Největším nebezpečím cesty skrz kontinentem jsou prý medvědi. Alespoň to nám všichni hned začali tvrdit, když jsme ohlásili svůj úmysl přejít severní Ameriku na vlastní pěst. Tou nejvýraznější hrozbou jsou nakonec sami turisti, protože nikdy nevíte, na koho na trase narazíte. Ale naštěstí přes všechen ten strach zůstává hromada času na kochání se nádhernou přírodou.
Mezi obrovské stromy přímo do srdce přírody nás zve Henry Audubon, který vytvořil hru Parks pod záštitou vydavatelství Keymaster Games. Hra si prošla ostrým testem kampaní na Kickstarteru a úspěch slavila i díky ilustracím opravdu velkého týmu autorů. Hru si po troše čekání vyhlédla pro lokalizaci společnost Albi, přejmenovala ji jednoduše na Parky a díky tomu se můžeme nyní i my projít po amerických parcích na našich stolech!
Krabička s typickou vodopádovou scenérií není příliš velká, ale její nitro je poctivě a detailně naskládané. Pomáhá s tím také sada plastových pořadačů Game Trayz, ve kterých rovnou hráči najdou připravené komponenty. Startovní součástí je ale jak už to tak bývá herní plán, který přináší místo pro tři odhalené velké karty parků a jejich dobírací balíček. Je zde ale také prostor pro tři karty vybavení, balíček čutor a sezón. A zatímco z posledního jmenovaného hráči otočí horní kartu, od jídla dostane každý po jedné kartě.
Z destiček ve tvaru šipky pak pod plánem vytvoří trasu, která mezi základní destičky dostane zamíchanou jednu pokročilou. Jejich skladba a pořadí je pak náhodné. Každý z účastníků pak dostane svoji vlastní dvojici výletníků, kterou postaví na startovní políčko výletu. Před sebe si hráči položí destičku tábořiště a položí si ji zapálenou stranou nahoru. Dostanou také dvě karty roku, z nichž si vyberou jednu.
Partie se dělí na čtyři roční období, přičemž každé z nich trvá právě jednu cestu po destičkách zleva doprava. Karta sezóny představuje nejen specifické pravidlo, ale především naznačuje počasí, které bude vládnout v rámci jednotlivých dnů. Hráči podle předepsaného vzoru rozmístí žetony slunce a deště.
Jednotliví účastníci partie se posouvají se svých figurkami postupně doprava, přičemž mohou pokročit o libovolný počet destiček doprava. V rámci svého tahu si pak hráč vždy vybere jednu figurku, které se tento pohyb bude týkat. Na obsazeném dílku může ale turista zastavit jen v případě, že je zcela volný. V opačném případě si lze místo zpřístupnit pouze využitím žetonu táborového ohně, který je třeba otočit a po zbytek kola jej znovu použít nejde.
Nejenže si hrdinové vezmou případné žetony počasí, které zde leží, ale navíc okamžitě využijí akci dané lokality. Mohou tak získat nejen slunce či vodu, ale také stromy, hory, kartu lahvičky (sem lze uložit vodu a tím získat další sluníčka) nebo vybavení. Na pokročilých dílcích jsou zase trochu jiné možnosti a hráči mohou měnit své žetony za pozorování zvěře či návštěvu parku.
Na své cestě mohou hrdinové fotit své okolí a za to získávat destičky fotografií. Ty mají hodnotu hlavně na konci partie. Na ten je ale ještě dost času, protože nejdříve musí turisté dorazit do cíle svojí trasy a jejich majitelé figurku položí na jednu z možných lokací na cílové destičce. Dostanou tak šanci si koupit vybavení, zarezervovat místo v parku nebo jej přímo navštívit. Za takovou návštěvu je ale třeba zaplatit odpovídající počet žetonů, jak si určuje přímo daný park.
Na konci sezóny si hráči znovu zažehnou oheň, přidají mezi destičky pro další kolo více pokročilých lokací a vše pokračuje dalším kolem. Po odehrání čtvrtého ročního období získají hráči body natištěné na fotografiích, navštívených parcích, a navíc dostanou speciální bonus za svoji kartu roku. Ten, kdo má v součtu nejvíce bodů, se stává nejlepším výletníkem.
Ve hře Parky putují hrdinové na trase od začátku do konce a snaží se při tom sbírat co nejvíce surovin a měnit je, pokud je to zrovna možné, za něco užitečnějšího. Nejdůležitější je logicky titulní navštěvování parků, ke kterým právě jsou potřeba jako měna zmiňované žetony.
Téma je parádně zvolené. Hráči mají jasný úkol chodit po trase a snažit se najít co nejvíce vhodných surovin. Teprve poté mohou (jakmile se taková karta objeví v partii) navštívit některý z parků, tedy věc, na kterou se každý z návštěvníků Ameriky těší nejvíc. A je jedno, jestli se jedná o Archies nebo některou další z více než padesáti přírodních rezervací.
Hráči musí chytře používat dvojici svých výletníků, správně mezi nimi volit a časovat použití tábořiště na správný moment. Často se totiž stává, že se hrdinové obou hráčů na trase potkávají a musí se přeskakovat, čímž o některé důležité lokality může hráč přijít.
Do té doby ale vůbec hráči netuší, jestli aktuální partie bude plná soupeření nebo ne. Závisí to totiž na tom, jaké parky jsou k dispozici. Hráči si je mohou rezervovat a z toho pramení zajímavé momenty, kdy se každý snaží být rychlejší, než soupeř.
Hráči mají docela dost kontroly a možností, jak ovlivnit svoje skórovací šance. V každém kole si mohou vybrat, kterou figurkou pohnou a jak. K tomu je ale spousta jiných možností, co v tahu dělat. A to je u takto jednoduché hry opravdu fascinující. Celkově přináší opravdu elegantní zážitek a velmi vhodnou náplň.
Říká to každý, a tak to musíme zmínit i my. Pocitově má hra výraznou podobnost se skvělým Tokaidem, ale naštěstí celkový dojem zůstává trochu jiný. Není totiž tolik o té relaxaci a klidu mysli, jako je nastavené Tokaido. Není to jen tématem, ale i průběhem, kde je všechno rozdělené na několik výletů.
Překvapivě zábavná je hra také ve dvou. Ještě zajímavější jsou ale výlety ve více účastnících, kdy je řádek cesty plnější a na hráče jsou kladeny ještě větší nároky. Protože ale figurky zase rychleji postupují kupředu, nemá počet výrazně negativní vliv na herní dobu. Přes svoji neoddiskutovatelnou jednoduchost je hra překvapivě docela časově náročná a jedna partie se blíží hodině.
No a pak je tu zpracování. To je totiž naprosto precizní. Od grafiky, přes organizátory až po dřevěné komponenty. Všechno vypadá skvěle a ani tady nemůže hnidopich najít jedinou potíž.
Parky jsou hra, která je skvělá ve všech ohledech. Není třeba z ní dělat něco komplikovaného a jako taková může být příliš jednoduchá pro náročnější hráče. Ale i ty dokáže nadchnout, pokud mají ta správná očekávání. V téhle hře totiž všechno klape od začátku do konce a když k tomu přičtete naprosto precizní zpracování, máte před sebou další pecku. Parky jsou jednoduše lahůdka.
+ parádní vstupní hra
+ nádherné zpracování
+ dostatek možností v tahu
+ atmosféra
+ jednoduché mechanismy
+ výtečná i ve dvou
+ nabízí i přímé soupeření
- zkušenější hráči zde nemusí najít to, co by chtěli