Už čtvrtý den prší. Voda stoupá i tam, kde dosud byla jen poušť a sucho. Lidé z kmene začínají mít strach. Dnes jsme museli opustit svoji jeskyni, protože na podlaze byla vrstva vody. Uhasnul nám jediný oheň a muži z kmene museli postavit přístřešek z větví nad naším obydlím.
Všichni se ke mně obrací, jako k náčelníkovi, s prosbami o radu. Ženy a děti se choulí zimou. Oheň nemáme, protože všude je vlhko a není žádná šance jej rozdělat. Lovci šli zkusit sehnat něco k jídlu, ale vrátili se s nepořízenou. Všechna zvěř utekla a schovala se do svých úkrytů, je nemožné v tomhle počasí něco chytit.
V noci, když jsem na chvilku usnul, měl jsem podivný sen. Nějaký muž v bílé róbě ke mně mluvil. Prý mám postavit loď a zachránit se. Pršet prý nepřestane, dokud nebudou všechny národy očištěny od hříchů. Probudil jsem se s třesem, ale nikomu jsem to neřekl. Nevím, jestli mám snu věřit.
A právě tato mýtická potopa, o které se ještě pár důležitých věcí z pohledu Noeho dozvíme, je hlavním námětem deskové hry od společnosti Efko. Její první vydání se datuje už několik let zpět, podobně jako u druhé jejich klasické rodinné hry Staré pověsti české (recenze). I tentokrát je pod hrou podepsaný tým autorů, jejichž jména budeme marně hledat. Ani toho veselého karikaturního ilustrátora se nedozvíme.
Noemova archa se však v roce 2011 dočkala nového kabátku. Tedy alespoň co se krabice týká. Společnost Efko totiž sjednocuje své řady do nového červeného loga a žlutého designu krabice. Pokud si vedle sebe postavíte staré a nové víko, pak je jednoznačně nové líbivější. Obsahuje totiž kreslenou a vesele dětskou grafiku, zatímco stará krabice obsahovala spíše humoristickou kresbu.
Nemůžeme bohužel porovnat reálné rozměry nového a starého balení, protože v redakci máme ještě krabici staršího data. Jejich obsah je ale téměř stejný, tak si můžeme začít povídat alespoň o něm. Ještě než se tak ale stane, zmíníme jednu velmi důležitou změnu, která se za ty roky odehrála. Změnila se pravidla. Tedy vlastně spíše rozrostla o další varianty, jak si Noemovu archu zahrát a ještě více se pobavit.
Uvnitř nemůže chybět na čtvrtiny složený hrací plán. A protože má rozložený kulatý tvar, v krabici schováte čtvrtinovou výseč kruhu. Samotná deska je pevná a ze silného kartonu, což odpovídá skutečnosti, že je hra pro menší děti. Vše je tedy připraveno na trochu hrubší zacházení.
V přihrádce pod ním najdete kromě krátkých českých pravidel také kostku a kartonové součástky: čtyři lodě složené ze čtyř částí s prázdnými okny. Právě do nich pak patří kruhové žetony jednotlivých zvířat, která se vyskytují po celé planetě. Celkem potkáte ve hře čtrnáct druhů. Kromě nich mají kruhový tvar také žetony zeměkoule. Poslední součástkou je figurka samotného Noeho, která je pro všechny hráče společná a budou jí pohybovat všichni.
Je večer. Pršet pořád nepřestalo. Lidé z kmene začínají být zoufalí, jeskyně už je zcela neobyvatelná. Všude je voda a nám dochází zásoby jídla, zbývá nám jen ovoce na okolních stromech. Mám strach, že nám vystačí tak na dva až tři dny. Co budeme dělat pak, pokud déšť neustane, nevím..
Na hracím plánu najdeme pětici soustředných kruhů. Zatímco ten s nejmenším průměrem je plný obrázků a je na plánu jen na efekt, po dalším se bude prohánět figurka bájného hrdiny Noeho. A venkovní tři pak zobrazují zvířata, která se na daném místě zrovna zdržují. Uprostřed toho všeho je malá mapka světa se všemi kontinenty a také portréty některých zvířat.
Představte si tedy hru jako Noeho pouť kolem zeměkoule při hledání všech párů zvěře. Co se ovšem tolik neví a o čem historie nepíše, je skutečnost, že Bůh nevnuknul tuto myšlenku pouze jednomu vousatému muži. Stavitelů Arch bylo více a jen jeden z nich mohl uspět nejen v jejich dokončení, ale především v sběru všech druhů zvířat na Zemi. A právě všichni účastníci partie se dostanou do role jednoho z těchto osvícených mužů a žen po celé planetě a budou mezi sebou soupeřit.
Na začátku partie rozložíte hrací plán. Žetony roztřídíte podle živočišných druhů a rozmístíte je po planetě na místa, kde žijí. Právě odsud je pak budete nakládat na lodě. Do začátku hráči nedostanou žádný žeton ani loď, protože zvířata musí pochytat a loď si teprve musí postavit.
K tomu slouží velmi jednoduchý herní princip. Hráči se střídají v hodu kostkou a podle toho posunují figurku Noeho po okruhu. Jakmile Noe skončí pohyb (tedy plavbu), hráč si může vybrat, které ze zvířat v dané výseči si naloží do své lodi. Vždy si může vybrat pouze jedno zvíře a na palubě může mít pouze dva exempláře od každého druhu.
Nemusíte naštěstí nejdřív kompletovat archu, stačí, když máte prázdné okýnko a do něj již můžete sbírat zvířátko. Část lodi dostanete vždy, když si vyberete z nabídky výseče žetony zeměkoule. Jakmile se některému hráči podaří posbírat všechny zvířátka a zaplnit celou loď, stává se Noem, kterého známe z historie a vítězem hry.
Zase jsem měl stejný sen. Déšť stále padá a já začínám tomu muži v bílém ze spánku pomalu věřit. Už jsem se rozhlížel po okolí, kde bych našel ty nejstatnější stromy. Na protějším kopci je les, kde rostou přesně takové kmeny, jaké bych ke stavbě pořádné lodi potřeboval. Prý by se měla jmenovat Archa, povídal. Všichni z kmene se choulí na jednom místě a snaží se zahřát. Je stále větší zima.
Noemova archa je ve své podstatě podobně jednoduchá hra, jako již zmiňované Staré pověsti české. Veškeré její výsledky v základních popsaných pravidlech odpovídá výsledkům hodu kostkou. A to je pro spoustu lidí nezábavná a příliš náhodná proměnná.
Dětem to vadit nebude, protože si budou užívat legraci se zvířátky. Samotná hra se však díky náhodnému základu může nepříjemně protáhnout. Většinou se hráčům bude dařit vyhýbat některému políčku. Naštěstí zvířátka jsou hned na několika místech na světě.
Přesto v nové verzi pravidel k vydání 2011 najdete hned několik variant, jak si hru zjednodušit nebo ozvláštnit. Právě tyto novinky dělají z Noemovy archy zajímavější hru a díky nim získává v hodnocení rovnou patnáct procent nahoru.
Pro zkrácení hry (bez vlivu na náhodu) můžete brát rovnou pár zvířat, protože je vysoce pravděpodobné, že je Noe na daném místě najde ve dvojici. Tím se výrazně urychlí celý průběh hry, ačkoliv konec s honbou za poslední chybějící dvojicí to tolik neřeší. Nebo mají hráči na výběr nejen z těch, na jejichž výseči stojí, ale i ze sousedních dvou, protože na Arše, kterou Noe má, se k nim lze velmi rychle dopravit.
Nejvíce ze všech variant se nám ale líbí možnost hry s napodobováním zvířecích zvuků nebo vyjmenováváním míst, kde zvířátka žijí. V této herní variantě se skrývá velká zábava pro malé děti. Zároveň se také něco zajímavou formou naučí a dozví se o tom, kde zvířátka žijí a co mají tak obvykle na jídelníčku. Potom už není ani tak důležité stát se vítězem, ale pobavit se.
Pro starší hráče můžete přidat do partie trochu interakce. Za pomoci kladiva totiž můžete rozbít soupeři nějakou část jeho archy. Protože je ze dřeva, rozpadne se na kousky, ale nebojte. Zvířátkům se nic nestane a uplavou na souš. Dokonce byste třeba mohli pro jejich záchranu házet kostkou, za každé zvíře jednou, a pokud se vám podaří hodit šestku, pak zvíře stačilo uskočit do bezpečí na další části archy.
Nesnáším déšť. Moji lidé hladoví a začnou brzy slábnout. Zima a všudypřítomná voda už sedmý den. Nevím, co si počít. Pořád si v hlavě musím přehrávat ten sen. Ale moje žena mi říká, že jsem se zbláznil. Možná má pravdu. Jsem blázen?
Noemova archa kromě malých úprav pravidel obsahuje také úplně jinou hru, ke které bohužel potřebujete žetony, které nejsou součástí balení. Musíte si tedy poradit s předměty, které máte doma, ať už to jsou kostičky nebo nějaké jiné předměty. Tato varianta se jmenuje Potopa a přidává do partie opravdové zaplavování světa. Hráči se pohybují každý vlastní figurkou, mohou dokonce měnit směr, aby mohli trochu plánovat. A právě v tom je zásadní rozdíl v této variantě.
Důležité také je, že jak se postupně zaplňuje svět vodou, ubývá pevniny a také míst, kde lze ještě zvířátka vyzvednout do archy. Hráči sice mohou jednou za hru použít pumpu, která z výřezu na chvilku vodu odčerpá, ale jinak jsou od všech zvířátek v zatopených oblastech odříznutí.
Bohužel tato varianta může mít také nežádoucí efekt v prodloužení herní doby. Proto doporučujeme ji spojit s nějakým již zmiňovaným urychlujícím pravidlem. Zatápěním oblastí (podle pohybující se figurky Noeho) se hra neustále mění a vyvíjí a hráči na to musí reagovat. A v tom je největší zábavnost této úpravy pravidel.
Noemova archa v základní verzi je prosté náhodné házení kostkou, které časem omrzí. Navíc bude bavit převážně menší děti, kterým ještě pojem strategie příliš neříká. Pokud ale do hry zapojíte nějaká zjednodušující pravidla, pak se ze hry stává pro děti opravdová zábava. Mohou pro získání žetonu napodobovat zvuky zvířat nebo předvádět svoje znalosti. A pokud už budou trochu zkušenější, mohou zkusit verzi s potápějícím se světem. Nabídka hry je díky rozšiřujícím pravidlům opravdu široká a právě těmto novinkám ve verzi pro rok 2011 vděčí za lepší hodnocení. Stále však platí, že hra je ve většině případů závislá na hodech kostkou. To může dospělé odradit, ale dětem to až tolik nevadí.
Možná jsem blázen, ale rozhodnul jsem se, že ho poslechnu. Dnes ke mně promluvil znovu a tentokrát říkal, že už je nejvyšší čas. Věřím mu. Z kapek deště se rodí moře. Vidím jeho obrys v dáli. Vezmu si s sebou několik silných mužů, vylezu na protější kopec a začneme stavbu. Snad to stihneme, než k nám voda dorazí. A třeba pak dokážeme zachránit i něco dalšího, cennějšího..
Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti, můžete bez obav k hodnocení přičíst 10 % za dětský pohled.
+ velké množství variant
+ velký kruhový plán
+ spousta zvířátek
+ nová pěkná krabice
+ archy jako skládačky
- zdlouhavost
- velký podíl náhody
- uvnitř staré ilustrace
- dlouhá příprava rozdělování zvířat na hromádky