Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Janod Archeo – mumie a poklady

Chodby jsou úzké. Tak úzké, až mě to nutí přemýšlet, jak velcí vlastně byli dávní obyvatelé, kteří v těchto chrámech bydleli. Navíc už nějakou dobu máme pocit, že tu nejsme sami. Zpoza rohu se neustále ozývá nějaké šustění, ale kdykoliv tam namíříme baterku, nic tam není. Nebo že by přece? Támhle na zemi leží kousek starodávného obvazu. Nepřemýšlím a vrhnu se tím směrem. Pokud by se ukázalo, že naši předci už v této době měli k dispozici primitivní obinadla, byl by to objev desetiletí.

To hráč, který se pustí do úzkých a chladných uliček hry Archeo, o existenci obvazů v pradávných chrámech pochybovat nebude. Už na víku totiž vidí mumii, která si prohlíží dvojici archeologů. Hon se bude odehrávat v této hře, která se v originále jmenuje Archeo Race a kterou připravili v dílně značky Janod. Hru pak nabízí s českými a slovenskými pravidly oficiální distributor značky Janod.

Měli jste si toho všimnout dřív. Teď už jste uvnitř a na víku zahlédnete, že mumie je jediný, kdo má klíč! Tak rychle pryč! Útěk ale může začít až poté, co je hra připravena. Pod víkem se nachází celý chrám, jehož stěny se rozpadly na kartonové komponenty. Hráči z nich musí vytvořit herní plán, který vznikne položením základní desky a vystavěním několika stěn a dveří. Některé mají dřevěné stojánky, zatímco ty největší stavba uprostřed chrámu má stojánky kartonové. Postavička mumie začíná v pohřební komoře, zatímco archeolog vstupuje do chrámu přes dveře do chrámu. Na desce jsou také místa pro dva balíčky karet – dveře a pasti.

Hráč, který se v roli průzkumníka pustí do honu na poklady, si vezme do ruky kostku. Hodí s ní a podle výsledků může svým hrdinou posouvat po plánu a to tak, jak si zamane. Číslice na plánu ale neznamenají přímo kroky, ale akce, které lze provést. Figurka se tak může nejen posunout na sousední pozici, ale místo toho může hráč některý z bodů utratit za sebrání pokladu, a především otevírání dveří.

V chrámu není jednoduché se přesouvat, na spoustě míst jsou zavřené dveře a hrdinu tak docela neposlouchají. Pokaždé, když se ocitne před zavřenou komnatou nebo chodbou, musí se pokusit otevřít dveře s pomocí balíčku karet.

Na plánu je hned několik místností s pokladem a hráčovým úkolem je ukořistit co nejhodnotnější majetek, který náleží číhající mumii. Jenže času je málo. Jakmile hráč otevře dveře do první místnosti s pokladem, začne se hráč s mumií na tahu střídat. Za mumii hodí její kostkou a ofačovaný nepřítel se tak v každém kole může posunout o jedno nebo dvě políčka. Její cíl je při tom naprosto jasný – vstupní dveře, ke kterým se snaží dostat a zamknout archeologa uvnitř.

Mumii lze v jejím pohybu zdržovat, pokud se hráči podaří vstoupit do pohřební komory. Ke svému sarkofágu má silné pouto, takže pokud se někdo nachází v jeho blízkosti, tak se posune o dvě políčka zpět (hráče to ale stojí akci).

Hráč tak může získat trochu více času, aby vyloupil více místností. Jenže mumie se přesto začne pomalu blížit ke vchodu a s tím hrozí, že hráče uvnitř chrámu zamkne. A to se nesmí stát. Hráč vyhrává pouze v případě, že se mu podaří uniknout včas a s co nejcennějším pokladem. Jeho hodnota je právě také skóre, které získal. Počítat své úspěchy bude moci hráč pouze v případě, že jej mumie dříve nezamkne uvnitř.

Archeo je hra o závodu jednoho archeologa s časem. Je to hádanka, kterou je třeba vyřešit, ale současně se poprat se spoustou nástrah uvnitř chrámu. Ale to asi nikoho nepřekvapí, protože žádný poklad přece nemůže být zadarmo.

Je to hra, ve které musí hráč především dobře manévrovat a využívat své možnosti. Není to ale jednoduché a ve spojení s tématem je jasné, že tohle je rébus, který budou řešit spíše trochu starší školáci kolem osmi nebo devíti let věku.

Jenže kostka umí být daleko větším nepřítelem, než jsme vám dosud prozradili. To proto, že na jedné její straně je symbol pasti. A ten může kdykoliv na kostce padnout místo pohybu. V takovém případě se hrdina musí vypořádat s nástrahami, které na něj připravili stavitelé této budovy. Může jít o snížení pohybu v příštím hodu, zrychlení mumie nebo zavření dveří. Dokonce tak může ztratit poklad, kterrý už ukořistil.

Hra je díky tomu opravdu hodně náhodná. Nejde až tak o pár chybějících kroků, které jsou problémem pouze z krátkodobého hlediska. Především jde o fakt, že můžete po získání poklad zase ztratit. A dopad takovéto smůly je zásadní a může být rozhodující pro vývoj a úspěch celé partie. Hráč při tom má docela dost vlastní kontroly, takže ve hře nepřevládá úplně pocit z nějaké smůly.

Velmi potěší znovuhratelnost celého výtvoru, protože snaha vylepšovat svůj výkon vás nutí zkoušet své štěstí zas a znovu. A to je u sólové hry v podstatě zásadní. Při tom hráči v každém kole zůstávají volby, a navíc nesmí zapomenout a reagovat na svůj pohyb.

Archeo je zajímavá sólová hra, která má pěkný herní plán a také zajímavou premisu, ve které se hráči vydají na lov pokladů. Hráči potřebují umět plánovat, reagovat na překvapení a k tomu ještě potřebují pořádnou porci štěstí. Archeo je solidní hrou pro malé školáky.

Facebook: @JanodCeskoSlovensko
Instagram: @janod_cesko_slovensko

Prozkoumávejte dál
Recenze: Island Fortress – osamělá pevnost