Bitva je vždy řadou rozhodnutí, která na sebe navazují. Každý krok, který provedeme vpřed, musí absolvovat i ostatní. Ale pozor! Protivník nikdy nebude couvat a kdykoliv se dostane na vaši úroveň, využije šance, aby se probil ještě hlouběji do vaší obranné linie.
Všechno to je o správné taktice, kterou budeme potřebovat, pokud máme zájem o vítězství v abstraktní hře Linja. Tu vydává společnost Steffen Spiele a její vznik se datuje až do roku 2003. Jejím autorem je podle očekávání Steffen Mühlhäuser, jehož nápad na americký trh přivedla firma FoxMind. Ale zpět ke starému kontinentu. Z Německa si hra zásluhou společnosti HRAS našla cestu i do naší země.
Její malá černá krabička se snadno ztratí na poličce, naštěstí ale červené puntíky a bambusové pruhy přecejen zvou zvědavé oči dovnitř. V malé podlouhlé krabičce, ve které bychom spíš čekali nějaké luxusní pero, se nachází sedm opravdových bambusových tyčinek. Svým spojovaným vzhledem připomínají tak trochu magické hůlky z Harryho Pottera.
Prostor uvnitř malého boxu s nimi sdílí také černé a červené špulky, které budou v partii sloužit jako herní kameny. Je jich celkem 24, po tuctu od každé barvy. Hru pak doplňuje už pouze návod, který se rozloží hned do několika jazyků. Čeština zde sice chybí v oficiální brožurce, ale hráči dostanou přeložená pravidla od distributora.
Na začátku partie si hráči vyberou jednu barvu. Všech sedm bambusových tyčí rozloží do řady, která míří od jednoho hráče k druhému. Každý položí šest svých kamenů ještě před startovní tyčinku. Zbývajících šest postupně rozloží po jedné do každého řádku mezi bambusy a to napravo ze svého pohledu. Tím vznikne ze špulek jakýsi barevný čtverec.
Soupeři se střídají v tazích, který vždy začíná úvodním tahem. Ten znamená jednoduchý pohyb kamenem o jeden krok vpřed, směrem k soupeřově základní linii. Teprve na základě toho, kde jeho cesta skončí, je určena druhá část tahu. Tady útočník dostane tolik pohybových bodů, kolik kamenů sousedí s jeho nově přesunutým dílkem.
I v této druhé fázi může pohybovat hráč libovolným jedním kamenem. Vždy ale pouze kupředu, ústup je zakázán. V pravidlech existují výjimky pro dosažení prázdné řady. Pokud se jednalo o úvodní tah, pak hráčovo snažení v tomto kole končí. Ale jestliže dosáhl prázdné řady až navazujícím pohybem, získá rovnou celý jeden tah navíc.
Hráči se v pohybu střídají a snaží se dostat svoje kameny co nejdále na území protivníka. Teprve ve chvíli, kdy se minou poslední dva kameny a barevné rozložení se prohodí, partie končí. Následuje bodování, kde každý kámen má hodnotu podle řady, ve které ukončil svůj nájezd. Největší hodnotu má cílová řada až u protivníka (pět bodů), předposlední je za tři, pak za dva a krok za polovinou je pouze za jeden bod. Hráč s nejvyšším ziskem se stává vítězem.
Linja je taktická abstraktní hra, která nás naučí umění manévrování. Žádný pohyb není bez významu, ale přitom zcela rozhodující je právě první pohyb v tahu. Druhý kámen má pak na jeho základě šanci utéct vpřed. Přitom ale hráč musí plánovat pečlivě i dopředu a počítat s tím, že po tahu soupeře dostane znovu svoji šanci.
Příprava dobré výchozí pozice do následujícího tahu je téměř stejně důležitá, jako aktuální kolo. Pro výsledek pak je důležité využívat i speciálního pravidla s bonusovým tahem. Obrana proti tomu existuje – nevytvořit soupeři vůbec takovou šanci. Hráči ale musí mít na paměti také variabilní konec partie, který záleží na pohybu obou protivníků.
V prvních partiích mají hráči problémy v dvoubarevném chaosu vidět všechny tahy. S postupujícími partiemi ale objevujete hloubku a skvělou vyváženost hry. Na každý krok soupeře existuje správná odpověď a partie je možné zvrátit.
Souboje jsou bleskové a všechny jsou odehrané do čtvrt hodiny. Protože Linju lze hrát pouze ve dvou, vždy se jedná o přetahovanou, ve které není chvilka času na odpočinek. Ať už přistoupíte ke hře jako k logické rychlovce nebo hluboké přemýšlivé partii, vždy vám dá to, co čekáte.
Všechno souvisí se vším. Každá naše akce bude mít odpovídající reakci. A to dokonce i v deskové hře, protože špatnou volbou můžeme nahrát svému soupeři. Ve hře Linja je to tak jednoduché.. Ve hře je určitá elegance a vyrovnanost, která ale nebude úplně pro každého. Ve skutečnosti tu totiž není až tolik samotné hry. Alespoň takový dojem mělo několik našich hráčů. Většina fanoušků abstraktních her si ale Linju zamilovala pro její jednoduchost.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Steffen Mühlhäuser |
Ilustrace | Steffen Mühlhäuser |
Vydavatel | Steffen Spiele, FoxMind, Gameland 游戏大陆, Morapiaf, Productief BV |
Rok vydání | 2003 |
Počet hráčů | 2 - 2 |
Herní doba | 15 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (7 voters) |
Kategorie | Abstract Strategy |
Mechanismy | Point to Point Movement |
Rodina | Category: Combinatorial, Components: Wooden pieces & boards, Players: Two-Player Only Games |
Alternativní názvy | 破竹之师 |
Více o hře.
+ krásné jednoduché zpracování
+ elegantní mechanismus
+ bodování umožňuje zvraty
+ rychlá herní doba
- odpůrce abstraktních her tahle hra nepřesvědčí
- pro někoho tu není dostatek hry