I příšery jdou s dobou. Dříve se používaly k boji drápy. Ale dnes už si nevyřizují účty tak, že by při tom tekla krev. Místo toho jeden druhého povalí na záda a zalehnou. V případě opravdových bitev to pak vypadá, jako by na zemi ležela spousta těl. Jedná se ale o valnou hromadu, která může rozhodnout celou válku!
Monstrous je taková malá krabička, která ale ukrývá spoustu příšer. Jejím autorem je Kim Brebach, který ji vydal pod záštitou společností GoodGames Publishing a Secret Base Games. Nic z toho by ale nebylo možné, kdyby nebylo kampaně na Kickstarteru. Ta přinesla přízeň celkem 1240 fanoušků a dohromady téměř čtyřicet tisíc dolarů. Po úspěšné kampani vyšla v roce 2016.
Hra vychází pod sloganem Hra mýtického chaosu (The Game of Mythic Mayhem). A na takové velké cíle se můžeme těšit zásluhou poměrně malé krabičky, která ukazuje na svoje karetní zaměření. Na víku vidíme Kyklopa, kterak se po nás natahuje svými masitými prsty. My mu z nich rychle vyklouzneme a místo toho se pustíme do zkoumání obsahu krabičky.
Ta nabízí velké oboustranné karty nápovědy z tvrdého papíru pro jednotlivé hráče. Na jedné straně popisují lokality a na druhé monstra. Obě tyto skupinky najdeme na dně. Ovšem zatímco místa jsou nakreslena na velkých kartách s hodnotou v rozích, příšery jsou součástí velkého balíčku. Kromě nich nám zbývá zmínit už jen žetony víry (vítězné body) ve tvaru plamínku.
Na začátku partie na sebe každý z hráčů vezme roli jednoho z antických bohů. Ke hře bude potřeba stůl, ale židle ne, protože všichni účastníci potřebují volně obcházet stůl. Na společnou herní plochu umístí karty lokací. Před sebe si položí nápovědní kartičku zvolené barvy a také sadu příšer, které patří do jeho služeb (podle rámečku). Z balíčků hráči odstraní několik karet, zbývající zamíchají a doberou si z něj tři do ruky. Vedle hromádky položí tři žetony víry a partie může začít.
Když na hráče přijde řada, vybere jednu z karet v ruce a hodí ji (tak, aby při tom jeho ruka nepřesáhla okraj stolu) z libovolného místa na herní plochu. Snaží se při tom hrát pozičně, takticky a využít schopností hrané příšery. Jakmile se taková obluda zastaví na stole, jsou aktivovány dovednosti všech zainterestovaných karet. Každá má spouštěč, který popisuje podmínky i efekty (například při zasažení nebo naopak když karta přistane na jiné, závisí čistě na konkrétní příšeře). Tyto akce platí nejen pro menší karty jednotek, ale i pro karty lokací.
Zasažená lokalita poskytne svému novému návštěvníkovi také několik bodů víry. Jejich množství odpovídá hodnotě v rozích. Aby se ale dotek počítal, musí být viditelný okem a ne skrytý někde pod jinými kartami. V důsledku některých akcí lze získat další hod. V opačném případě ale hod končí, hráč si dobere jednu novou kartu z balíčku a předá šanci házet po směru hodinových ručiček.
Partie pokračuje, příšery na stole přibývají a stává se z toho opravdový slibovaný mišmaš. Konec se blíží, jakmile některému z hráčů dojdou karty v balíčku. Ostatní bohové mají možnost odehrát ještě jeden tah a od té chvíle je na čase od nasbíraných bodů víry odečíst počet karet, které některým hráčům v ruce zbudou. Vítězem se stává ten, kdo má v celkovém součtu nejvíce víry.
Monstrous je bláznivým chaosem plným létajících karet. Hráči se musí umět dobře trefovat, protože jen tak lze něco získat a vyhrát. Karty jsou z dobrého materiálu, takže tolik nekloužou. To znamená, že nic nebude narušovat váš zážitek.
Hra je jednoduchá, ale všechny postavy a lokace mají nějaké schopnosti. S jejich poznáváním naštěstí hráči nemusí trénovat svoji paměť. Mají před sebou položenou přehledovou kartu, která všechny možné varianty jasně zobrazuje.
Partie je dost nepředvídatelná, protože jednotlivé hody jsou z části i otázkou náhody. I silný a zkušený hráč může udělat chybu. Hra je tak zajímavá, ať proti sobě stojí jacíkoliv soupeři. Je ale jasné, že ve více soupeřích vše bude zajímavější, protože ve hře je více interakce, ačkoliv samotných karet je zde podobně.
Tahle házecí hra je ale překvapivě zábavná. Je to asi kvůli těm jedinečným dovednostem, které se ke kartám vážou. Nejedná se pouze o slepé trefování na cíl, ale hráči u toho musí dobře zvažovat také výběr karty z ruky. Navíc jsou zde zajímavé možnosti komb, které hráče motivují ke snažení a zlepšování se.
Velmi oceňujeme, že hra nabízí v pravidlech řadu variant, které se hrají vždy trochu jinak. To obohacuje jinak poměrně stereotypní hru. Ty problémy s variabilitou určitě zaznamenáte v pozdějších hrách. Naštěstí vzhledem k celkové délce partií kolem dvaceti minut Monstrous vytáhnete i poté znovu, protože umí prověřit.
Monstrous má velmi dobře využité téma. Hrdinové, bohové a antické lokace. Všechno pohromadě nabízí dostatečnou zábavu, velmi konfliktní, akční a nepředvídatelnou. Speciální dovednosti hru obohacují a právě díky nim se stává z Monstrous fajn hra, která závisí na šikovnosti.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Kim Brebach |
Ilustrace | Jeff Brown (II), Jarrod Owen, R. J. Palmer, John Silva, Sutthiwat |
Vydavatel | CMON Global Limited, Good Games Publishing, Secret Base Games |
Rok vydání | 2016 |
Počet hráčů | 2 - 10 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | Some necessary text - easily memorized or small crib sheet (4 voters) |
Kategorie | Action / Dexterity, Ancient, Card Game, Mythology |
Mechanismy | Campaign / Battle Card Driven, Flicking, Hand Management, Modular Board, Multi-Use Cards, Take That, Variable Set-up |
Rozšíření | Monstrous: Release the Kraken |
Rodina | Crowdfunding: Kickstarter, Misc: LongPack Games, Mythology: Greek |
Více o hře.
+ dobře zvolené téma
+ pěkná kombinace šikovnosti a schopností karet
+ přístupné pro všechny
+ různé varianty v pravidlech
+ výborné ilustrace i zpracování karet
+ bláznivý vývoj
- variabilita
- nižší počty jsou slabší (méně možností ke kombu)
- není pro hráče, kteří nemají rádi hry o šikovnosti