Už je tomu hodně tisíc let od doby, kdy člověk ovládnul oheň. Zkrotil jej ve svůj prospěch a od té doby jeho sil využívá k dobrým i špatným věcem. Ale samotné síle ohně je to jedno, stráví všechno bez rozlišení dobra nebo zla. Jedinou silou, která je silnější než oheň, je pak voda.
Mořský živel dokáže žhavého obra zkrotit během několika vteřin. Nyní bude na vás, abyste se postavili do role vody a pokusili se zkrotit oheň. Ale naštěstí půjde jen o oheň zdánlivý, hořet totiž budou především vaše mozkové závity.
Ze síly ohně totiž velmi brzy vzešly také nástroje, které jej dokázaly vyvolat. Zpočátku to byla dvojice dřev, lupa a sluneční svit nebo křesání křemene. Ale pak přišel vynález sirek. Konkrétně k tomu došlo překvapivě až v rámci průmyslové revoluce na začátku 19. století. Jednalo se o takzvané congrevské zápalky a světu je dal anglický lékárník John Walker.
Sirky se staly obvyklou součástí lidských životů, než je na konci 20. století ve většině úkonů nahradil zapalovač. Přesto je mnozí z nás stále používají a upřednostňují. Možná to bude také z důvodu, že si s nimi mohou hrát. Ale ne se zapálenými, protože s ohněm se hrát nemá. Lidé si z nich totiž staví nejrůznější hlavolamy.
A právě takovýmto hlavolamům se v první řadě věnuje kniha Vlasty Demeterové od nakladatelství Fragment. Kniha má 63 stran a nám se dostal do ruky její čtvrtý dotisk z roku 2010. Protože se přes svoji logickou specializaci zaměřuje především na děti, je bohatá na ilustrace, které vytvořila Romana Šíchová.
Knihu můžeme na úvod rozdělit na dvě zcela samostatné části. Zatímco prvních padesát stran zabírají samotné hádanky, zbylé listy jsou věnované jejich řešení. Oceňujeme, že je řešení umístěné daleko od zadání, takže čtenáře tolik neláká porušit úmluvu mezi luštitelem a autorem a podívat se předčasně na objasnění logické záhady.
Jenže kniha se nejmenuje pouze „sirkové hlavolamy“, ale v titulce jsou zmíněné také hlavolamy deskové a dominové. Z toho je zřejmé, že se zadáním a řešením jsme ještě s dělením neskončili. Přesto právě většina (prvních 16 stran) je věnovaná sirkám a legraci s nimi. Zaslouží si tedy první místo v názvu i v naší pozornosti. Tangramy (pod nimi se ukrývají deskové hlavolamy) a dominové úkoly se roztahují ve zbytku knihy.
První na řadu přijde v knize nečekaně matematika. Čtenáři musí přemisťovat sirky v rovnicích tak, aby platily, takže si pocvičí nejen logické uvažování, ale navíc ještě matematické schopnosti. Samotná přítomnost zlomků je omezujícím faktorem, který je určen pro trochu starší publikum. Desetileté děti s nimi ještě neumí pracovat s takovou samozřejmostí.
Zlomkům ještě předchází úvodní hraní s římskými číslicemi a několik slovních úkolů, které procvičí na začátek mozkové buňky všech luštitelů.
Po zlomcích následuje na první pohled jednodušší podkapitola s geometrickými tvary, která je přístupná i nižším věkům čtenářů. Přemisťování zápalek ve čtvercích, obdélnících i jiných tvarech tak, abyste splnili zadanou podmínku je asi nejznámějším využitím sirkových hlavolamů, se kterým jste se nejspíš již setkali. U většiny příkladů je navíc připravená nějaká veselá ilustrace, ať již v podobě písmena nebo tematická k luštěnému úkolu. Trojuhelníky zvýší laťku a obtížnost stoupá.
Vše se naštěstí uklidní ve chvíli, kdy se dostanete do rubriky zábavné sirkové hlavolamy. Tu uvádí můj nejoblíbenější úkol s lopatkou a smetím. V zábavě pak pokračujete s ježkem, oživlým domem nebo s želvou, která veze na zádech pyramidu.
A protože v každé podkapitole, kterou jsme zmínili, najdete přesně deset zadání, pak se zápalkami musíte vyluštit celkem padesát různých úkolů. Pak se můžete za odměnu posunout k takzvaným deskovým hlavolamům, které představují tangramy.
Jejich jednoduchým smyslem života je vejít se vždy ideálně do všechn připravených tvarů. Na začátku dostanete pětici různých trojúhelníků, jeden čtverec a jeden lichoběžník. Celkem se budete muset směstnat do čtyřiceti nejrůznějších tvarů a potkáte při tom nejrůznější obrázky zvířat.
A jak budete bojovat s dominovými kostkami? Dostanete také předem zadaný tvar, do kterého musíte vyskládat všechny kostky domina tak, aby vždy navazovaly podle klasických pravidel. Postupně autorka nechává nevyplněného více a více prostoru a tím zesložiťuje luštiteli jeho doplňovací úkol. V tomto duchu si zakusíte 25 hlavolamů, kdy se dozvíte, že domino lze brát i „trochu jinak“.
Ve zbylé desítce vás totiž čekají různé varianty na sudoku a jemu podobné hry, když máte za úkol položit kameny tak, aby se v řádku neopakovaly žádná čísla nebo v určitém pořadí.
Kniha je určena pro všechny čtenáře nad deset let a není tedy zcela jednoznačně směřovaná na děti. Přesto, jak již jsme zmínili výše, ilustrace i ladění knihy stále dokazuje, že hlavním publikem je malý čtenář.
Grafické zpracování je na velmi vysoké úrovni, za což kniha vděčí především ilustrátorce Romaně Šíchové. Ta si s naprostou samozřejmostí hraje s písmenky ve větách a vytváří z nich na první pohled živé bytosti s očima. Děti se tak mnohem lépe ztotožní s hádankami a budou se těšit na další, když jim dělají společnost kreslení kamarádi.
Celkově nezbývá než konstatovat, že Hlavolamy sirkové, deskové a dominové je kniha velice povedená. Pokud máte rádi sirkové úkoly, pak je pro vás naprosto stvořená. Navíc vám prověří prostorové vidění díky tangramům a zase budete mít možnost oprášit svoje kostičky domina.
Cena: 139 korun
ISBN: 80-253-0045-5
Hodnocení knihy: 95%