Rozběhnul jsem se chodbou doprava, i když ve mne hlodá červík pochybností. Potřebuji ještě dvě mince, z každé truhly jednu. Jenže Aleš, který se mnou vyrazil, už v ruce drží čtyři a potřebuje jen poslední zlaťák k vítězství. Pouze ten, kdo nasbírá poklady ze všech pěti truhlic v labyrintu, bude moci s těmito penízky odemknout tajnou komnatu a získat neuvěřitelné poklady.
Budeme je lovit také zásluhou deskové hry Labyrint Trezory. Jedná se o hru, která už je na světě několik let, konkrétně od roku 2012, kdy ji ve firmě Ravensburger vypustili do světa. Jejím autorem je opět Gunter Baars, ilustrace si pak vzal na starost Joachim Krause.
Krabice je o poznání menší než ta od velkého labyrintu (zhruba poloviční) a orientovaná na výšku. Pokud nezabloudíme na jejím víku a dokážeme se ponořit do jejího obsahu, najdeme pod brožurkou s pravidly (samozřejmě i českými) pořádný balíček velkých kartonových destiček. Konkrétně jich je 35 a všechny obsahují nákres labyrintu na jedné straně a jeho řešení na druhé.
A to ještě není všechno. Je tu celkem osmnáct kartonových klíčů, které hráči musí vysvobodit z jednoho aršíku. No a poslední součástkou je karta pro zakrytí hromádky se zadáními, která na sobě má symbol nějakého tajemného labyrintu.
Na začátku každé partie je třeba právě tento balíček pořádně promíchat. Karty pak hráči položí obrázkem nahoru a tu horní překryjí již zmíněnou kartou pro tento účel. Někde vedle tohoto balíčku hráči rozloží také žetony klíčů.
Jeden z hráčů pak vezme spodní kartu z balíčku a položí ji do středu stolu tak, aby nikdo neviděl její druhou stranu. Současně ale musí mít všichni na vyložený labyrint dobrý výhled, protože od té chvíle začíná ubíhat čas všem zúčastněným společně. Pouze jeden ale může uspět a najít všechny truhlice, ke kterým je možné se dostat.
Na začátku partie hráči sledují chodby a snaží se najít všechny poklady, ke kterým je možné se dostat bezpečně od vstupu bez nutnosti překonávat nějaké barevné zámky. Bezpečně ale znamená, že za žádných okolností nesmí hráči projít přes políčko s lebkou. Podobně jako zdi, kosti jsou znamením, že tudy dál cesta nevede.
Jakmile si hráč myslí, že zná správnou odpověď, řekne číslo nahlas a zkontroluje (zatím tajně) svoji odpověď proti zadní straně karty. Pokud neuspěl, kolo pokračuje dál bez něj. Správná odpověď mu naopak přinese možnost vzít si kartičku k sobě. První ještě nic neznamená, ale k druhé dostane hráč jeden klíč, kde třetí druhý a ke čtvrté i poslední.
Od té chvíle musí hledat nejen volně přístupné truhly, ale i ty, které se ukrývají za dveřmi dané barvy. Čím víc klíčů hráč má, tím víc truhel musí najít, aby v kole uspěl. Ovšem když někdo získá i přes tyto handicapy pátý úlovek, stává se okamžitě vítězem partie.
Labyrinth Trezory je úplně jinou hrou, než na kterou jsme si zvykli. Zase budeme bloudit chodbičkami, ale tentokrát je nemůžeme ovlivnit. O to větší důraz je kladený na postřeh, protože tentokrát se účastní souboje všichni hráči současně. A není jednoduché se v těch úzkých místnostech, které vypadají jako mravenčí chodbičky, neztratit.
Velmi chytrým prvkem je postupně narůstající obtížnost. Tak ani jedno brzké vítězství nic neznamená, protože pak má hráč oproti ostatním handicap. Jeden klíč ještě nedělá takový rozdíl a je možné porazit někoho, kdo má o jeden méně. Ovšem pokud by se rozdíly zvětšily, musí se tento klíčník připravit na porážku. Hra tak dává šanci k vítězství v kole i těm slabším.
Současně také tento mechanismus umožňuje, aby se partie účastnily i děti a měly šanci i nějaké kolo vyhrát. S více truhličkami už je procházení uliček záludné. Na konci pak zase hráči mohou k řešení přistupovat opačně a hledat pouze chodbičky, kam se není možné dostat díky lebkám. Každopádně jsou ale klíče výborným prvkem, který hru výborně oživuje.
Všichni se neustále účastní partie, takže vše ubíhá rychle a to bez ohledu na počet. Kolem stolu se může sejít až maximálních šest nebo třeba jen dva. Partie se ale protáhne, protože právě zásluhou vyrovnávacího mechanismu bude třeba odehrát více kol (ve více hráčích).
Hra má pěknou detailní grafiku, která připomíná nějaké digitální rogue-like hry. Zdi jsou všude, kam se podíváte a pokladnice jsou většinou schované až hluboko v labyrintu. Destiček je dostatečná zásoba, takže máte jistotu, že vám hra vydrží.
Labyrint Trezory je příjemná postřehová hra, která přináší originální myšlenku s procházením labyrintu a hledáním přístupu k truhlám. Zpočátku to je jednoduché, ale pak se do hry přidají klíče, které to vítězům prvních kol ztíží. Hra je tak velmi vyrovnaná. Labyrint Trezory jsou pro nás příjemným překvapením, které umí výborně pobavit.
<br><br>
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Gunter Baars |
Ilustrace | Joachim Krause |
Vydavatel | Ravensburger |
Rok vydání | 2005 |
Počet hráčů | 2 - 6 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 7 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (6 voters) |
Kategorie | Action / Dexterity, Children's Game, Maze |
Mechanismy | Pattern Recognition, Simultaneous Action Selection |
Rodina | Game: Labyrinth |
Alternativní názvy | Labyrinth, Labyrinth: Aarteenmetsästys, Labyrinth: de jacht op de schat, Labyrinth: Die Schatzjagd, Labyrinth: la caccia al tesoro, Labyrinthe: La Chasse au trésor, Лабиринт: В Поисках Сокровищ |
Více o hře.
+ současné hledání cest
+ dostatek karet zadání
+ čtyři úrovně obtížnosti
+ lze hrát i s dětmi
+ rozsah počtu hráčů
- ve více hráčích delší partie