Rudá planeta prý nestačí. S jídlem roste hlad, a tak jsme záhy zjistili, že lidem jsou malé i dvě planety a chtějí třetí! A která jiná by to měla být než Venuše, naše druhá nejbližší souputovnice. Jenže tam, kde Mars byl charakterem velmi blízko, tam Venuše přichází s extrémy. Jak se s nimi vypořádat? Přesně to je tématem programu, který jsem dostal na starost.
Věřte tomu nebo ne, ale ten člověk vyprávějící v minulé odstavci budete vy! Rodinná firma FryxGames ze Švédska se konečně dočkala opravdového hitu v podobě hry Mars: Teraformace. Vytvořil ji Jacob Fryxelius a nebyl tedy nejmenší důvod, proč nepřipravit také nějaké to rozšíření. Tentokrát se jmenuje Venuše (Venus Next). O ilustrace hry se postaral jeho bratr Isaac Fryxelius a celý box vyšel v roce 2017 také v češtině s logem společnosti MindOK.
Na víku malé, téměř čtvercové, krabice vidíme mraky Venuše a jimi proplouvají lidské výtvory. Uvnitř se ukrývá jen malý herní plán s jedním ukazatelem teraformace této malé planety a pozice pro lidská města na jejím povrchu. Poté tu je jedna univerzální kostička zdrojů sloužící jako žolík a potom především balíček padesáti karet a dva žetony k tomu.
Ale abychom byli schopní zhodnotit přínos nového rozšíření, nejdřív se podíváme společně na to, jak se takový Mars: Teraformace vůbec hraje. Důležité na začátku je zmínit, že děj hry se rozprostírá na ploše velké řady let. Teraformace prostě není činnost na týden, nemůžeme si tu hrát na nějaké božstvo. Lidé potřebují toho času víc. Hlavním prvkem je hraní karet, které hráči dostanou vždy na začátku svého tahu. Mohou využívat jejich schopnosti, sbírat suroviny a poté platit za využití společných pozic pro změnu prostředí planety. Tím upravují teplotu, přidávají kyslík a obsazují velký plán destičkami terénu. Nakonec ale sbírají vítězné body, ať už za vítězství v soutěžích, položené destičky města na plánu, ale třeba i za karty. Partie končí, jakmile se Mars začne zelenat. Vítězí hráč s nejvyšším součtem.
Mars: Teraformace je už v základu opravdu vynikající hra. Ale transformace Venuše na obyvatelné prostředí je během na ještě mnohem delší trať, než pokud bychom se bavili o Marsu. Právě proto ukazatel končí už na třiceti procentech. Více prostě hráči nemohou ve svých několika desetiletích života stačit vyřídit.
Nové karty projektů rozšíří významně dobírací balíček. Protože ale je pořadí karet náhodné, není nikdy předem jasné, jak vůbec přetvoření Venuše dopadne, jak skončí a jak velký vliv bude mít na celkové vítězství. Co ale jisté je už předem, Venuše a její stav nijak neovlivňuje konec partie. Pouze vítěze, protože se s ní pojí také dvě soutěže.
Na plánu jsou i nová města, která ale nejsou pouze na Venuši. Jedna lokace je umístěna na Merkuru, druhá ve Venušiných oblacích a třetí dokonce na pozemském Měsíci. A všechny fungují a jsou ovlivňované přesně tak, jako měsíce Marsu v základní hře.
I nové rozšíření si zachovává to pojetí uvěřitelné fikce a tím ještě více dokáže hráče pohltit a bavit. Je zábavné vidět, jak si autoři (nejspíš včetně nějakých konzultací s vědci) poradili s některými myšlenkami a ačkoliv reálná teraformace je stále hudbou vzdálené budoucnosti, zasnít si trochu můžeme.
Do partie nejvíc zasáhne nová fáze kola, která se jmenuje Solární. V rámci toho kroku hráč jménem Světové vlády zvýší jeden z faktorů kolonizace. Může si vybrat libovolnou stupnici, čímž je zaručeno, že celkový průběh hry se nijak podstatně nenatáhne.
Novinky nijak netransformují samotnou hru, která zůstává do velké míry stejná. Přidává variabilitu a pocit větších možností, ale v celkovém dojmu nijak výrazně hru neposouvá. Naopak ale nemá ani negativní vliv, který by se mohl projevit v kvalitně novinek nebo délce herní doby.
Mars: Teraformace s podtitulem Venuše přináší novou variabilitu a zajímavě posouvá hru především ve fantazii hráčů. Zachovává si samozřejmě svůj sci-fi rám, ale současně je také neustále solidně taktická a plná možností, jak získávat body. Novinky jsou příjemnou evolucí, ale nic, bez čeho byste nemohli hrát. I tak ale platí jasný závěr: pokud máte hru Mars: Teraformace rádi, pak budete mít rádi i obsah tohoto rozšíření.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Jacob Fryxelius |
Ilustrace | William Bricker, Isaac Fryxelius |
Vydavatel | FryxGames, Arclight Games, Brädspel.se, Ghenos Games, Intrafin Games, Kilogames, Korea Boardgames, Lautapelit.fi, Lavka Games, Maldito Games, MeepleBR, MINDOK, Rebel Sp. z o.o., Reflexshop, Schwerkraft-Verlag, Siam Board Games, Stronghold Games, Surfin' Meeple China |
Rok vydání | 2017 |
Počet hráčů | 1 - 5 |
Herní doba | 120 |
Minimální věk | 12 and up |
Jazyková závislost | Extensive use of text - massive conversion needed to be playable (7 voters) |
Kategorie | Expansion for Base-game, Economic, Educational, Environmental, Industry / Manufacturing, Science Fiction |
Mechanismy | Hand Management, Open Drafting, Tile Placement |
Rozšíření | Terraforming Mars: Prelude 2, Terraforming Mars: Turmoil Promos, Terraforming Mars |
Rodina | Game: Terraforming Mars, Players: Games with Solitaire Rules, Series: Terraforming Mars, Setting: Future Timeline (Fryxgames), Space: Earth's Solar System, Space: Mars, Space: Venus |
Alternativní názvy | A Mars Terraformálása: Következő állomás:Vénusz, Mars: Teraformace – Venuše, Terraformacja Marsa: Wenus, Terraforming Mars: Nächster Halt – Venus, Покорение Марса. Проект «Венера», Тераформування Марса. Час Венери, ภาคเสริมพลิกภิภพดาวอังคาร: ปฏิบัติการดาวศุกร์, テラフォーミング・マーズ拡張 ヴィーナス・ネクスト, 重塑火星:接續金星, 테라포밍 마스 확장: 비너스 넥스트 |
Více o hře.
+ nová fáze partie
+ neprodlužuje se partie
+ zvyšuje variabilitu
+ zvyšuje možnosti
+ zajímavé myšlenky
- žádné výjimečné novinky