Jaká je nejnovější móda ve světě kostlivců? Situace se neustále mění a všichni se musí být schopní přizpůsobit. Jeden den je to buřinka, druhý den elegantní klobouk nebo páska přes oko. Nejdůležitější, co si ale na svém těle kostlivci pěstují, je bílá barva. Každý den chodí pečlivě do čistírny, kde mají připravené speciální kartáče. Ne, nemůže je to bolet, ale hrubý dotek po sobě zanechá krásnou bělostnou čistotu.
Tahle země je celkově zvláštní. Kostry se prokopou ze svých hrobů do světa pod zemí, o kterém nikdo z nás lidí neví. A tam si užívají, schází se a hrají golf. Ale i tak jim hrozí nebezpečí. Z nitra země se čas od času vynoří podivná stvoření, která kostlivce sbírají do svých truhel. Nikdo neví, k čemu je dál používají, ale vybírají podle vzhledu. Právě proto je móda v podzemí tak důležitá. Staňte se na chvíli nemesis kostlivců a ulovte si také jednoho!
Touhle legendou vám představujeme pomalu karetní hru Nox, která je novinkou ve stáji české společnosti MindOK. V originálním jazyce ji vydala společnost Huch! & Friends v roce 2012. Autorem celé myšlenky je Steffen Brückner, všechny obrázky na kartách nakreslili Olivier a Sandra Freudenreichovi.
Nox nepředstavuje žádnou složitou hru. Nachází se v malé krabičce na výšku i na šířku tak akorát odpovídající rozměru karet. Víko vám ukáže trojici kostlivců-gentlemanů, kterým snad chybí k dokonalosti jen hodiny v kapse saka. Jenže tohle jsou jen lebky a ty sako nenosí! To z nich ovšem nedělá o nic menší elegány.
Uvnitř najdete jen papírovou vložku, která drží vysokánský balíček karet. Těch je dohromady devadesát a jejich úkolem je udržet vaši pozornost a pobavit vás. Nic jiného jim v tom nepomůže.
Na zadní straně všech karet je symbol usmívající se lebky (ještě jste nikdy neviděli na lebce úsměv? Koukněte na okolní obrázky). Důležitá je ale přední strana, která je očíslovaná od jedničky do patnáctky. Každá číslovka patří jedné z trojice barev modrá, zelená a oranžová, které také odpovídá jedna lebka. Jednotlivým barvám patří vždy přesně třicet karet, po šesti od pěti různých čísel.
Kromě karet budete v průběh partie potřebovat i tužku a papír kvůli zapisování bodů. Jinak vám stačí jen zamíchat balíček karet a každému ze zúčastněných hráčů rozdáte právě tři kusy. Zbytek vytvoří dobírací hromádku uprostřed a partie s kostmi může začít.
Když na vás přijde řada, zahrajete jednu z karet, které máte v ruce. Nemusíte však jen před sebe, ale můžete ji vyložit také pro jiného hráče. První kartou založíte svoji truhlu, která se může do šířky rozrůstat na větší počet karet do šířky, ale karty také navzájem překrýváte a tím z nich vytváříte hromádky. Zde vždy platí pouze horní, viditelná, karta.
Hráči na konci kola získají body podle karet, které mají vyložené před sebou. Aby se jim ale započítaly nějaké body, musí v tu chvíli mít viditelné karty všech tří dostupných barev. Jednoduchý součet všech hodnot na kartách vám oznámí počet získaných bodů v tomto kole. Všichni si svoje zisky poznamenají na papír. Partie pak končí ve chvíli, kdy hráči v součtu dosáhnou předem stanovené sumy.
V každém tahu tedy můžete karty vykládat buď k sobě, nebo soupeři. Navíc máte na výběr, jestli chcete vytvořit novou hromádku nebo přiložit kartu na již ležící kartu. Pokud ale měníte existující hodnotu, můžete na kartu položit jen číslo stejné barvy.
Zrada ale nastává ve chvíli, kdy se vám na stole v truhle objeví dvě karty se stejnými čísly. Takové hromádky musíte sloučit dohromady. To je právě způsob, jak vám mohou soupeři zničit vaši sbírku kompletní trojice barev, když vás donutí sloučit dva důležité balíčky karet.
A to je vlastně všechno. Partie probíhá tak dlouho, dokud někdo nedosáhne předem stanoveného počtu bodů. Ten může začít tancovat s kostlivci, které si nachytal do truhly. Ostatním zbývá jen a pouze zklamání.
Nox je nenáročná karetní hra, která po vás chce vlastně jen sbírání sad čísel a barev. Přitom ale máte možnost vykládat karty i k soupeřům. Tím si navzájem snažíte zabránit v získání bodů.
Právě pravidlo, že hráč musí mít ve své truhle na konci kola všechny tři barvy, je zdrojem nejvíce konfliktů. Hráči se snaží udržet si svoji sbírku, ale současně snížit hodnotu soupeřových. Slučování hromádek je ideální zbraní, jak toho dosáhnout, pokud se vám podaří zahrát kartu s číslovkou, která je stejná, jako na jiné důležité hromádce soupeře. Jediným způsobem, jak se tomu bránit, je mít hromádek od barev víc. Ale na to není příliš času, protože kolo končí ve chvíli, kdy kdokoliv ze soupeřů dosáhne počtu šesti balíčků v truhle.
Hráči v Noxu nemají příliš šancí ovlivnit nějak víc taktikou, jak souboj dopadne. Všechno záleží na tom, co dostanou oni i soupeři do ruky za karty. Protože je ve hře celkem patnáct druhů karet, někdy opravdu můžete mít smůlu a v trojici karet v ruce prostě nemáte ty správné.
Zpracování krabičky je rozporuplné. Kvalita kartonového obalu je opravdu poctivá a víko jen tak nepromáčknete. Je vidět, že někdo přemýšlel i nad designem uvnitř, protože po stranách hromádky s kartami máte vykrojené díry pro prsty. Díky tomu byste si mysleli, že karty z krabičky snadno vyjmete, jenže otvory nesahají až na dno. Proč? Nevíme. Takhle je radost polovičatá, protože zbytek hromádky musíte vytáhnout otočením krabičky vzhůru nohama.
Krabička by navíc mohla být o centimetr vyšší, protože přihrádka na výšku nepojme všechny karty a pět karet vám bude nahoře přebývat a putovat po krabičce, když ji budete přenášet. Škoda takového detailu, který trochu pokazí celkový dojem.
Graficky je hra opravdu nenáročná. V celé krabičce najdete vlastně dohromady jen tři ilustrace. Tři různé lebky a v devadesátce karet se mění pouze číslovky. Díky tomu hra nemá zpracování až tak působivé, jak by se mohlo podle krabičky zdát.
Nox je jednoduchou a nenáročnou karetní zábavou, kterou mohou hrát i menší děti. Naučí se při ní počítat a ještě si pěkně zasoupeří. Hra je příjemně konfliktní, ale funguje spíš jako rychlé odreagování než jako plnohodnotná hra, kterou vydržíte hrát delší dobu.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Steffen Brückner |
Ilustrace | Oliver Freudenreich, Sandra Freudenreich, Andreas Resch |
Vydavatel | HUCH!, After 5 Games, Bard Centrum Gier, FoxMind, Happy Color, Land of Beautiful Mind (سرزمین ذهن زیبا), MINDOK, Passport Game Studios, Swan Panasia Co., Ltd., White Goblin Games, Zvezda |
Rok vydání | 2012 |
Počet hráčů | 2 - 6 |
Herní doba | 20 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (6 voters) |
Kategorie | Card Game |
Mechanismy | Hand Management, Set Collection |
Rodina | Series: Creepy card games (HUCH! & friends) |
Alternativní názvy | Kastel (کاستل), Клац!, 三賤髂 |
Více o hře.
+ jednoduchá hra pro všechny
+ možnosti, jak přímo škodit ostatním
+ rychlé partie
+ vliv mají čísla i barvy
+ neustále se měnící situace v partii
- málo variabilní grafika
- malá krabička, kam se karty pořádně nevejdou