Anička se bála. Byla sama na začátku tajemného labyrintu, jehož zdi nebyly vidět. Jeho lístky ale přesto ševelily a zvaly ji dál. „Jen pojď“. „Neboj se nás“. Ale ona jim nevěřila ani slovo. Maminka jí říkala, že nemá věřit nikomu, než jí a tatínkovi. A tak stála ve vchodu a nevěděla, co má dělat. Odkudsi z dálky najednou přiletěl další hlas. Byl tak veselý, že na té temné pláni na chvilku zažehnul světlo.
„Aničko, pojď za mnou,“ řekl a ona najednou věděla, že jí nechce ublížit. Jenže to ona už zkoušela. Dvakrát se musela vrátit, ještě víc vyděšená, než předtím. Zdálo se, že se ji neviditelné zdi snaží umačkat, kdykoliv vejde dovnitř. Nějaká tajemná síla ji ale najednou začala vést. Krok za krokem postupovala vpřed a cítila se v bezpečí..
Malé děvče za chvilku dorazilo v pořádku na druhou stranu. Víte, kdo jej převedl? No přece jeden z hráčů deskové hry Magický labyrint. Ta je zářící novinkou na českém podzimním trhu. Pochází z Německa od firmy Drei Magier Spiele, ale do naší malé země ji přepravila firma Blackfire. A jak náročné muselo být převezení takového labyrintu, si určitě dokážete představit.
V roce svého vydání 2009 se jí podařilo vyhrát cenu za nejlepší hru v Německu – Kinderspiel des Jahres. Tím určitě udělala velkou radost svému autorovi, Dirku Baumannovi a ilustrátorovi Rolfu Vogtovi. Možná to bylo zaslouženě, ale právě na to nám má odpovědět tato recenze.
Krabice na víku slibuje přesně to, co už udělal název. Bludiště plné čarodějů, kteří se snaží najít cestu. Všechno je vyvedené v tmavě modré a v tom budete pokračovat i ve chvíli, kdy zvednete víko. Na vrcholku všech součástek najdete herní desku s 36 políčky, 24 symboly a bezpečnými zónami po stranách. To jsou místa, kde budou čarodějové svoji pouť začínat.
Určitě vás na první pohled zaujme také druhá deska, která má stejný tvar i velikost, jen jí chybí všechny čtyři rohové čtverečky. Všechny ostatní jsou ale vyplněné součástkami, které čekají na vycvakání. Tak dostanete 24 žetonů se stejnými symboly, jaké jsou natištěné na herním plánu. Tím ale s deskou ještě nejste hotoví, protože je čas dál pokračovat ve vylamování. Tentokrát jsou ale na řadě malé tenké proužky sousedící s každým políčkem. Tím vlastně vedle jednoho velkého otvoru vytvoříte další čtyři pro neviditelné, podzemní zdi.
I další dílky Magického labyrintu jsou neméně zajímavé. Čeká na vás 24 dřevěných zdí, které svými rozměry přesně zapadnou do právě vytvořených škvír. Ze dřeva je vyrobena také čtveřice kouzelníků, kteři vypadají na první pohled zcela obyčejně. Ovšem jejich váha vás vyvede z omylu. Na spodní straně mají nalepený silný magnet. Ke hře budete potřebovat také jednu kostku a čtyři kovové kuličky.
Na začátku partie nejdříve musíte vytvořit samotný labyrint. K tomu využijete neobvyklý tvar dna krabice. Sem zasadíte nejdříve kartonovou mřížku a do ní nasadíte z horní strany dřevěné dílky zdí. Zpočátku byste se měli držet jednoho ze dvou doporučených rozestavení pro jednodušší a těžší hru.
Na tyto destičky pak položíte desku s ilustrací labyrintu. Tím vám všechny dřevěné destičky zmizí z dohledu. Ani paměť vám nepomůže, protože před samotnou hrou ještě krabicí několikrát otočíte kolem dokola. Ale ještě než se budete moci pustit do hledání cesty, musí si každý hráč vybrat jednu figurku kouzelníka a k němu si vezme také kuličku. Současně si také zvolí roh, ve kterém bude začínat partii. Dříve vycvakané žetony schováte do látkového sáčku a kostku položíte stranou.
Než ale začnete utíkat s figurkou vpřed, musíte k ní pod herní deskou přiložit kuličku. Síla magnetu ji udrží. Bez kuličky nemůžete jít dál a musíte se vrátit na start a začít svoji zdlouhavou pouť znovu.
Na začátku každého kola je třeba nejdříve odhalit symbol, který budou všichni hráči hledat. Úkol je pro všechny stejný – hodit kostkou s čísly jedna až čtyři a posunout se o tolik políček vpřed směrem k symbolu. Kdokoliv tam dorazí první, jej získá a vylosuje nový obrázek, kam se opět všichni snaží doběhnout.
Moc dobře ale tušíte, že tu bude jeden zásadní zádrhel, který jste četli už v přípravě. Pod herním plánem jsou schované destičky vytvářející bludiště. A protože nevíte, kde přesně jsou, musíte to jednoduše zkoušet a snažit se všechny jejich pozice zapamatovat. Pouze tak se můžete prokličkovat k žetonu jako první.
Jakmile narazíte na některou ze zdí, kulička spadne a vrátí se do některého ze tří rohů. Tímto způsobem honba za symboly pokračuje, dokud někdo nezíská předem určený počet. Tento čaroděj se stává vítězem.
Magický labyrint představuje jedinečnou kombinaci jednoduchého paměťového principu se skvělým nápadem k použití skrytých zdí. Labyrint tak ve hře opravdu je, jen si ho musíte kreslit v hlavě a dobře si pamatovat rozestavení. To je ale překvapivě obtížné a hráči se velice často pletou, chybují a vrací se na začátek.
Ve hře záleží trochu i na štěstí, protože kromě dobré paměti potřebujete házet také vysoká čísla na kostce. Pokud se vám to nepodaří, nemůžete nikam dorazit jako první, i když třeba víte přesně bezpečnou cestu. Musíte velmi pečlivě prozkoumávat všechny směry, abyste byli připraveni na cestu za dalšími symboly.
Drobné nedostatky v pravidlech ovšem přidávají do hry mnohem větší vliv štěstí ve chvíli, když někdo vylosuje symbol, na kterém jeden z čarodějů zrovna stojí. Ten ho okamžitě získá. To přináší do hry zbytečně nečekanou náhodu, která může dojem z partie trochu pokazit. Abyste alespoň trochu snížili vliv, měl by tento hráč vynechat svůj příští tah (to už ale v příručce nenajdete).
V pravidlech není jasně specifikované, ve kterém rohu začínáte ve chvíli, kdy narazíte s kuličkou do zdi. Pro odstranění náhody je dobré, aby vám nové startovní místo vybíral soupeř. Takovým způsobem si trochu prodloužíte hru a navíc ji uděláte zajímavou.
Dvě obtížnosti jsou do začátku dost, ale později začnete prahnout po jiných rozloženích destiček. Ty základní si prostě časem přece jen zapamatujete, ať tomu teď věříte, nebo ne. Pravidla ale bohužel neobsahují žádný návod k vyváženým rozložením a doporučují jednoduše náhodné rozložení. To ale pak může být nespravedlivé k některým pozicím. To lze ale naštěstí vyřešit tím, že hráči budou nasazovat své čaroděje znovu na start podle volby soupeřů.
Výborný nápad pro vyvážení hry i s menšími dětmi, se kterým přišli členové naší skupiny, do hry přidává druhou kostku. Slabšímu hráči jednoduše dáte kostku, která má všech šest čísel. Díky tomu bude mít víc pohybů než vy. Jednoduchý způsob, jak do hry přinést trochu handicapu ve prospěch dítěte.
Celá hra je velice rychlá a zábavná je bez ohledu na počet čarodějů, kteří se jí účastní. Soupeření je vždy napínavé a často o zisku žetonů rozhoduje pouze jeden nebo dva kroky. A samozřejmě i trocha toho štěstí. Zúčastnit partie se mohou snadno děti od šesti let a ani nepotřebují umět číst, stačí jen počítání několika puntíků a kroků figurky.
Čím ale opravdu vyniká, je zpracování. To je naprosto perfektní od jednoduše ilustrovaného plánu se symboly, přes výbornou mřížku až po figurky s kovovými kuličkami. A podtrhují to i pravidla, která jsou krátká, výstižná a ještě navíc pěkně ilustrovaná. Všechno to tvoří dohromady nedělitelný celek a přináší ohromnou porci zábavy.
Magický labyrint je jednou z nejlepších dětských her, o které jsme tu zatím mohli vůbec psát. Drobné nedostatky a větší vliv štěstí nemůžeme brát u hry pro děti jako zásadní zápory. V téhle krabici se ukrývá nepoznaná zábava v podobě paměťové hry, která nadchne každého, kdo se k ní posadí. Ta myšlenka je tak jednoduchá a přitom tak skvělá, že bychom i my hře rádi udělili nějakou tu cenu, kdybychom mohli. O to víc jsme rádi, že se dostala i na český trh. Ztraťte se také v bludišti neviditelných stěn, budete si to opravdu užívat!
Tato hra bude čestnou výjimkou z pravidla, že dětským hrám nedáváme číselné hodnocení. Tentokrát ale věříme, že Magický labyrint by si měli zahrát i dospělí, proto jí udělujeme výjimečně to nejvyšší hodnocení možné.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Dirk Baumann |
Ilustrace | Rolf Vogt |
Vydavatel | Drei Magier Spiele, ADC Blackfire Entertainment, Competo / Marektoy, Devir, Enigma (Bergsala Enigma), G3, Gigamic, HaKubia, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, Lautapelit.fi, Lion Rampant Imports, Oxygame, Playgo Hungary, Playroom Entertainment, Spilbræt.dk, Swan Panasia Co., Ltd., Vennerød Forlag AS, YellowBOX, Ґавіал, Нескучные игры |
Rok vydání | 2009 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 6 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (22 voters) |
Kategorie | Children's Game, Fantasy, Maze, Memory |
Mechanismy | Dice Rolling, Grid Movement, Memory, Network and Route Building, Roll / Spin and Move |
Rozšíření | Das magische Labyrinth: Erweiterung |
Rodina | Components: Game Box Used In Play, Components: Magnets, Components: Wooden pieces & boards |
Alternativní názvy | Az elvarázsolt labirintus, El Laberint Màgic, El Laberinto Mágico, Il Labirinto Magico, O Labirinto Mágico, Labirintul Magic, Le Labyrinthe magique, Il Labyrinto Magico, Maaginen labyrintti, Magi Labyrinten, Magi-Labyrinten, Magic Labyrinth, Magický labyrint, Magiczny Labirynt, Magilabyrinten, Het Magische Labyrint, Das Magische Labyrinth, Den magiska labyrinten, Den magiske labyrint, Ο Μαγικός Λαβύρινθος, Магический лабиринт, Магічний лабіринт, קסם המבוך, 磁石魔法迷宮, 마법의 미로 |
Více o hře.
+ parádní zpracování
+ výborný nápad s důrazem na paměť
+ kuličky drží na magnetu
+ dvě rozestavení
+ skvělá zábava pro všechny
+ možnosti pro vaše nápady a obohacení hry
- chybí další rozestavení, náhodné není spravedlivé ke všem hráčům
- drobné nedostatky v pravidlech
nejveci ceske jezero je machovo.