Hadovité nekonečné nohy. Rovnou šest. Dvě kukadla. Pestrobarevné tělo. Co by to mohlo být? Možná chameleon, ale spíš příšerky z nové hry Monstermania z produkce firmy Piatnik. Hra opět pochází z Rakouska, kde sídlí také firma a jejími autory jsou Brad Ross a Jim Winslow.
V češtině vyšla už v roce 2011 (v originále pak dokonce v roce 2009) v edici her pro děti, kam se počítá třeba Aport (recenze) nebo Monkey Business (recenze). Připravujeme také recenzi stromovitého Baobabu.
Poslední dobou zde máme samé příšerky (anglické v Dude Dice Words – recenze nebo hokejové ve hře Slapshot – recenze) a v jednom případě tu nedávno bylo dokonce i jejich stavění, a to v Monster Factory (recenze), která vyšla pouze v zahraničí. A teď jsou tu další. Jejich nohy nabývají hned několika barev od červené, přes žlutou a zelenou až po modrou.
Protože ale na svých capkách mají přísavky, mohou se propojit v jednu velkou, kdykoliv je to třeba. Ten čas právě teď nastal, protože k domovu příšerek se nebezpečně přiblížil nebezpečný hladový pavouk. Před jeho kusadly obvykle příšerky neutečou, ale tentokrát se mohou spolehnout na vás. Pomozte jim vytvořit jednu velkou mrkající obludu, která pavouka zaručeně zažene a zachrání celou kolonii.
Hra Monstermania ve skutečnosti není ničím jiným, než variací na staré dobré klasické domino. Ale naštěstí zde najdete důležité změny a úpravy, které její existenci ospravedlňují. Ale nejdřív se musíme všem těm příšerkám postavit čelem, když zdvihneme pestrobarevné víko tmavě modré krabice.
Uvnitř je totiž arch s celkem čtyřiceti podlouhlými žetony. Černé pozadí a šestinohá příšerka se dvěma vykulenýma očima. Ty jsou vždycky jinak daleko od sebe, čímž se mezi sebou pěkně a efektně příšerky odlišují, stejně jako barvou tělíčka.
Nejdůležitější jsou ale jejich packy, kterými se dotýkají všech stran dílku. Nahoru směřují dvě, dolu další pár a po stranách se příšerka drží vždy pouze jednou z nich. Často se packy ve svých barvách hodně liší, což je základem pro zábavu při samotné hře.
Kromě příšerek už v krabici najdete jen jednu dřevěnou červenou figurku, která ukazuje aktivní příšerku a samozřejmě pravidla. Ta jsou v malém čtvercovém formátu odpovídajícím krabici a mají délku čtyři strany. Samotný popis principu ale zabere pouze dvě z nich.
Nejdříve musíte vzít všechny destičky příšerek, položit je obrázkem dolů a zamíchat. Jednu z nich náhodně vyberte a postavte na ni červenou figurku. Tato postavička určuje aktivní příšerku, která je připravena přichytit novou příšerku, kterou jí pošlete.
Každý hráč ale nejdříve dostane pět destiček s příšerkami obrázkem dolů. Sám se na ně může podívat, ale protivníkům by je ukazovat neměl. Těch se musí zbavit. Pokud se mu to podaří jako prvnímu, tak se stává okamžitě vítězem.
Ale jak se jich zbaví? Jednoduše přikládáním. V každém kole totiž hráč může přiložit jednu novou destičku na stůl ke stávajícím příšerkám. Nový obrázek se ale musí alespoň jednou nohou dotýkat poslední položené aktivní příšerky (té, která na sobě má figurku). Současně ale na sebe musí všechny nohy navazovat a odpovídat barevně.
Jakmile přiložíte novou kartičku, přemístíte na ni figurku, takže se z ní stane aktivní příšerka. K té pak musí přikládat příšerku další hráč.
Důležité však je, na kolik příšerek současně se vám podaří s vaší nově vyloženou obludkou připojit. Pokud přiložíte tak, že se dotýká příšerka všech ostatních pouze jednou nožičkou, tak jste se sice zbavili jedné kartičky, ale musíte si vzít novou. Stejný osud vás potká i v případě, že nepřiložíte kartičku žádnou. Tím se vám zvýší počet příšerek v ruce a oddálí se vám vidina vítězství.
Naopak pokud přiložíte příšerku dvěma nožičkama, pak se prostě zbavíte položené kartičky a váš tah končí. Mnohem lepší je situace, kdy ji připojíte alespoň třema nožičkama. V tu chvíli totiž můžete odložit jednu libovolnou další kartičku z ruky přímo na stůl. Lze to samozřejmě hrát i jako kombo a může vám takový úspěšný tah přidat novou možnost vykládat kartičky. Toto je ale dodatkové pravidlo, které neobsahuje základní verze hry.
V partii pak vyhrává ten ze soupeřů, kterému se jako prvnímu podaří zbavit všech kartiček v ruce a už si nemusí dobírat žádnou novou. To se zdá jako jednoduchý úkol, ale v objetí všech těch barevných nožiček není jednoduché se rychle zorientovat.
Hra Monstermania je pěknou a jednoduchou variantou na domino, která na první pohled zaujme děti svojí roztomilostí. Současně je variabilnější než domino, protože hráči přikládají příšerky barevnýma nožkama a to hned šesti možnými způsoby.
Zajímavé je, že dílky na sebe nemusí navazovat úplně přesně. Stačí, když se dotýkají navzájem jednou nožkou. Tím se vám zvyšují možnosti položení, protože nemusíte hledat vždy přesné kombinace celého páru nohou.
Příšerky jsou na první pohled opravdu pěkné a zpracování si zaslouží rozhodně pochvalu. Alespoň v grafické podobě. Kvalita žetonů není nijak výjimečná, ale pro jednoduché dětské hraní určitě stačí. Jen je možné, že časem se dílky ošoupou nebo je děti jinak poničí.
Monstermania je skvěle vhodná k hraní s menšími dětmi a právě to je také její hlavní poslání. Už od pěti let věku můžete v klidu propojovat příšerky a užívat si dominovou zábavu v novém kabátku. A dětem se to bude líbit, to nám určitě věříte.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Brad Ross, Jim Winslow |
Ilustrace | Arthur Wagner |
Vydavatel | Piatnik |
Rok vydání | 2010 |
Počet hráčů | 2 - 5 |
Herní doba | 15 |
Minimální věk | 5 and up |
Kategorie | Children's Game, Puzzle |
Mechanismy | Pattern Recognition, Tile Placement |
Rodina | Creatures: Monsters |
Alternativní názvy | Весёлые монстрики |
Více o hře.
+ jednoduché domino
+ figurka určuje místo, kde musíte navázat
+ nemusíte přikládat přímo 1:1
+ pěkná dětská hra
+ naučí kombinování, barvám i taktice
- hodně náhody
- málo druhů příšerek