Naše země potřebovala pomoci. Byl jsem vyslán do jediného místa, kde v tuto chvíli bylo možné žádat o pomoc. Přesto jsem si připadal trochu divně, když jsem přišel do obchodu a prodavači jsem řekl: prosím jednoho hrdinu v kostce. Čekal jsem, že mě vyhodí nebo mi naleje nějaký nečekaný mix, ale místo toho vytáhnul ze skříně podivně vypadající box. Jakmile jsem zaplatil dostatečné množství zlaťáků, dostal jsem na cestu ještě návod k použití. Stála v něm jen jedna věta: „Zalejte horkou vodou.“
Hráči budou podobný problém řešit v deskové hře Hrdina v kostce, kterou vytvořil designér Keith Matejka. Jedná se o hru z dílny firmy Thunderworks Games, kterou k radosti místních hráčů zařadila do svého českého portfolia společnost REXhry. O ilustrace se postaral John Ariosa.
Na víku vidíme právě jednoho takového hrdinu, který se objevil v místě, kde ho nejvíc potřebují. Oděný v blyštivém brnění. Hráči ale jeho služeb prozatím nevyužijí a místo toho se rychle podívají pod víko. Tam najdou herní desky náležející jednotlivým rodům obývajícím tuto zemi. Na každé je osmnáct škatulek, po třech u každé z vlastností, jež by měl hrdina mít. A právě tuto desku dostane každý z hráčů jednu do začátku spolu se startovním množstvím zlaťáků.
Příprava hrdiny pokračuje tím, že si hráči každý vyberou své povolání nebo je jim náhodně přiděleno. K tomu dostanou každý také jednu kartu příběhu a přesvědčení, které si položí na desku a překryjí je ukazateli ve své barvě na tom správném místě, aby ukazovaly svůj startovní stav. Hráči si pak náhodně vylosují sadu svých kostek, hodí s nimi a rozmístí je do řádků vlastností. Z karet nákupu seřazeného do skupin podle počtu puntíků odhalí odpovídající počet jako startovní nabídku. Nad každou kartu v této nabídce položí jednu očíslovanou kartu pořadí.
Na začátku každého kola hodí začínající hráč sadou kostek, kterých je vždy o jednoho více než účastníků. Rozloží je pak na karty pořadí a to do vzestupného pořadí podle hozených hodnot. Potom si jednotliví účastníci rozeberou tyto kostky. Každá hodnota má svoje výhody, přičemž karty uprostřed s sebou přináší hráči navíc jednu minci.
Kostku sebranou s kartou si hráč rovnou položí do jednoho z řádků dovednosti na desce hrdiny. Při tom vždy je třeba umisťovat kostky do volného políčka nejvíce vlevo. Tento moment s sebou přináší také první akci jako odměnu. Jednotlivé schopnosti totiž nabízí hráčům šance manipulovat s kostami, přesouvat je nebo měnit jejich hodnoty.
Získané finance pak mohou hráči utratit za karty, které se objevily v nabídce. Jedná se často o nějaké vybavení, ať už jde o zbraně nebo brnění. Ty hráčům přináší buď výhody nebo naopak body připravené k zisku na konec partie. Ale stejně tak mohou čekat na nákup karty dovedností, které jsou pak ihned dostupné, hráči je využívají, ale poté je musí vyčerpat.
Některé karty i dovednosti pak umožňují hrdinům, respektive hráčům, měnit jejich přesvědčení na jejich odpovídajících stupnicích. To je zajímavé, protože každý hráč se snaží posunout svůj ukazatel jiným směrem tak, jak mu předepisuje jeho povaha.
Jakmile hráči zaplní desky svých hrdinů, nastává konec partie. Nyní je čas posčítat všechny body pověsti, které lze získat za správně umístěné kostky (rozhoduje barva), výsledné přesvědčení, karty zbrojí, ale také rozmístění kostek na desce hrdiny, pokud odpovídá zadání na kartě příběhu. To všechno je doplněno o vyhodnocení karty povolání, která specifikuje minimální požadavky na schopnosti. Ten, kdo nejúspěšnější vytvořil svého hrdinu, se stává vítězem.
Hrdina v kostce, neboli Roll Player, je soubojem o sběr těch správných sad. Platí to o kostkách i kartách, které hráči potřebují správně kombinovat. O nabídce v každém kole rozhodne náhoda, ale pak už je pouze na hráčích, kterou barvu a hodnotu si vyberou. Ty středové kostky mají výhodu mince, krajní pak zase samotnou hodnotu.
Příběh hry je jednoduchý a vypráví o tvorbě postavy, jako byste se připravovali na nějaké RPG. Možná právě ta atmosféra hře chybí z našeho pohledu nejvíc, protože se těžko můžete oprostit od myšlenky, že jen házíte kostkami a sbíráte jejich hodnoty do co nejlepšího rozložení.
Ve výsledku by se vlastně dalo mluvit o takovém velkém puzzle, které se hráči s pomocí kostek snaží sestavit. Barevném puzzle, které má za úkol vypadat pokaždé trochu jinak. Při tom využití kostek je opravdu široké a je třeba dobře zvažovat, na co je použijete. Především umisťování má hned několik dopadů.
Jenže všechno to začíná už s volbou kostky, která je také hlavním momentem, kdy si hráči všimnou, že nehrají sami. Snaha ukořistit pro sebe tu nejvýhodnější kombinaci je důležitým momentem. Ale na hráče opravdu nečeká žádná přemíra komunikace a přímého boje. Místo toho se každý tiše soustředí na svůj vlastní boj s čísly a kostkami.
Vyšší počet hráčů znamená větší množství karet a kostek na výběr. Díky tomu je celkově lepší právě větší skupinka soupeřů, protože výběr se opravdu cení.
Variabilita jednotlivých partií je zaručena. Hráči dostanou pokaždé jiné karty, které jejich postavu příběhem a přesvědčením nasměrují trochu jinam. To je také jediný moment, který hovoří pro zvolené téma. To je jinak vhodné hlavně ve chvíli, kdy byste opravdu potřebovali vytvořit RPG postavu pro nějakou hru, třeba Dračí doupě. Jako intro by krabice mohla opravdu pěkně fungovat.
Hrdina v kostce se snaží tvářit vážně a seriózně. A možná to je nakonec ten hlavní kámen úrazu, protože v kombinaci s chybějící atmosférou prostě celkový zážitek není ono. A to přesto, že hra samotná je opravdu dobře zvládnutá a body přichází z několika možných směrů. A přesto si fanoušky najde. V případě, že vás baví navrhovat a vytvářet postavu, budete tady v sedmém nebi. Jen vám k tomu nesmí vadit náhoda. Pokud tedy hledáte něco kostkového a nevadí vám, že vlastně všechnu tu tvorbu budete muset promyslet a oddřít mozkem, pak je Hrdina v kostce přesně pro vás. Ale pokud byste chtěli něco víc, než jen kostky a hledáte alespoň náznak dobrodružství, asi se poohlédněte jinde.
Více o hře.
+ zajímavé rozmisťování kostek
+ karty vylepšují variabilitu
+ karty přesvědčení jsou super
+ možnosti bodování
+ přemýšlení vás dostane k cíli
- téma není dostatečně výrazné
- menší výběr v méně hráčích
- málo interakce (vcelku solitérní hra)
As I website possessor I think the written content here is really excellent, thanks for your efforts.