často políčko, na kterém trpaslík ukončí svůj pohyb. Může to být místo s ikonou kostky. To znamená, že trpaslík se může pohnout ještě jednou a to o tolik míst, kolik hodíte na kostce. Mnohem větší problém znamená chvíle, kdy zastavíte s postavičkou na některém z označených polí ve dvou kružnicích. Tam na vás totiž čekají rozzuřené příšery, které jste vyrušily z jejich klidného života.
K boji s nimi budou hráči potřebovat karty v ruce. A to konkrétně takové, které na obrázku ukazují jednoho z trpaslíků a mají v levém horním rohu červený puntík s číslem (nebo kostkou). Také příšera, jejíž kartu z balíčku otočíte, má danou hodnotu síly. Váš úkol je prostý – její hodnotu alespoň vyrovnat, čímž jste ji za pomoci svých trpasličích druhů porazili.
Odměnu ale žádnou nečekejte. Pouze v případě porážky přijde trest – s trpaslíkem musíte utéct zpět o tolik polí, jakou má daná příšera sílu. Ale nepřítel si tam na vás počká. Naštěstí můžete hrát s druhou figurkou a čekat (ležet nahoře na balíčku), až vám přijdou lepší karty. Nebo říct jednomu z kamarádů, ať se o něj postará za vás.
Proti větším nebezpečím můžete své síly i spojit a bojovat ve dvou. V tu chvíli mohou hrát karty oba hráči společně a využít tak větší síly, která porazí většinu nepřátel. V balíčcích dobrodružství se ale nachází kromě toho také další karty, například posun Gandalfa jinam nebo Nebezpečí, které posune žeton na spirále nebezpečí a tím vás přiblíží k porážce.
V druhé části svého tahu mohou hráči vykládat z ruky libovolné nebojové karty. Ty se zaměřují především na pohyb Bilba, kterého přímo nekontroluje žádný z hráčů, ale současně nad jeho posunem mají moc všichni. Můžete tak využít přímo Bilbovy karty nebo popojet postavičkami na poníkovi.
Svoje akce zakončí každý z hráčů tím, že si dobere dvě nové akční karty z balíčku. Ty mohou být bojové nebo nebojové, to však záleží i na štěstí. Mezi těmito kartami se však také nachází Nebezpečí, které opět posouvají žeton na spirále vpřed. Karty si bere z hromádky podle toho, jak jeho trpaslíci došli daleko na herním plánu.
A to je všechno. Hráči postupují se svými trpaslíky a Bilbem vpřed. Právě na hobita nesmí zapomenout, protože on je jednou z podmínek vítězství. Hra totiž končí vítězstvím hrdinů ve chvíli, kdy do cíle dorazí Bilbo a s ním alespoň jeden trpaslík každého z hráčů.
Často ale vyhraje také temnota. K tomu stačí, aby se ocitli v zajetí dva trpaslíci jednoho hráče nebo Bilbo a jeden jiný trpaslík. Do zajetí upadne trpaslík v čele ve chvíli, kdy žeton na spirále ohrožení dorazí na některé z červených polí. Jakmile ale dorazí na pole označené figurkami (9 ve hře dvou hráčů a tak dále), pak hra končí prohrou všech zúčastněných, protože jim uběhl čas a nebezpečí ve Středozemi se stalo už příliš velkým na to, aby jejich cesta mohla skončit úspěchem.
Hobit: Neočekávaná cesta je především jednoduchá zábava. Nemá nijak náročná pravidla a ani složité strategické volby. Všichni prostě postupují dopředu a snaží si navzájem pomáhat. Pocit pomoci je zde umocněný tím, že se všichni musí starat nejen o sebe, ale také o přepravu Bilba.
Nejvíce na celé hře se nám líbí možnost využívat pevně danou sadu karet. K tomu si pak pomáháte a můžete plánovat hraní karet z ruky. Tato kombinace je moc pěkná a dává hráčům pocit kontroly. Především souboje jsou díky tomu zajímavé a napínavé je odhalení každé nové karty protivníka.
Pěkné je také zakomponování Prstenu. Ten v pozdější fázi vstoupí do hry a pohybuje se po cestě spolu s Glumem. Bilbo musí skončit na stejném políčku, aby si jej mohl navléct. Od té chvíle je ale neviditelný. Navíc prsten je opravdu navlečený na figurce, což působí pěkným dojmem.
V balíčcích je poměrně hodně negativních efektů. Některé se váží také ke Gandalfovi, který představuje velice příjemnou pomoc hráčům. Zdvojnásobuje totiž sílu jednoho trpaslíka, pokud asistuje při souboji.
Herní systém je jednoduchý a využívá pohybových karet. Tím nám připomíná podobně laděnou kooperativní hru se stejným názvem Hobit (recenze). Tento Hobit ale používá grafiku z filmu a je ještě rodinně přívětivější. Tomu ale neodpovídá obtížnost, která je nastavena tak akorát. Na druhou stranu, protože se jedná o hru založenou na spolupráci, mohou dospělí prvních několik her s dětmi odehrát s odhalenými kartami. Tím je mnohem lépe zasvětí do taktiky.
Bohužel podmínka doražení do cíle s jedním trpaslíkem často nabádá hráče k tomu, aby se s druhým vůbec nesnažili. Jeho jediný smysl pak je podporování Bilba v jeho cestě, ale jinak se může každý z hráčů hnát vpřed pouze s jednou postavičkou.
Nepříjemný vliv na hru má náhoda, která vám může zkazit celou partii. Třeba v naší druhé hře se nám asi ve třetině hry podařilo spirálou dojít na čtvrté pole, které zajímá trpaslíka. Současně tentýž hráč odkryl při dobírání kartu nebezpečí, která říkala, že Bilbo byl zajat. Během pěti vteřin se tak rozplynula celá partie a skončila prohrou. Tohle by se určitě nemělo stávat.
Hobit by měl být do budoucnosti variabilní zásluhou náhodného nalosování karet. I přesto se ale jednotlivé partie navzájem hodně podobají. To je možná největší naše obava – že se tato hra velmi rychle ohraje. Ale u dětí to tak docela nefunguje a protože tlumočíme pouze vlastní pocit, tak se možná jen mýlíme.
Zajímavostí je, že kvůli licenčním problémům zůstaly jména postav v originále, takže tu je Thorin Oakenfeld (v překladu Thorin Pavéza) a Bilbo Baggins (Bilbo Pytlík).
Hobit není nijak výjimečnou hrou. Místo toho je obyčejnou průměrnou kooperativní zábavou, která ale patří do sbírky všech fanoušků nového filmu. Obsahuje portréty i všechny hlavní hrdiny a právě to bude hlavním důvodem ke koupi. Krom toho má hra zajímavé nápady, které ale některé nedostatky zase sráží. Díky tomu je v kategorii plusů a mínusů vzácně srovnaná, což ovšem neznační špatnou hru.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Andreas Schmidt |
Ilustrace | Andreas Schmidt |
Vydavatel | 999 Games, Devir, Filosofia Éditions, Galakta, Giochi Uniti, Hobby World, Kaissa Chess & Games, KOSMOS |
Rok vydání | 2012 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 60 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (3 voters) |
Kategorie | Card Game, Fantasy, Movies / TV / Radio theme, Novel-based |
Mechanismy | Cooperative Game, Dice Rolling, Hand Management, Roll / Spin and Move |
Rozšíření | Der Hobbit: Eine unerwartete Reise: Azog – Die Mini-Erweiterung, Der Hobbit: Eine unerwartete Reise: Fürst der Adler – Die Mini-Erweiterung |
Rodina | Authors: J.R.R. Tolkien |
Alternativní názvy | The Hobbit: An Unexpected Journey filmeditie, El Hobbit: El juego de la película, Lo Hobbit: Il Film – Gioco da Tavolo, Hobbit: Niezwykła podróż, Le Hobbit: un voyage inattendu, ΧΟΜΠΙΤ: ΕΝΑ ΑΝΑΠΑΝΤΕΧΟ ΤΑΞΙΔΙ, Хоббит: Нежданное путешествие |
Více o hře.
+ fotografie a obrázky z filmu
+ opravdu jednoduchá hra
+ využívání karet k pohybu
+ hráči musí spolupracovat
+ napínavé boje
- cena
- náhoda na každém rohu
naprosto nepochopitelná pravidla