Nezáleží na tom, zda vaše povědomí o indiánech a divokém západě formoval Karel May, Sergio Leone či Gojko Mitič – indiáni prostě předznamenávají dobrodružství, které evokuje dětské vzpomínky na dobu, kdy klacek mohl být oštěp, kopec za městem Grand Canyonem a sousedovic Štěpánka ženou náčelníka.
Ale doba se mění a tak zatím co dnešní děti dost dobře dávají přednost Minecraftu před hraním si na Vinnetoua, pomalu ubývá lidí, pro které by indiáni byli nosným tématem. Stejně tak se postupně vytrácí povědomí o osudu indiánů. Asi každý dokáže jmenovat pár známých kmenů, jako byli například Siouxové, Apačové nebo Čerokijové, ale ruku na srdce – co víc víte o osudech těchto lidí?
Proto jsme se hodně těšili, na novou deskovou hru z dílny GMT, která seriózně pojednává o kmeni Navahů v rozmezí let 1595, kdy do jejich země přišli Španělé a předznamenali tak velké změny, přes období mezi léty 1821 až 1848, kdy Navahové čelili Mexické vládě, až do období 1864, kdy se proti sobě postavili navažský náčelník Manuelito a americký plukovník Kit Carson. Pro původní obyvatele Ameriky to byly nelehké roky.
Hra Navajo Wars spadá do žánru solitérních wargames, važně pojatých her s velkým smyslem pro detail. Na každé maličkosti záleží a autoři her neváhají oběovat mnoho let svého života předběžnému výzkumu událostí. Další vlastností je obvykle složitost pravidel… Navajo Wars má pravidla o 20 stranách, což nezní nijak strašidelně. Pravdou ale je, že při jejich čtení máte pocit, že jste se omylem dali na studium teoretické fyziky, než hraní deskových her. Valnou měrou to vyvažuje tzv. Play Book což je v podstatě více jak 30 stránkový příklad hry. Bez něj by bylo naučení se hry zřejmě tak obtížné, jako jet do Amsterdamu a nevidět žádnou prostitutku.
Play Book vás provází prvním scénářem, který je v podstatě takovou mateřskou školkou. Jedná se o necelou polovinu prvního plnotučného scénáře, který zachycuje konflikt mezi Navahy a Španěly. Jeho absolvování je nedílnou součástí učící křivky hry. Celkem máte k dispozici šest scénářů pokrývajících rozličná období a vrcholící závěrečným “Navajo Wars”, což je v podstatě kampaň vytvořená všemi předchozími scénáři. Ale vraťme se zpátky na začátek.
První, s čím se seznámíte, jsou komponenty hry. Mapa zachycuje území západní Ameriky, kde v centru leží Canyon de Chelly – domov Navahů. Kmen, kterému budete velet, je reprezentován žetony – rodinami. Každá rodina má své vlastní statistiky a své vlastní členy. V průběhu hry se tak může stát, že jedna část klanu bude mírumilovná a bude se zaměřovat spíše na obchod, pěstování kukuřice a hledání vody, zatímco jiná rodina bude agresivně pronikat na nepřátelská území, krást koně, ničit kostely a čelit útokům znepřátelených indiánských kmenů. Základní statistiky jsou dvě: schopnost vyhnout se a divokost rodiny. První používáte v případě, kdy se chcete vyhnout střetu a tu druhou v případě, že spíše inklinujete k vůni střelného prachu. Příslušníci rodin jsou evidováni v dolní části mapy, kde pro každou rodinu máte ideálně žeton muže, ženy a dítěte. O kousek výše zasedá vaše rada starších. Pokud o kohokoliv z nich přijdete, významně to ovlivní hru. To vám snad ani nemusíme zdůrazňovat.
Kromě těchto základních žetonů, naleznete ve hře ještě celou řadu dalších komponent. Prakticky každý významný element té doby je zastoupen malým žetonem a má svůj význam ve hře. Navahové byli velmi zruční ve tkalcovství, pěstování ovcí a osvojili si i koně. To vše ve hře najdete a mnohem více, ostatně v krabici je celkem 264 žetonů.
Za podrobnější zmínku stojí systém “umělé inteligence” vpravo dole na mapě. Autor Navajo Wars Joel Toppen se nechal slyšet, že jeho cílem bylo udělat hru takovou, aby obsahovala maximum hráčských rozhodnutí, chtěl se vyvarovat tomu, aby hráč musel přemýšlet i za “soupeře” a mohl se tak plně soustředit na své cíle. K tomu slouží systém žetonů se soupeřovými záměry.
Aby žádná hra nebyla stejná, na začátku z celkového počtu 14 žetonů nepřátelského záměru daného období odstraníte náhodně dva. Ostatní pak vyskládáte dle abecedního pořadí do dvou sloupců. Pravý sloupec představuje pořadí, v jakém bude soupeř hrát své akce. Ale pozor. Nic není jednoduché. Protože levý sloupec představuje potencionální nebezpečí a tak vždy před začátkem tahu soupeře, si musíte hodit kostkami, abyste zjistili, zda se některé žetony mezi sloupci nevymění. Někdy se také mohou otočit na druhou stranu, kde je zase jiná akce. Jinými slovy máte jakous takous představu, co vás bude čekat, ale nikdy si nemůžete být jisti. Toto “naprogramování” soupeře je dále ještě ovlivňováno kartami, kdy například může přijít událost, jež vám řekne, abyste otočili všechny dostupné žetony na stranu nepřátelského nájezdu a posunuli je výše, protože vašim soupeřům právě došla trpělivost. S některými očekávanými událostmi ale také můžete pracovat i vy. Že se na vás chystají Utahové? Žádný problém! Stačí ve volné chvíli vyrobit nějaké cetky a můžete je s nimi uplatit. Nepřátelské záměry na stupnici různě cestují a vytvářejí tak herně velmi zajímavé kombinace, navíc máte k dispozici hned tři sady, reprezentující odlišná historická období. Tím je dána vysoká variabilita hry i při relativně malém počtu scénářů.
Jedno herní kolo se vždy točí okolo náhodně tažené karty. V balíčku máte celkem tři druhy karet. Operační – představující běžné události té doby v rámci kterých mohou hráči dělat nejzásadnější herní rozhodnutí a zároveň čelí nepřátelským záměrům. Dále tam mohou narazit na karty Obřadní, které mohou přinést do navažských rodin nové členy a poskytnout další výhody, ale zároveň se mohou stát i hrozícím nebezpečím. V poslední řadě jsou pak karty historických událostí, které formují hru tak, aby odpovídala daným reáliím a zároveň poskytují hráči možnost provést tzv. Test vítězství. To je v podstatě proces v rámci kterého hráč zjistí, jak dobře (špatně) si vede a zároveň dojde k určitému resetu některých parametrů, aby se hra nemohla příliš vychýlit jakýmkoliv směrem.
Karet s historickými událostmi je ale ve hře velmi málo a jsou dány scénářem. Náhodně namíchané karty Operační a Obřadní tak představují hlavní jádro hry. V případě Operační karty má hráč vždy možnost se rozhodnout, zda utratí nějaké akční body a bude hrát jako první a omezí soupeře. V opačném případě hraje jako první hra a pokouší se provádět své záměry (viz. výše), následně hraje hráč a snaží se získat co nejvíce výhod. K dispozici má tři možné akce, které se pak dále dělí do několika menších možností.
Může buď aktivovat své rodiny a využít je k hledání vody, pohybu po mapě, pěstování či sklízení kukuřice, loupežným nájezdům na Nové Mexiko, boji proti šíření misií a nepřátelských opevnění, obchodu s bělochy a podobně.
Jinou možností je plánovat. V takovém případě musí hráč projít řadou kroků v rámci kterých dostane akční body v závislosti na množství stařešinů – může si ještě dále přilepšit tím, že pomocí žen vyrobí nějaké směnitelné předměty, může vyjednávat či vyhrožovat nepřátelským indiánským kmenům a hlavně může pomocí rady starších upravovat hodnoty své kultury a divokosti. Obojí jsou pro hru zásadní!
Poslední hráčskou možností je průchod časem. I to je v podstatě krok sun krok operace, kdy prostě jdete z jednoho bodu do druhého a v rámci každého vyhodnocujete, jak moc vám stárne populace, kdo a kam se narodil a kdo zemřel. Dále také řešíte zda dokážete svůj kmen nakrmit a jak jste se postarat o zvířata.
Hráč vždy volí mezi těmito třemi možnostmi a dále postupuje podle toho, co mu která cesta nabízí. Každá z Operačních karet má ale i jednu větší a jednu menší událost na kterou je potřeba brát zřetel. V zemi může udeřit nenadálé sucho nebo se vám po prérii začnou potulovat cizinci.
Hra může skončit poslední historickou událostí nebo i předčasně v momentě, kdy vaše kultura i divokost klesnou na nulu. Je pravda že v takovém případě si těžko můžete připnout metál za dokonalé vedení kmene. Je tady i potencionální možnost předčasného konce, kdy se vám podaří složit bělochy na kolena, ale upřímně – k tomu jsme se nikdy ani nepřiblížili.
Navajo Wars je opravdovou výzvou a než se vám podaří vítězně projít všechna historická období, mnohokrát vrátí se sníh do Canyonu de Chelly. Jedna hra se může pohybovat mezi 2 hodinami až klidně celým odpolednem. Ale čas je to nadmíru dobře strávený, protože Navajo Wars není jen maniakálně přesnou simulací doby, ale zároveň je to velmi dobrá hra. Některé aspekty jsou smrsknuty na jednu statistiku, žeton či drobnou zmínku na kartě, ale je to tam. Vše na co si vzpomenete a to i pokud švindlujete a vypomáháte si Wikipédií. Máte tedy jedinečnou možnost prožít si kus historie, který je plný dobrodružství a změřit své síly v nelehké době.
Je tomu pár týdnů, co zemřel poslední z 29 indiánů kmene Navaho, kteří dali za druhé světové války vzniknout neprolomitelnému rádiovému kódu založenému na jejich řeči. Díky tomu se o Navazích začalo mnohem více mluvit, ale jejich kultura je i bez toho úchvatná. Navahové jsou v podstatě výjimkou, jako jedni z mála si dokázali uchovat svou identitu a jejich populace v současnosti dokonce vzrůstá. V roce 1680 tvořilo kmen Navahů asi 8 000 lidí, v roce 1950 jich v USA žilo 65 000 a dnes se k Navahům hlásí 300 000 lidí, z nichž polovina mluví navažsky. To všechno diký unikátní shodě okolností a navzdory nepřízni osudu.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Joel Toppen |
Ilustrace | Edward S. Curtis, Donal Hegarty, Rodger B. MacGowan |
Vydavatel | GMT Games |
Rok vydání | 2013 |
Počet hráčů | 1 - 2 |
Herní doba | 120 |
Minimální věk | 12 and up |
Jazyková závislost | Extensive use of text - massive conversion needed to be playable (16 voters) |
Kategorie | American Indian Wars, American West, Post-Napoleonic, Wargame |
Mechanismy | Campaign / Battle Card Driven, Point to Point Movement, Solo / Solitaire Game |
Rodina | Players: Games with Solitaire Rules, Players: Wargames with Solitaire Rules, Theme: Colonial, Theme: Native Americans / First Peoples |
Více o hře.
+ velký a krásně provedený herní plán
+ důraz na herní rozhodnutí samotného hráče
+ systém nepřátelské “umělé inteligence”
+ přehledné tabulky všech dostupných akcí
+ menší i větší scénáře
- primárně solitérní hra
- některá pravidla nejsou hned na poprvé příliš pochopitelná
- náhoda v tažených kartách dokáže občas potrápit