Jaký to může být okamžik, když do trojrozměrného světa krychlí vstoupí placatý kříž? Nemá žádné výstupky ani nic, čím by hlásal svoji příslušnost do osy z. Je pak zcela pochopitelné, že se všechny kostičky seběhnou a chtějí se také podívat.
A mnoho z nich se chytilo na tuto pastičku a spadly do krabičky s titulním názvem Kipp X. Tu si pro všechny hráče připravil Torsten Marold, který ji vytvořil jako evoluci svojí původní hry Kippit pod záštitou společnosti Franjos Spieleverlag. Vznik hry se datuje do roku 2012.
Krabice je sice velká na plochu, ale relativně nízká. To proto, že pod víkem najdete přesně to, co na něm. Velký dřevěný kříž slepený z několika částí. Každá ze čtyř noh na sobě má řadu výstupků, které slouží jako zarážky. Ty hráči ocení ve chvíli, kdy začnou používat jednu a více barevných kostiček. Těch je totiž v krabici 72 a liší se nejen barvou, ale také velikostí.
Hráči v rámci přípravy vezmou dřevěnou sestavu a položí ji tak, aby její středová boule byla otočená dolů. Tím vznikne čtyřsměrová houpačka. Hráči si poté rozeberou kostičky různých barev tak, aby každý měl stejnou sadu. To odpovídá celkem osmnácti kostičkám – šest nejmenších zelených, pět žlutých, čtyři velké modré a tři ty největší červené.
Od té chvíle už ale začíná hra. Soupeři se střídají v tahu, kdy mohou položit jednu kostičku na houpačku. Vždy je to ale povoleno pouze na jedno z ramen, která jsou aktuálně ve vzduchu. Vybrat k položení si může jakoukoliv z kostiček, které ještě má stále před sebou. Jejich počet samozřejmě postupem času ubývá.
Hráč ale není omezený pouze na jeden tah. Pokud se mu totiž podaří umístit kostičku tak, aby se houpačka nepřevážila, může pokračovat v tahu i nadále. Tak lze přiložit i několik krychlí naráz. Jakmile se ale dotkne stolu nová část struktury, pak je na řadě další ze soupeřů. Výjimkou pak je situace, kdy zhoupnutím dojde také k pádu některých dříve přiložených kostiček. Ty všechny si hráč musí vzít zpět do svojí zásoby bez ohledu na to, kdo je původně umístil.
Partie tak pokračuje pokládáním kostiček na libovolná místa tak dlouho, dokud se některému z hráčů nepodaří zbavit i poslední z nich. Jakmile hráč nemá co pokládat, pak se stává okamžitě vítězem partie.
Kipp X je souhrou strategie a šikovných prstů. Ta první dovednost tu je ale mnohem důležitější, protože kostičky lze pokládat různě přes sebe a není jednoduché je nechat upadnout. Naopak ke zhoupnutí dojde pouze v případě, že hráč špatně vyhodnotil situaci. Kromě taktiky zde samozřejmě jde také o dobrý odhad.
Umístění každého kamene je napínavé a partie svojí náplní dává smysl. Hra je zábavná a soupeři se velmi rychle střídají na tahu. Není jednoduché umístit většinu kamenů na kříž, aniž by začaly padat dolů a vracet se hráčům zpět. Proto je také umění být prvním, kdo je položí všechny. Hra je tedy náročná, ale při tom si zachovává parádní čtvrthodinovou délku.
Ze čtyř paprsků houpačky je zřejmé, že čtyři hráči budou také tím nejlepším počtem. A ona to je pravda. S hrou je zábava v rodinném kruhu, kde děti baví napínavé přikládání kostiček. Překvapivý úspěch ale má také v kruhu náročnějších hráčů, kteří chtějí vyzkoušet svoje dobré oko a zasmát se. Když už jsme ale u dětí, tak tato krabice je skvělá svým dřevěným pojetím a vyloženě zve k partii i ty nejmenší hráče.
Kipp X je hrou, kterou si rádi kdykoliv zahrajeme, pokud bude zrovna nějaká chvilka na rychlou zábavu. Je příjemně taktická, ale současně si zachovává i lehkost, která vzbudí na tváři úsměv v průběhu. Kipp X je hra, ve které se snoubí napětí a lehkost tak, jak by to u takovéhoto druhu hry mělo být.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Torsten Marold |
Ilustrace | Bernd Märtens |
Vydavatel | franjos Spieleverlag, SimplyFun |
Rok vydání | 2012 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 15 |
Minimální věk | 5 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (1 voters) |
Kategorie | Action / Dexterity |
Alternativní názvy | Kilter |
Více o hře.
+ dřevěné zpracování
+ od pěti let
+ čtyři směry houpání
+ taktika i šikovnost
+ už od pěti let
+ jednoduchost
- pro někoho je to jen další hra o šikovnosti
The next time I read a blog, I hope that it doesnt disappoint me as much as this one. I mean, I know it was my choice to read, but I actually thought youd have something interesting to say. All I hear is a bunch of whining about something that you could fix if you werent too busy looking for attention.