Když Fernando prolétal kolem prvního kamene pole asteroidů byl hodně nervózní. Spousta kamení všude okolo a za každým z nich mohl být schovaný nepřítel a strážce sektoru. Přiletěl sem na rozkaz svého velitele, aby vysadil ve vší tichosti robota a vrátil se na základnu. Robot pole asteroidů prozkoumá a vrátí zpět data, jestli se zde nachází některá z nepřátelských korporací.
Vypnul trysky a nechal loď dál pokračovat už jen setrvačností. Všude byl pohyb, ale nikde žádný záblesk od lodí. Navedl loď blíž k jednomu z větších kamenů a připravil transportní paprsek. Zadal do počítače souřadnice a potvrzením spustil přenos. Ve chvíli, kdy se na povrchu asteroidu zablesklo, už se nedal čin vrátit. Z prachu kráteru dole se zvedla loď se znakem nepřítele. Přesně jak se bál. Nebyl tu sám.
PARSEC je desková hra od společnosti Victory Point Games, která distribuuje svoje hry v pytlíku bez krabice. Už jsme si tu povídali o jejich fantasy hře Battle of Four Armies (recenze) a především o Disaster on K2 (recenze). Po simulaci reality a fantasy tedy přichází na řadu sci-fi. Autorem PARSECu je Sean Young a kromě herního návrhu přispěl k vydání také svými ilustracemi.
PARSEC nám ukazuje, jaké to je, když se zkříží Carcassonne (recenze) s cestováním vesmírem. Místo měst budete stavět planety a místo luk mlhoviny. Zní vám to zajímavě? To také rozhodně je. Teď se ale společně podíváme, jak se vlastně hra hraje a jaký z ní máme dojem.
V pytlíku najdete hromadu žetonů, které budete při objevování vesmíru potřebovat – šestiúhelníky představují části vesmíru a čtverečky pak budou sloužit k označení ostatních věcí – hráčů a jejich majetku, případně technologií, které ve hře dokáží vyzkoumat. Hru doprovází také jeden velký list papíru přeložený nadvakrát, na kterém leží bodovací dráha a také přehled všech činností, které může hráč dělat.
Zvláštní odstaveček si zaslouží pravidla, která jsou řešena velice poctivě. Především obarvování důležitých pasáží a rozdělení do bodů je tentokrát velice přehledné. Stejně tak čtyři strany A4 obsahují dostatek obrázkových příkladů, aby se ani začátečník neztratil a naučil se hru během několika okamžiků hrát.
PARSEC je jednoduché hrát i připravit. Do středu stolu položíte společné počítadlo bodů a především jeden šestistěnný dílek domovského světa. Ze zamíchaných startovních dílků pak hráči vytvoří výchozí vzhled vesmíru, ve kterém se bude děj celé partie odehrávat. Náhodné losování dílků tu s námi zůstane i v průběhu hry, takže se nemusíte bát, že by partie byla vždy stejná. Náhoda se postará, že nebude.
Hráči tedy rozmístí dvanáct dílků vesmíru kolem domovského světa a jejich cesta za objevováním může konečně začít. Tedy ještě k tomu potřebují samozřejmě nějaké vybavení – do začátku dostanou tři kredity představující měnu této hry a loď se šestnácti roboty vybrané barvy. Jeden z robotů najde místo na políčku nula na počítadle bodů. Zbylých patnáct si položí hráči před sebe, ale ve skutečnosti jsou v lodi, kterou položí na její startovní místo – na dílek představující zemi.
Ostatní žetony představují zásobu – teď mluvíme o žetonech výzkumu, které musíte vložit do nějakého pytlíku nebo misky, ze které je budete losovat. Ještě zbývá roztřídit karty nanotechnologií podle druhu a partie může opravdu začít.
Hráči mají ve svém tahu několik příjemných povinností. První z nich je rozšíření dosud objeveného vesmíru o jednu novou destičku. Ale jejich přikládání k prozkoumanému prostoru na stole má několik důležitých pravidel. Jedná se o sestavování planet a mlhovin. Pokud si totiž vytáhnete dílek mlhoviny a na plánu už je nějaká neuzavřená, musíte dílek přiložit právě tam. Stejné to je i v případě planety – ty jsou tří druhů – modrá, zelená a hnědá. Vždy je musí být možné dokončit a nesmíte to položením svého dílku znemožnit.
Další dílky jako asteroidy nebo černá díra mají svá drobná omezení, kterými se tu ale v recenzi nebudeme zabývat. Jakmile hráči položí svůj vylosovaný dílek na místo, mohou využít pěti akčních bodů podle svého uvážení.
Mohou je utratit za dvě hlavní akce – pohyb lodi a přenos robotů. Zatímco pohyb lodi je jednoduchý a jasný, jeho náročnost závisí na místě, kterým loď právě prolétá. Obyčejný vesmír stojí pouze jeden bod, ale pokud letíte nějakým obtížnějším terénem, jako je asteroidové pole nebo mlhovina, musíte zaplatit o jeden víc za každý krok.
Pro vítězství ve hře je ale kromě pohybu důležité také vysazovat roboty na dokončených objevených planetách, asteroidech a dokonce i v mlhovinách. Všechno se snaží lidstvo zabrat pro sebe. Každé šestistranné políčko mohou obsazovat pouze roboti jednoho hráče. V případě asteroidů tedy může mít celé seskupení kamenů pouze jednoho vlastníka.
Ale co takhle planety, které zabírají rovnou tři sektory? V tomto případě je rozhodující počet robotů. Hráč, který má většinu, získává za planetu body. Každá barva planety má jiné bodové hodnocení. A co mlhoviny? Ty nepřináší hráčům body, ale možnost losování výzkumných žetonů ze sáčku.
Pokud totiž nasbíráte tři žetony, můžete si koupit novou nanotechnologii a vylepšit si tak některou část své hry. Můžete například získat více akčních bodů nebo vaši bojoví roboti dokáží urvat vítězství na planetě pro sebe i v případě remízy.
Hra běží jednoduše střídáním kol hráčů, pohybem jejich lodí a obsazováním míst ve vesmíru tak dlouho, dokud není dokončena třetí, šestá či devátá planeta. V tu chvíli vždy nastává čas k bodování. Hráči tedy získají body za všechny lokality, které jejich roboti kontrolují. A to je právě důležité pro vítězství v celé hře.
Partie končí ve chvíli, kdy dokončíte poslední devátou planetu. Všichni hráči získají ještě naposledy vítězné body a podle daného součtu je určen jednoznačný vítěz. Tím končí dnešní vesmírné dobrodružství.
PARSEC patří zaslouženě do sekce EURO hry v řazení Victory Point Games. Jeho hraní se opravdu skládá hodně ze strategických rozhodnutí. Především je důležité pokládání dílků vesmíru, které může leccos ovlivnit. Často ale nemáte s položením příliš na výběr, protože musíte třeba dokončit rozestavěnou planetu.
Tato sci-fi hra je příjemnou změnou a variací na pokládání dílků a obsazování skupin dílků za pomoci vašich služebníků. Právě z těchto obsazení pak dostanete vítězné body, které vás jediné mohou dostat na cílovou čáru jako první.
Pět akčních bodů na kolo je ideální počet, který můžete jednorázově rozšířit utracením nasbíraných kreditů. Máte tak pocit, že jste toho stihli za kolo docela dost a předáváte slovo soupeřům s pocitem dobře vykonané práce. Spouštění i vyzvedávání robotů také stojí body, takže je důležité si dobře vybírat planety, na kterých máte šanci na jejich ovládnutí.
Velkou roli hrají také mlhoviny, které vás mohou přiblížit k novým technologiím. Právě jejich zařazení do hry je velice důležité, protože vám pomůže zrychlit a utéct soupeřům. Jenže to, jestli je získáte a utečete soupeřům, závisí hodně na štěstí. Losujete si totiž z pytlíku, kde jen některé ze žetonů jsou ty, po kterých toužíte. Může se tak snadno stát, že zásluhou smůly prostě technologii jen tak nezískáte a protože její losování stojí hodně bodů, často si další riziko neúspěchu rozmyslíte.
Partie PARSECu trvá docela rozumně dlouho a určitě není pravdou na BoardGameGeek zmíněných 90 minut. Naše souboje nikdy nepřesáhly hodinu. Možná s více přemýšlivými hráči by byla situace trochu odlišná.
Kromě náhodnosti losování technologií je největším zádrhelem PARSECu provedení dílků, ze kterých sestavujete vesmír. Jsou totiž příliš malé. Při jakékoliv manipulaci na herním plánu s nimi neustále posouváte a rozhazujete si svoji mapu vesmíru. To je nepříjemné a hodně herního času strávíte prostě pouze opravováním posunutých žetonů.
Když se na to podíváme v globálním pohledu, PARSEC se povedl a nabízí zajímavou strategickou sci-fi zábavu pro méně zkušené a nenáročné. Je opravdu sci-fi variantou ke Carcassonne se širšími strategickými možnostmi, posunem lodí a dokonce i výzkumem technologií. Jen škoda, že právě jejich zisk závisí tolik na náhodě a že herní plán není tak pevný, jak by mohl být. Přesto se nám PARSEC líbí a doporučujeme ho rádi fanouškům Carcassonne, kteří by rádi zkusili jiné téma.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Sean Young |
Ilustrace | Sean Young |
Vydavatel | Victory Point Games |
Rok vydání | 2010 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 90 |
Minimální věk | 10 and up |
Kategorie | Science Fiction, Space Exploration |
Mechanismy | Action Points, Tile Placement |
Rozšíření | Parsec: Expansion Kit 1 – Moons and Monsters, Parsec: Expansion Kit 2 – Nebulas and Nanotechs |
Rodina | Series: Euro Games (Victory Point Games) |
Více o hře.
+ kombinace carcassonne přikládání a sci-fi
+ obsazování planet roboty
+ přikládání mlhovin a planet
+ za všechno platíte akčními body
- občas nemáte na výběr a musíte dílek položit na pevně dané místo
- karty výhod získáte čistě náhodou
- dílky vesmíru vám neustále utíkají po stole
- vzhledem ke zpracování vyšší cena