Představte si, že jste na palubě ponorky. Sami, kdesi hluboko pod hladinou vody, jen s hromadou ne zrovna chytrých botů. O to víc vás vystraší zjištění, že veškerá technika přestala fungovat! Je na čase ukázat, jak dobře umíte své plavidlo ovládat. Dokážete zachránit den, sami sebe i všechnu tu hloupou umělou inteligenci? Všechno je to ve vašich rukou.
Do světa existující deskové hry AquaSphere zasadil svoji novou kostkovou hru autor Chris Toussaint. Hru vytvořil pod záštitou společnosti Pegasus Spiele a ilustrace zpracoval také Dennis Lohausen. Díky tomu vypadá novinka jménem OctoDice jako opravdová součást podmořské základny, kterou jsme ovládali ve hře Stefana Felda.
OctoDice se nachází v malé, ale vyšší krabici se zmatenou chobotničkou na víku. Uvnitř hráči najdou kostky, které budou v každém kole používat. Sami si ale přivlastní pouze čtyři kostičky ve své barvě a jeden záznamový arch z tlustého poznámkového bločku. Svoji kostičku umístí na každý ze tří sloupečků, které vzniknou z destiček laboratoře. Ty vlastně slouží jako takový malý improvizovaný herní plán o rozměrech tři krát tři políčka a poskytují hráčům bonusy.
Na začátku každého tahu dostane hráč kostky a může sám ničím nerušen hrát. Hodí celou šesticí kostek (tři bílé se symboly akcí a tři černé s barvami a čísly) a vybere si dva výsledky, které si chce ponechat. Poté hodí podruhé a ze čtyř kostek si znovu dvě odloží stranou. Třetí hod už je čistě o štěstí, protože poslední dva výsledky si musí ponechat, ať chce nebo ne.
Ovšem ve svém tahu nepoužije všechny kostky. Naopak se pokusí vytvořit dvě kombinace bílá+černá kostka. Tím vybere současně akci a také její dopad pro svoji podvodní laboratoř. Hráč tak provede dvě hlavní akce. Ale kromě nich může navíc také akci výsadkových octopodů. Těch potřebuje více než dva a za takový úspěch dostane rovnou nějaké bodové ohodnocení.
Všechny svoje bodové úspěchy (včetně toho právě zmíněného s ponorkami) si hráč okamžitě poznamenává do svého bločku. Ten je rozdělen na horní akční část a dolní bodovací. Právě zde je také na první pohled vidět, že hra se dělí na tři etapy a každá obsahuje dvě kola.
Většina akcí je podřízena zisku vítězných bodů. Hráč s pomocí číslic a barev zaškrtává políčka na svém plánu a tím aktivuje boty, vypouští ponorky nebo analyzuje krystaly. Vždy stačí použít správnou číslici nebo barvu, kterou ještě nepoužil v průběhu partie, a zaškrtnout odpovídající políčko. Ty jsou společná pro celou hru, takže žádnou volbu není možné provést úspěšně dvakrát.
Některá bodování zvyšují svoji hodnotu, pokud splnil někdy dříve určité předpoklady, například aktivace botů je dvoustupňová. To vylepšování laboratoře má úplně jiný cíl – přinést hráči výhodu speciálních schopností destiček. Za každé vylepšení může posunout jednu ze svých kostiček na společném plánu o stupínek níž a tím získat nějakou výhodu.
Kromě klasického zisku bodů ve svém tahu může hráč navíc využívat i kostky protivníka, ale pouze dvakrát za každou třetinu partie. I pro to jsou na poznámkovém listu kolonky. Po odehrání dvou kol následuje průběžné bodování, ve kterém dostanou hráči body za vyslané výsadky. A naopak v případě, že hráči nedokázali vyslat dva octopody, musí si dva body odečíst.
Partie končí po odehrání šesti kol. Hráči si ke svým již získaným (a po třetinách i sečteným) bodům přidají bonusy za nejvíce analyzovaných krystalů a také za některé úrovně laboratoří. Teprve poté je souboj u konce a vítězem se prohlásí ten hráč, který nasbíral dohromady nejvíce bodů.
OctoDice útočí na hráče, kteří mají rádi kostky. Ty spolu s body jsou tím nejdůležitějším v celé hře a rozhodně to nestačí k tomu, aby se hra stala nějak extrémně zajímavou. Vlastně se jedná jen o bezmyšlenkovitý hon za nejvyšším skóre, ať už bodují tím nebo jiným způsobem.
Téma si vzala pro sebe veškeré AquaSphere a na chobotničky a jejich OctoDice ho už příliš nezbylo. Na první pohled tu něco je, ale ve výsledku se jedná o pouhé kombinování šesti kostek, tří hodů a jejich správného spárování. Bodování pak už je pouze výsledkem částečného štěstí a také volby hráče. Ta ale i tak zůstává pouze v druhém řádu.
Jedinou záchranou nepříliš přemýšlivé zábavy je možnost využívat kombinace kostek v tahu soupeře. Schopnost využívat tyto akce správně může být tím rozdílovým prvkem celé partie, protože tyto akce mají svoji neoddiskutovatelnou důležitost.
Při rozhodování dává hráčům zabrat především maximální počet využití každé akce. Navíc kostky často mohou úplně znemožnit volbu některých činností, protože u každé barvy či čísla může být často pouze jeden křížek. Pokud tedy padne znovu, nelze ji opakovaně vybrat a hráč tuto kombinaci kostek musí okamžitě vyřadit.
Důležitým prvkem jsou také laboratoře. Ty nabízejí různá vylepšení a schopnosti, které hráčům poskytují bonusové body. To je další cesta k zisku, kterých je opravdu hodně a je to pouze o tom vybrat si tu správnou.
Povaze hry by měla odpovídat i doba. A tady naštěstí nebudete zklamaní. OctoDice trvá nějakých dvacet minutek a v extrémním případě se čtyřmi soupeři je těch minut třicet. Dojem v partii dvou hráčů trochu zkazí nutnost využití virtuálního hráče.
Kde ale hra působí trochu obyčejně v rámci soupeření, tam získává plusové body, pokud si chcete jen tak zaházet kostkami na nejlepší výkon. Tato kostkovka totiž nabízí i solitérní variantu, která je překvapivě velmi zábavná. A pro fanoušky neposlušných šestistěnů je to možná jediná šance, jak se se svými miláčky pobavit.
OctoDice tak potěší svojí kostkovou náturou ty, kdo hledají takový další Qwixx. Právě v jeho stopách jde a jako taková určitě slaví i úspěch. Pokud tedy od zdánlivě pokročilé hry čekáte něco víc, tak to nedostanete. Naopak jako „pouhá“ jednoduchá kostková zábava je OctoDice pěkně vyrovnané, přináší možnost získávat body i v tahu soupeře a rozhodně pobaví.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Christoph Toussaint |
Ilustrace | Dennis Lohausen, Hans-Georg Schneider |
Vydavatel | Alderac Entertainment Group, Pegasus Spiele |
Rok vydání | 2015 |
Počet hráčů | 1 - 4 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (6 voters) |
Kategorie | Dice |
Mechanismy | Dice Rolling, Paper-and-Pencil, Set Collection |
Rodina | Animals: Octopuses, Components: Dice with Icons, Mechanism: Roll-and-Write, Versions & Editions: Dice Versions of Non-Dice Games |
Alternativní názvy | Octo Dice, Octo Dice |
Více o hře.
+ výborný filler s kostkami
+ různé způsoby zisku bodů
+ solitérní zábava
+ omezení provádění akcí
+ grafické zpracování
- náhoda
- virtuální hráč ve dvou
- absence tématu či atmosféry