Každý máme k tomu svému rodnému místu speciální vztah. Chceme, aby bylo krásné a rádi se na tom přičiníme sami. Někdy stačí dobrá rada, jindy je třeba přiložit ruku k dílu a podílet se na stavbě nějaké zajímavé budovy.
Hru Naše osada vytvořila autorská dvojice Shun a Aya Taguchi a to v rámci vydavatelské firmy IELLO (respektive Studio GG). Ke hře připravila ilustrace Sabrina Miramon. A výsledek si na původním francouzském trhu vyhlédla firma Board Bros, která nám ji nyní přináší v češtině.
Jedná se o malou krabičku, na jejímž víku shlížíme ze střechy jednoho z domů na útulnou a klidnou osadu. Uvnitř na hráče čeká malý herní plán se stavební plochou pro budovy, na které jsou rozprostřené lesy, jezera, skály (vše rozdělené na čtverečky nenápadnými liniemi), ale také organizační část ve spodní části. Zde hráči na začátku partie vytvoří nabídku tuctu budov a s nimi i destičky obilného pole, ale také ozdobí počítadlo kol.
Když si hráči vyberou svoji barvu, umístí na společný plán také svoji hvězdičku počítající body na nulové startovní políčko stupnice. Podle své barvy dostanou jednotliví účastníci i sadu dřevěných komponent (domečky a fachmany), náhodnou sadu karet s úkoly a k tomu také startovní kapitál (tři mince).
Hráči se střídají na tahu, ve kterém mohou vždy provést pouze jednu akci. Na výběr mají ze dvou možností. Tou jednodušší je fáze těžby, ve které lze poslat fachmana na libovolné volné místo na mapě (bez přírody nebo budovy). Všech jeho osm sousedních políček lze aktivovat a natěžit tak surovin nebo mince. Stejně tak lze ale také aktivovat budovy, ke kterým se postavička přiblíží. Ty mají svoje specifické efekty, a kromě zisku dalších zdrojů, výměny jednoho druhu za druhý je tu ještě možnost zisku vítězných bodů. Protože ale jednotlivé budovy patří hráčům, tak využití cizí budovy znamená zaplacení jedné mince jejímu majiteli.
Ale na to, aby mohli hráči nějaké budovy využívat, musí je nejdříve postavit. K tomu bude potřebovat dalšího nevyužitého fachmana, kterého postaví na staveniště ve spodní části plánu. Poté už si může hráč vybrat budovu z nabídky, ale musí to být taková, kterou si může finančně (mincemi i surovinami) dovolit. Dílek se stavbou pak může položit na libovolné volné místo mapy a na závěr si jej označí domečkem své barvy, aby mohl poté přijímat platby od ostatních za jeho využití.
Za postavenou budovu hráč ihned inkasuje vítězné body uvedené v pravém horním rohu. Ty průběžně dostávají také za plnění úkolů, které se zaměřují také na stavbu, ale třeba i vlastnictví zdrojů. Hráči se tak vystřídají na tahu, pak na konci kola aktivují speciální budovy.
Ještě než začne další pracovní den a nové kolo, musí nakrmit všechny své fachmany zaplacením ryb nebo obilí. Nezaplacený dělník znamená okamžitou ztrátu tří vítězných bodů na stupnici. Partie pokračuje po čtyři kola, po kterých si hráči ke skóre přičtou ještě body za budovy hradů a věží a převedou své zbývající mince také na body. Kdo jich má ve výsledku nejvíce se ukázal jako nejlepší zvelebovatel osady.
Naše osada je pohodovým mixem práce s dělníky, budování společných staveb a tajných úkolů, to vše s jedním prostým bodovým cílem. Jenže k tomu navíc fachmani potřebují jíst, takže suroviny nestačí sbírat jen laxně. Hráči musí mít u sebe neustálou zásobu.
Jednotlivé partie jsou příjemně odlišné, protože pokaždé jsou v nabídce jiné budovy a hráči je staví na odlišná místa. Figurky dělníků se tak musí přizpůsobovat, stejně jako hráči. Navíc se po nich chce vždy něco jiného, jak předepisují karty úkolů. Největší bodový zisk ale znamenají budovy a jejich úspěšná stavba.
Na solidní úrovni je hráčská interakce. Soupeři musí využívat nejen svoje, ale také soupeřovy budovy a za každou takovou aktivaci musí zaplatit mincí. Díky tomuto pojetí poskytuje hráčům neustálou výzvu a napětí.
Navíc body zůstávají viset ve vzduchu, protože jakýkoliv nenakrmený dělník znamená okamžitou ztrátu cenných bodů. Takže hráči nemohou jen bezhlavě myslet na rozšiřování svých budov a bodů, ale každý tah musí využít některé fachmany také na zajištění pokrmů.
Ačkoliv hra působí lehkovážně a jednoduše, výsledek se přece jen blíží k hodině herní doby a v ní je dostatek prostoru na vybudování celého městečka. Čím více účastníků, tím více blokování a sousedních plácků, které ztěžují umisťování dalších budov i dělníků.
Naše osada je hra, kterou ocení začátečníci, protože jim nabídne překvapivě dostatek možností k taktickým hrátkám. Pěkná, jednoduchá, rychlá, ale při tom dostatečně konfliktní a neustále zajímavá. Naše osada je hra, která výborně zabaví a v oboru her pro začátečníky jí není co vytknout.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Shun Taguchi, Aya Taguchi |
Ilustrace | Sabrina Miramon, Aya Taguchi, たかみまこと (Makoto Takami) |
Vydavatel | Studio GG, Arclight Games, BoardBros, Buró, GoKids 玩樂小子, IELLO, Korea Boardgames, Lavka Games, Mancalamaro, Portal Games, Reflexshop, Siam Board Games, Switch Games, TCG Factory, Ігромаг |
Rok vydání | 2017 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 60 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | Some necessary text - easily memorized or small crib sheet (12 voters) |
Kategorie | City Building, Medieval |
Mechanismy | Contracts, Tile Placement, Worker Placement |
Rozšíření | Little Town: Artisans, Little Town: Goodie Buildings, Little Town: Palais des festivals Promo Tile |
Alternativní názvy | Little Town Builders, Naše osada, Городишко, Маленьке містечко, เมืองในฝัน, リトルタウンビルダーズ, 小小村莊, 리틀 타운 |
Více o hře.
+ konflikt
+ kombinace mechanismů
+ jiná nabídka budov
+ odpovídající herní doba
+ vhodné pro začátečníky
- snad jen jednoduchost pro pokročilé hráče