Když je někdo mozkovna, tak je přesně jasné, co tím chcete říct. Ale co když je mozkovna místo? Takové, kde si prověříte své vědomosti, schopnosti a můžete si je porovnat s ostatními.
A takové místo si můžete vytvořit i vy, pokud se sejdete u stolu a přizvete si k tomu nejen známé, ale také krabici se společenskou hrou Mozkovna. Hru si pro nás připravila společnost Albi, která ji připravila uvnitř svých laboratoří, kde pečlivě namíchala všechny své dosud známé ingredience z jiných boxů a proměnila je v ultimátní zábavu pro všechny milovníky měření sil. Autorem designu je Jan Cizner a grafickou stránku věci má na svědomí Anežka Bělohoubková.
Hra se nachází ve velkém modrém boxu, který už na první pohled zaujme svým ekologickým balením. Uvnitř pak na hráče čeká čtvercový herní plán, kterému vévodí kulaté kolo se spoustou výsečí. Po nich se budou pohybovat figurky hráčů. Ti si na začátku zvolí barvu a postaví se na start. Od stejné barvy pak každý dostane svůj sázecí kotouč, tužku a odpovědní arch. Karty úloh zůstanou roztříděné do kategorií, zamíchané a uložené v krabičkách. To žetony okruhů vedle plánu jsou obrázkem dolů, aby z nich bylo možné losovat.
Celá partie se odehrává v rámci dvou až čtyř kol podle počtu hráčů. Ti se postupně vždy střídají v roli hlavního hráče, ale každého kola se účastní společně. Ten, kdo je na řadě, je zodpovědný za vylosování jednoho z pěti dostupných tematických okruhů. Vytáhne si rovnou dva žetony a z nich vybere jeden, který považuje za pro sebe výhodnější. Položí jej do středu plánu a tím všem dá jasně na vědomí, jestli se bude jednat například o vědomostní otázky nebo o logické úkoly.
K tomu každý použije navíc i sázecí kolečko, na kterém si potají vytočí zelené nebo červené číslo a jako bodovou sázku položí před některého ze soupeřů. Tím naznačí, jestli věří ve správnou odpověď nebo naopak počítá s tím, že protivník v plnění úkolu neuspěje. Může ale vsadit i nulu a zbytečně neriskovat, pokud nechce.
Všichni hráči při tom už dopředu vědí, jak časově náročný úkol bude. V pravém horním rohu je uvedena sada symbolů, které znázorňují kolikrát se musí písek v hodinách přesypat, než bude možné odhalit vítěze.
Teprve když mají všichni vsazeno a jsou připraveni s tužkou a papírem, může aktivní hráč přečíst zadání a vyložit kartu všem na oči. Současně otočí přesýpací hodiny a všichni se současně pustí do řešení úkolu. Jakmile se přesype i poslední zrníčko písku, nastává čas vyhodnocení a počítání bodů.
Hráči si nejdříve společně přečtou správnou odpověď ze zadní strany karty a za správnou odpověď získá každý z nich čtyři body. Ten nejrychlejší pak ještě jeden bod navíc. K tomu ještě všichni, kdo se nebáli sázení, vyhodnotí své sázky a správnost tipu. Mohou tak získat bonusové body.
Po odehrání předepsaného počtu kol si hráči porovnají počet bodů, resp. vzdálenost, kterou na počítadle dokázali se svými ukazateli urazit. Ten, kdo nastřádal nejvíce bodů, se stává celkovým vítězem.
Mozkovna je parádním spojením různých úkolů, které navíc ještě plní všichni současně. Jedná se o opravdu chytrou nabídku pro fanoušky všech těch vědomostních, ale i logických měření sil, protože právě jejich součet je jedinou cestou k vítězství.
Hráči si nemohou volit úplně témata podle svého, ale vždy vybírají ze dvou. Nabídka žetonů se navíc postupně mění, ale protože jejich míchání není povinné, je možné zapojit i paměť a postupem času si volit podle svých preferencí.
To ale ještě vůbec nic neznamená, protože hráč není sám, který by odpovídal. Všichni společně řeší úkol a každý, kdo uspěje, může dostat odměnu. Ten nejrychlejší sice získá bonus, ale je to jen takové lehké přilepšení, nic co by vyhrávalo partie.
Nás hodně bavily třeba paměťové úkoly. Tam se nejdříve přesýpací hodiny použijí k odměření času na zapamatování, a pak se otočí znovu, aby stopovaly všem účastníkům jejich šanci na sepsání té nejsprávnější odpovědi. Právě přesýpací hodiny tu nejsou jen na jedno přetečení písku, ale často se otáčí i vícekrát, čímž je možné zahrnout úkoly variabilních náročností.
Základem úspěchu ale nejsou jen schopnosti a vědomosti. Ke všemu potřebujete ještě dobrý odhad na soupeře a včas si vsadit na toho správného koně. Navíc můžete tipovat nejen úspěch, ale můžete některému z hráčů třeba i nevěřit. Pozor při sázení, protože pokud se netrefíte, vsazenou hodnotu bodů dokonce ztratíte! O to riskantnější sázení je.
Mozkovna je prostě ve všech směrech esencí vědomostních her. Pokud tedy tomuto žánru holdujete, pak by rozhodně neměla ve vaší sbírce chybět. Nabízí opravdu důmyslnou náplň a zajímavé partie, u kterých pouze hrozí, že se úkoly začnou opakovat. Je jich ale naštěstí dost, takže bude trvat, než takový problém nastane.
+ sázení na ostatní
+ každé kolo hrají všichni
+ více otočení přesýpacích hodin
+ zařazení paměťových úkolů