Na ozubená kola si dávejte pozor. Mají ohromnou sílu a rozdrtí mezi svými výstupky cokoliv, co se jim připlete do cesty. Něco vám to připomíná? Ano, správně – čas. Ani on nezná žádného soupeře, neustále se otáčí a nedá vám šanci ohlédnout se zpět. Budoucnost se během okamžení stává minulostí a pouhou vzpomínkou. Ale nebojte se, na to si zvyknete.
Přiženili jste se do rodiny časových operátorů. Úkolem těchto cestovatelů je udržovat stabilní tok historie a zajistit, že všechny důležité vynálezy lidstva se nevytratí. Zásahů v minulosti přibývá, protože strojů, jako je ten váš, je víc. A zatímco některé další rodiny se vám snaží pomoci, je mnoho dalších lidí, kteří se snaží získat profit z toho, že někde něco pozmění a zničí. Ale čas je síla, se kterou si není radno zahrávat. Nastupte do Antiquitectu, nechte se ukotvit k přítomnosti a podívejte se, jak vypadali Země a její obyvatelé před mnoha a mnoha lety..
Legacy: Gears of Time je desková hra, která se dočkala svého vzniku zásluhou lidí a fanoušků deskových her. Tipujete správně, mluvíme o komunitním financování a o serveru Kickstarter. Tam umístil autor Ben Harkins svoji hotovou ideu na deskovou hru o cestování časem. A jeho pojetí zaujalo mnoho hráčů. Díky tomu nyní pod hlavičkou společnosti FloodGate Games můžete tuto hru opravdu najít a fyzicky nahmatat. S vývojem pomáhal autorovi Justin Stone a o grafiku se postaral Peter Wocken.
A protože hra není od žádného velkého vydavatelství, překvapí vás už svým samotným rozměrem. Ačkoliv je orientovaná na výšku, mu hodně nadstandardní rozměry a bude vynikat v každém místě, kam ji postavíte. Na tom má velký podíl také hodně barevná ilustrace na temně modrém pozadí, zobrazující vynálezy z různých věků.
Uvnitř toho ale zase tolik vzhledem k rozměrům balení nenajdete. Ale nebuďte zklamaní, protože to hlavní – hraní – vás teprve čeká. Abyste se naučili, jak Legacy správně hrát, budete potřebovat Příručku operátora (pravidla). Ta jsou sepsaná přehledně a vypočítávají vám všechny způsoby, jak budete moci použít herní komponenty.
Na prvním místě zde je herní plán, který ale není určený na to, abyste na něj něco v průběhu hry pokládali. Místo toho budete přikládat karty pod něj. Proto má tenký podlouhlý tvar a bude roztažený po celém vašem stole. V krabici je přeložený napůl a je jedním z hlavních důvodů pro rozměry krabice. Najdete na něm místo pro dobírací i odkládací balíček, počítadlo kol, tahů, ukazatel pořadí i vítězných bodů (bodů odkazu, jak se jmenují tentokrát).
Ve spodní části plánu je pak kromě obrázku ještě jedna řada, která rozděluje desku na části věnované jednotlivým historickým etapám. Na lištu položíte později desku s římskými číslicemi, indikujícími kapacitu pro technologie daného časového období. Čím víc do historie půjdete, tím víc technologií zde bude moci ležet.
Tyto kartonové dílky ale musíte vyloupat jako perníček z kartonového archu. Kromě tenké lišty s římskými číslicemi I až IV zde najdete ještě další čísla až do devítky. Každé je ale už na zvláštní destičce, kterými budete základní lištu nastavovat v průběhu partie. Tyto dílky jsou zaoblené, takže do sebe bez problémů zapadnou a drží. Pak tu jsou ještě další žetony: označení zisku padesáti bodů a větší kartička pro zvýraznění současnosti, odkud v každém kole hráči vyráží.
Co by to bylo za deskovou hru bez dřevěných komponent. A ani Legacy: Gears of Time vás v tomto nezklame. Hlavní objem zabírá stovka kostiček ve čtyřech barvách, které jsou pro jednotlivé hráče. S nimi jdou ruku v ruce také figurky určené pro hráče a žetony ukazatelů kol a tahů, které mají podobu ozubených kol.
Poslední, co jsme ještě nezdůraznily, jsou komponenty tenčí – karetní. Nejdříve jsou zde čtyři velké karty postav, které vám určují technologii jako váš tajný úkol. Hlavní je ale balíček 66 karet technologií a šesti akčních karet osudu. Ty vytvoří to hlavní, o co vám v průběhu hry půjde – minulost.
Kromě tematického obrázku na každé kartě najdete cenu v ozubeném kole, počet vítězných bodů v korunce a tabulku se technologiemi, na nichž závisí. Bez jejich existence nelze za karty získat odměnu. Naopak právě body odkazu se řetězí, jak jdou nahoru žebříčkem, takže za některé karty dostanete zisk i vícekrát. U těchto karet je číslo uvedeno.
Každý hráč si náhodně nebo podle svých priorit vybere jednu postavu. Ta kromě portrétu na jedné straně obsahuje především text na druhé. Tomu vévodí jméno vyvedené ozdobným písmem a také nápis jedné technologie. S korunkou a počtem bodů odkazu, který za ni dostanete, pokud se vám ji podaří ovládnout. Kromě toho najdete na kartě také základní přehled možností v tahu, takže v podstatě nepotřebujete nic dalšího.
Ale než začnete tento text využívat, musíte připravit také herní plán. Rozložíte tedy podlouhlou desku a na ni položíte zamíchaný balíček karet. Na první ukazatel kola i tahu položíte po jednom ozubeném kole. Podle počtu hráčů označíte současnost jako pátý (šestý nebo sedmý) rámeček zleva a to přes obrázek v dolní části. Nad něj do proužku položíte tenké pravítko s římskými číslicemi, případně jej prodloužíte. Jeho konec musí dosahovat až k levému okraji a čísla na něm se budou postupně snižovat směrem od minulosti k přítomnosti.
Každý z hráčů si vybere jednu barvu, od níž si vezme nejen postavičku, ale také dvě kostičky vlivu. Všechny ostatní zatím budou osamoceně čekat v zásobě. A to ještě nevíte, že ty dvě, které jste dostali, nepoužijete ke hře. Místo toho jednou označíte svoje pořadí ve hře a druhou pozici na stupnici vítězných bodů. Ze zamíchaného balíčku dostane každý šest karet technologií, s nimiž se vypraví poprvé do minulosti.
Samotný herní princip je pak založený na zisku převahy nejen v časových obdobích, ale především u vynálezů samotných. Každý hráč má ve svém tahu tři akční body, které může rozdělit dle svého uvážení mezi celkové čtyři možnosti. Přitom může ale některé klidně opakovat a i pořadí závisí pouze na hráči.
Kromě klasického dobrání karet tu máme zahrání nové technologie z ruky do času, ve kterém se právě cestovatel hráče nachází. K tomu stačí mít správnou kartu v ruce. Ale při rozhodování, kterou technologii kam umístit, vás bude ovlivňovat spousta různých informací. Nyní si ale pouze řekneme, že za zahrání technologie musíte zaplatit kartami z ruky. To znamená, že musíte odhodit tolik karet, jaké je číslo u technologie v ozubeném kole.
Jakmile jednu takovou kartu zahrajete, získáte nad ní také kontrolu. Položíte na ni právě tolik kostiček ze zásoby (banku), jako je její cena. Tento vynález je prozatím váš, ale jak se cestovatelé posunují časovými rovinami, mohou také ovlivňovat již vyložené technologie. Pochopili jste správně, to je třetí z celkových čtyř akcí. K tomu ale potřebují kostičky mít ve své vlastní zásobě (ne v banku!), což na začátku hry nemají.
Poslední možností tahu pak je prosté posunutí svojí figurky hlouběji do historie. Za jednu akci můžete skočit o libovolný počet časových rovin. Nikdy se ale nesmíte pohybovat směrem do budoucnosti, ale vždy pouze víc a víc do historie. K tomu jako akce zdarma je možné kdykoliv v průběhu tahu zahrát libovolnou kartu osudu, pokud ji máte v ruce.
Pokaždé, když všichni odehrají jeden tah, posunete počítadlo tahů o jedna vpřed. A jakmile dorazí na poslední čtvrté políčko, znamená to poslední tah v tomto kole. Po jeho ukončení se všichni cestovatelé vrací zpět domů, do přítomnosti. V tu chvíli se vyhodnotí poprvé jejich úspěchy. Ale čas ubíhá, takže se přítomnost i časová osa posunou o jedna vpřed (doprava).
Jak tedy probíhá takové vyhodnocení technologií? Od historie směrem k současnosti. Každá technologie je úspěšná pouze ve chvíli, kdy na časové linii více v historii existují všechny její předpoklady a jsou také úspěšné. V tu chvíli karta přinese svému majiteli, tedy hráči, který na ní má položeno nejvíce kostiček, body odkazu. Za ně se může posunout na počítadle vpřed.
Pokud jsou vítězné body uvedeny i u některých závislostí, přináší body i ony. Ovšem ne vlastníkovi vyhodnocované technologie. Místo toho se bude radovat ten, kdo přispěl svou kartou k tomu, že tento vynález byl úspěšný. To je právě jeden z hybných mechanismů celé hry.
Ovšem při vyhodnocování, které se posouvá krok za krokem do budoucnosti, musíte provést ještě jednu důležitou činnost. Z každé karty technologie musíte vrátit jednu kostičku vlivu jejímu majiteli. Ten ji ale nepoloží zpět do banku, místo toho si ji dá do svojí zásoby a může ji tedy v následujících kolech použít k ovlivňování existujících vynálezů.
Pokud už na nějaké technologii žádná kostka není a bylo by třeba nějakou odebrat, tak se tato vědomost prostě vytratí ve víru času. Kartu tedy odhodíte a tím zrušíte platnost všech případných od ní odvozených technologií v budoucnosti. Jakmile vyhodnotíte všechny karty na ose, můžete začít hrát další kolo.
Jenže pozor. Každý čas má pouze omezený prostor. Právě k jeho naznačení slouží časová osa s římskými číslicemi. V současnosti tak můžete vynalézt jen jednu technologii, v minulé době dvě, a tak dále až k nejvíce otevřené vzdálené minulosti. To klade na hráče velké nároky na plánování, především pokud jde o ty složitější technologie, které mají hodně předpokladů.
Partie končí po odehrání čtvrtého kola. Cestovatele se naposledy vrátí do přítomnosti, aby vyhodnotili závěrečnou etapu svého závodu. Všechny technologie jsou rozmístěné, ovlivněné a nyní rozhodne, kdo zanechal v brázdě času ten největší odkaz. Nejvíce bodů na stupnici znamená jasného vítěze.
Legacy: Gears of Time je pro všechny, kteří někdy chtěli změnit historii. Právě to zde totiž děláte. Často si berete kredit za vynález, který původně patřil někomu jinému. Ale nikdo se o tom nedozví, protože tu pravou časovou rovinu tím prostě a jednoduše vymažete.
Díky tomu má hra naprosto neopakovatelnou atmosféru. Jedná se o nejlepší hru s tématem cestování časem a chytře navržený převahový systém, který se mění nejen v závislosti na rozhodnutích hráčů. Historie je nestabilní, a pokud svůj odkaz neposílíte, postupně prostě a jednoduše vyprchá. Nebo si vaši práci prostě a jednoduše přivlastní někdo jiný. A to přece nemůžete připustit?
Téma je zde zpracované s takovou precizností, že se opravdu cítíte jako cestovatelé časem. Přitom ale Legacy: Gears of Time nezapomíná na to, čím má být v první řadě: hrou.
Díky otevřenosti starších období jsou hráči nucení cestovat více do historie, ale přitom musí mysle také na plnění pokročilejších vynálezů. Ty musí být na časové ose až za všemi svými předpoklady. Což je někdy při dodržování limitu na karty poměrně obtížné a ústí v časté tahanice.
Mnohem větší bitvy ale bývají o kontrolu nad kartami technologií. Některé klíčové vynálezy totiž přináší body i několikrát za vyhodnocení, a proto se o ně zajímá každý cestovatel. Tato konfliktnost se nám na Legacy líbí úplně ze všeho nejvíc. Hráči se s omezenými zásobami kostek vlivu pouští na tenký led a často riskují, že je protivník v následujícím tahu prostě přebije. Ale někdy má každý priority jinde.
Výtečným nápadem je vyprchávání technologií. Ty mizí v paměti, stejně jako je to ve skutečnosti a mohou se dokonce úplně vytratit a tím zcela změnit situaci na plánu. Musíte si své důležité vynálezy hlídat. Současně se jedná o jediný příjem hráčů, co se týká kostek vlivu, které mohou používat k přebíjení soupeřů. Na začátku tak nemáte žádné, ale jak plyne čas, tak budete akci ovlivňování používat opravdu hojně.
Stejně tak je vynikající systém placení kartami. To staví hráče před ohromně obtížná rozhodnutí. Které karty si ponechat? Ty za více bodů, které možná splním, nebo ty jednodušší, u nichž mám jistotu? Jsou zde tajné úkoly, které si hráči navzájem neznají. Ano, mohlo jich být víc.
Čím víc nad tím přemýšlím, tím víc nevím, co bych vlastně Legacy: Gears of Time vytknul. Ano, někomu nemusí sednout přítomnost akčních karet osudu. Není ale nic jednoduššího, než je prostě vyřadit z balíčku a hrát bez nich. Většina vynálezů je v balíčku vícekrát, takže náhoda zde nehraje až tak zásadní roli. Navíc vykládáním karet vám s plněním úkolů pomáhají i soupeři.
Snad jen skutečnost, že jediná chyba může rozhodnout hru. Ale to se u strategické hry prostě očekává. Ve více protivních je náročnější, méně přehledná a především náročná na čas. Více barev = složitější vlastnické vztahy. Vlastně jediná opravdová výtka pak může směřovat k délce skórování, které prostě nejde stihnout za minutu ani za dvě.
Nad tím vším pak stojí nádherné ilustrace a luxusní zpracování. Každá technologie má krásný, barevný obrázek, který k ní perfektně sedí. Vše je nadčasové, šílené a abstraktní. Ale hra rozložená na stole prostě zaujme a to je právě to měřítko, které je nejdůležitější.
Legacy: Gears of Time je unikátním zážitkem, který nezískáte nikde jinde. Každá akce a tah zde má svůj smysl a důležitost, kterou poznáte až na konci. Unikátnost mechanismů se snoubí s elegantní hrou na nadvládu. To všechno je obalené v krásné grafice a perfektním zpracování. Na téhle hře si čas vyláme všechny své zuby. Aspoň v to doufáme, protože takováto hra by měla v hráčích zanechat svůj výrazný odkaz.
Kampaň na rozšíření právě běží na Kickstarteru:
http://www.kickstarter.com/projects/floodgategames/legacy-forbidden-machines
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Ben Harkins |
Ilustrace | Shamas Demoret, Steve Maggart, Peter Wocken |
Vydavatel | Floodgate Games |
Rok vydání | 2012 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 60 |
Minimální věk | 13 and up |
Jazyková závislost | Some necessary text - easily memorized or small crib sheet (8 voters) |
Kategorie | Card Game, Exploration, Science Fiction |
Mechanismy | Area Majority / Influence, Hand Management, Modular Board, Open Drafting |
Rozšíření | Legacy: Forbidden Machines, Legacy: Forbidden Machines – Deep Vault, Legacy: Gears of Time – Gen Con Indy Promo Card, Legacy: Gears of Time – Kickstarter Backer Promo Card, Legacy: Gears of Time – Mini-Expansion |
Rodina | Crowdfunding: Kickstarter, Theme: Time Travel |
Více o hře.
+ jiné v každém počtu hráčů
+ originální grafika
+ perfektně zpracované téma
+ základ je v dominanci
+ platí se kartami
+ kostky dostáváte zpět, jak technologie vyprchávají
+ omezené místo pro hraní karet technologií
+ jednoduchá pravidla
+ více karet stejné technologie snižuje vliv náhody
+ závislost technologií přináší body i za podřízené karty
- málo tajných úkolů
- karty osudu jsou hodně silné a přináší velkou náhodu (je jich pouze 6)
- zdlouhavá vyhodnocení