Byli jsme čtyři. Králové, kteří vládli svým rasám a všichni jsme měli svoji zem, plnou zvířat i cenných kovů. Jenže pak přišli lidé a začali si místa jedno po druhém nárokovat pro sebe. Snažili jsme se bránit, ale když jsme přijeli na koních, oni přijeli na slonech, když jsme vytáhli meče, oni vytasili střelný prach a zbraně. Naše válka byla předem prohraná, jen jsme to neviděli.
Zahnali nás na pokraj kamenné propasti a chvíli se zdálo, že nemáme kam ustupovat. Jenže pak se nám podařilo zajmout zbloudilého opilého trpaslíka, který nám všechno prozradil. Mimo oči lidí, dole ve skále je spousta tunelů a bohatství. Je to sice život bez denního světla, ale pořád lepší, než zemřít pod kopyty lidí. Vydáme se tam dolů, a jestli bude třeba, budeme o své místo bojovat. Osídlíme tunely a jednou, jednou se vrátíme hledat naši pomstu!
Králové pod horou, tedy Kings Under Mountains, se jmenuje nová karetní hra od ruské společnosti Right Games LLC. Stejně jako Kitchen Garden (recenze) i tato novinka byla představena hráčům na veletrhu Spiel 2013 v Essenu. Jejími autory jsou A. Shklyarov, A. Konnov a A. Paltsev a ilustrace připravil O. Kalashnik.
Na víku krabice najdeme důl, o nějž se bijí goblini, trpaslíci, ale v popředí je jeden z králů. Třeba právě ten, kterým se můžete stát vy, když otevřete balení s hromadou azbuky všude dokola. Pouze několik míst s latinkovým písmem naznačuje, že si zahrají i anglicky mluvící zájemci. Uvnitř na hráče čeká hromádka osmdesáti karet, které po dvacítce patří každému ze znepřátelených rodů – goblini, orkové, trpaslíci a obři.
Každá rasa má svoji ilustraci a také barevné pozadí. Jednotlivé karty se pak liší číselnou hodnotou v levém horním rohu, která ukazuje sílu konkrétní jednotky. Všechny postavy jsou na první pohled stejné ale pouze do chvíle, než se podíváte na zadní stranu karet. Ve většině případů tam najdete kresbu jedné z jeskyní plné pokladů. Ta má nejen svou hodnotu v diamantech vlevo dole, ale také velikost a obranu v kroužcích v levém, respektive pravém horním rohu. Výjimku tvoří čtyři karty, které mají na zadní straně symbol mečů a koruny – tohle jsou samotní králové!
Na začátku partie si hráči nejdříve vyberou (buď dohodou, nebo náhodně), která rasa bude jejich domovem. Před sebe na stůl si viditelně položí krále daného rodu. Všechny zbývající karty hráči zamíchají a položí jej obrázky dolů nahoru. Čtyři horní karty rozloží na stůl obrázkem dolu nahoru – právě o ně budou hráči soupeřit. Další čtyři karty pak rozdělí podle rasy a vytvoří z nich hromádky představující základní tábory kopáčů. Každý z účastníků dostane do ruky šest karet do začátku.
Ve svém tahu se hráči nejdřív snaží zabrat důl jen a jen pro svoji rasu. Ve svém tahu tak mohou zahrát jednu ze svých karet k libovolnému dolu. Zde nezáleží na rase, ale pouze na síle jednotek. Následující příchozí musí mít vždy vyšší sílu než poslední jednotka na hromádce.
Cílem všech hráčů je být tím posledním, kdo zahraje kartu ve správném pořadí. Počet návštěvníků, kteří jsou třeba k zabrání dolu, určuje hodnota obrany v pravém horním rohu. Jakmile má důl tolik návštěvníků, nejsilnější si jej zabírá pro sebe. Kartu si tedy vezme hráč, který danou postavu zahrál, ale nemusí to být jeho rasa. Jednotky, které důl obsadily, se přesunou do tábora, kde jsou rozdělené podle rasy.
Teprve poté, jakmile je důl jejich, mohou jej začít konečně vybavovat. Stačí sem začít znovu přikládat karty, což je druhá možnost tahu proti obsazení dolu. Tentokrát zde ale platí trochu jiná pravidla pro dělníky, kteří zde mohou být přítomní. Hráči mohou přiložit pouze pracovníky jiných ras, než je ta jejich. Až na úplný závěr lze do dolu přidat i jednoho dozorce, pokud jej vyžaduje (symbol oka na levém okraji karty). Celkový počet se musí rovnat velikosti dolu a síla zahraných jednotek se znovu musí zvyšovat.
Poté, co je důl naplněn, si jej může hráč obodovat. Dělníci ale v dole obrazně zůstávají, protože jejich karty se přesunou na odhazovací hromádku, odkud už není do aktuální partie návratu. Na závěr tahu si hráč dobere jednu kartu a to buď naslepo z balíčku, nebo jednu z horních karet v táboře. Partie pokračuje tak dlouho, dokud není vyprázdněna dobírací hromádka. V tu chvíli hráči sečtou hodnoty svých fungujících dolů a hráč s nejvyšším bodovým součtem se stává vítězem.
Kings Under Mountains je jednoduchá karetní hra, ve které hráči musí postupně vykládat karty na doly. Snaží se ale být tím posledním, kdo zahraje nejvyšší kartu. K tomu potřebují správnou taktiku, karty a trochu toho štěstí.
Naštěstí náhoda je v této hře výrazně potlačena možností brát si novou kartu také z tábora. To samozřejmě není tak dobře možné na začátku, kdy všichni musí spoléhat na jednotky v ruce. S postupem času a několika rozebranými doly však už je mezi kartami dostatečná zásoba, aby si mohl vybrat každý.
Ovšem nejdůležitější na celé hře jsou samotná čísla na kartách jednotek. Hráči musí chytře hrát nízká či vysoká čísla a snažit se ovlivnit svoji šanci k obsazení dolu. Protože mají jednotlivé doly různé hodnoty, tak se také odlišují priority samotných generálů. Všechno to je poměrně rychlé a celá partie skončí po dobrání balíčku, což je do půl hodiny.
Trochu překvapivý je fakt, že hra vlastně není vůbec škálovatelná mezi jednotlivými počty soupeřů. Na stole budou vždy čtyři doly, o které se hráči perou a ostatní rasy zůstávají ve hře. Největší problém je právě s nabídkou dolů, protože v menším počtu protivníků mají hráči příliš široký výběr. Nemusí se tak vlastně vůbec na bojišti potkat a každý si obsazuje své dva. Hra se pak stává příliš solitérní.
Ve třech už to začíná být veselejší a ve čtyřech je hra výborná a napínavá. Současně ale začíná být také méně předvídatelná. Řešením pro nižší počet soupeřů je snížení počtu hromádek dolů na tři, což funguje dobře jak ve dvou, tak i ve třech protivnících.
Velmi šikovným nápadem, který vlastně ušetřil polovinu karet v balení, je oboustrannost. Na jedné straně karty najdete důl, zatímco na druhé je jednotka. Sice to nevypadá tak dobře, jako když by každý druh měl svůj vlastní balíček a zadní stranu, ale je to úsporné a hra je tak vhodná k přenášení (ačkoliv samotná krabička je větší, než se na karetní hru sluší a patří).
Jako zajímavá varianta, která je ale hodně přemýšlivá a výrazně zpomaluje celý průběh, je možnost hrát s odkrytou rukou. Tak všichni vědí o svých šancích a musí opravdu dobře pracovat s tím, co mají. Ve hře se zmenší podíl náhody a stane se z ní v podstatě logická výzva.
Kings Under Mountains je pěknou a zábavnou karetní hrou, která jen trochu pozapomněla na partii ve dvou. Ta je příliš otevřená a klidná, ale zase o to více taktická. Celkově se nám líbí mechanismus dobírání karet, ale i zaplňování vlastních dolů. Tím se hráčům nabízí více možností k hraní karet a hra velmi dobře plyne kupředu. Právě proto můžeme Kings Under Mountains doporučit jako jednoduchou karetní zábavu.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Alexey Konnov, Alexey Paltsev, Anatoliy Shklyarov, Trehgrannik |
Ilustrace | O. Kalashnik |
Vydavatel | G3, Rightgames RBG SIA |
Rok vydání | 2013 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 45 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (3 voters) |
Kategorie | Card Game, Fantasy |
Mechanismy | Hand Management |
Rodina | Components: Multi-Use Cards, Creatures: Dwarves & Gnomes, Creatures: Goblins, Theme: Mining |
Alternativní názvy | Podziemne Królestwa, Подземные Короли |
Více o hře.
+ dobírání karet z tábora
+ rozšiřující se možnost hraní karet
+ rychlá herní doba
+ zajímavě řešené oboustranné karty
+ variabilní
- dva mají ve hře příliš svobody
- na začátku velký vliv náhody