Copak si počnou impové, úžasná ušatá stvoření, kteří přijdou o svého Temného pána? Hrdiny, kteří sprovodili jejich vládce ze světa, totiž tihle mrňaví tvorečkové nezajímají. Určitě se za nimi nebudou jen tak honit, aby se pak mohli vychloubat, kolik impů v dungeonu stihli pochytat. A tak se impové samozřejmě můžou vydat hledat nového Vládce podzemí (recenze), kterému budou oddaně sloužit po celý svůj nebo jeho život.
Ale mají i jinou možnost. V temných zákotích se tiše šeptá, že je túze moderní stát se byznysmenem na poli příšerek. Několik impů vlastní proslulé obchody se zvířátky, jako je například řetězec Ostrý dráp nebo Žluté tesáky. A tak je určitě pro všechny malé impy, kterým už nevládne jejich milovaný pán, velkou výzvou naplnit opuštěný dungeon chlupatými příšerkami z podzemí.
Příšerky z podzemí je hra českého autora Vládi Chvátila, který ze stejného světa již v roce 2010 představil Vládce z podzemí, tedy Dungeon Lords. Vládci podzemí očarovali každého svým grafickým provedením, a tak když už jednou něco fungovalo, proč nepokračovat ve spolupráci s autorem i nadále. Stejně jako loni se i této hry dočkáme v distribuci společnosti MindOK.
A tak stejně jako Vládcům, tak i Příšerkám z podzemí, vdechl život jeden z nejlepších výtvarníků deskových her současnosti David Cochard. Jak je na první pohled zřejmé, autor se nebál u vzhledu příšerek popustit uzdu své fantazii. Jeho ilustrátorský um dýchá na hráče již z krabice a nenápadně naznačuje, že tohle bude hra, která zajisté bude stát za pozornost, i kdyby to mělo být jen kvůli dokonalým kresbám.
Jak již bylo naznačeno v předešlých řádcích, vzhled balení snad nemůže nikoho zklamat, ale co když je to jen pozlátko, určené ke zmatení a koupi zajíce v pytli? Po otevření krabice na vás žádná příšerka nevyskočí (bohužel), ale za to uvnitř najdete jejich věrné podobizny v podobě kartonových vajíček. Samozřejmě nechybí ani již známí plastikoví impové, tentokráte provedení rovnou ve čtyřech barvách. A stejně jako u Vládců pozdemí v krabici najdeme několik herních plánů. Hlavní a největší plán s tržištěm, který je společný pro všechny hráče. Dále plán s postupem hry a samostatné hráčské plány s dungeonem a s expozicí příšerek.
Z dalších komponent určitě stojí za zmínku plastové kostičky strádání povědomé svým tvarem z Vlaadovy hry Through the Ages (recenze), a pak z dřevěných komponent kostičky jídla, peněz, trusu a barevné postavičky služebníků. Ve hře najdeme i balíček karet s potřebami příšerek a kartonové žetony artefaktů a mutací. Posledními součástmi hry je hromádka ilustrovaných karet hned několika druhů: kartičky zákazníků se speciálními požadavky na kupovanou příšerku, výstavy příšerek, na kterých můžete získat body reputace, a tak svůj obchod lépe proslavit. A aby bylo možné svoji expozici vylepšovat, tak ve hře najdeme ještě kartonové kartičky s klecemi a jejich vylepšeními.
Už z výčtu je jasné, že se jedná se o hru s velkým počtem komponent. Tomu samozřejmě musí chtě nechtě odpovídat složitost pravidel. Text pravidel, jak je zvykem u her Vládi Chvátila, je proložen velkou spoustou obrázků a poznámek, které čtení zpříjemní a člověk si nepřipadá jako při studování nějakého strohého návodu.
Celé jedno kolo se odehrává v šesti fázích, v jejichž průběhu se snažíte získat co nejvíce bodů reputace pro svůj obchod. V průběhu kola budete v jednotlivých fázích nakupovat příšerky na trhu, uspokojovat potřeby příšerek, jako je například touha hraní nebo po jídle. Budete také s příšerkami chodit po výstavách a nabízet je k prodeji potenciálním zájemcům. V průběhu kola vám také příšerky vyrostou a vy jim budete patřičně upravovat a vylepšovat klec.
Do začátku hry každý hráč obdrží dungeon s impy, dřevěné služebníky a expozici s jednou špinavou klecí, čtyři kartičky potřeb a nějaké to zlato, aby bylo s čím poslat impy na trh. Některé z postaviček vaší barvy zůstanou jako vzdálení příbuzní zatím nedostupní, ale v průběhu hry se k vám mohou připojit a pomoci s nákupy a krocením zvířátek. Pomocníci budou tentokrát pouze ukazovat váš bodový stav.
Vedle velkého hracího plánu položíte ukazatel období, na který náhodně vyložíte kartičky zájemců o zvířátka a také soutěží. Hráči vidí vždy několik kol dopředu, o jaké příšerky návštěvník stojí a mohou tomu přizpůsobit svoji taktiku.
Hlavním cílem všech hráčů je mít u sebe spokojené příšerky, které pak lze dobře prodat. Jenže aby bylo možné příšerky nakoupit a mít je ve svém dungeonu, je potřeba pro ně mít prázdné klece. Ty může mít jeden hráč maximálně čtyři libovolného typu, může se tedy starat současně také o nejvíce čtyři příšerky. Ale nebojte, práce to bude i tak dost.
Většina situací se rozhoduje na hracím plánu, kam hráči vysílají skupinky impů. Nejdříve si všichni současně tajně naplánují, kolik impů a v jakých skupinkách chtějí vyslat. Na některá místa lze poslat pouze větší skupinky, jinde je třeba je vybavit žetonkem zlata. Na trh pak jdou nejdříve ty největší skupinky, protože mají výhodu počtu. Menší se pak musí spokojit s výběrem z těch dříve neobsazených míst.
Na trh se příšerky umisťují na začátku každého kola přímo z líhně vajíček, takže si tam můžete koupit malou nemotornou příšerku. Každá z příšerek má své specifické vlastnosti, některá je více hravá, jiná zase žravá nebo agresivní. Hráč musí sledovat, jací zákazníci na trh budou v příštích kolech přicházet a také, jestli má dostatečné zásoby, aby měl jistotu, že budou mít to nejlepší pohodlí.
Pro bydlení svých příšerek můžete nakoupit různé vybavení, které nejčastěji zvyšuje odolnost klecí před magickými nebo silovými schopnostmi obyvatel. Každé příšerce bude také vyhovovat jiný druh klece, proto je důležité vybrat a koupit tu správnou. Ve hře lze najít kovové, dřevěné, kouzelné nebo trávou porostlé klece. Každá klec může mít i nějakou speciální vlastnost, například může být samočistící nebo v ní může být hriště, na kterém si příšerka bude moci sama hrát.
Všechno toto vybavení a předměty přispívá ke kvalitnímu zázemí pro příšerky. Důležité je například čisté prostředí, v němž nemůžou onemocnět a klece, které budou vyhovovat jejich veškerým potřebám. Jelikož jsou příšerky živá zvířátka, budou mít hlad, budou si chtít hrát a budou také v neposlední řadě kakat. Příšerky stárnou, a čím jsou starší, tím větší mají nároky a je těžší jejich touhy uspokojit.
Pokud se o příšerku nebudete hezky starat, bude strádat. A pak vám utrápená příšerka může zmutovat, přenést se do jiné dimenze nebo dokonce umřít! A to byste byli špatní pánové, kdyby se vám to stalo. Jestliže příšerka bude mít velké magické schopnosti a vaše klec je nebude umět všechny utlumit, tak musíte počítat s tím, že vaší příšerce naroste nějaké to chapadýlko. Naopak pokud bude mít příliš velkou sílu a prorazí tvrdé mříže klece, pak musíte mít v záloze impy, kteří ji dokáží chytit, pokud se vám to nepodaří, uteče na venkov, kde si bude asi spokojeně žít. Jen vy z toho nebudete mít nic. Ale ani takové chycení není bez následků, protože příšerka utržená ze řetězu poraní impa, který ji chytá a ten se musí nějaký čas léčit v nemocnici.
A jak se vlastně takové potřeby příšerek uspokojují, aby vás tohle nepotkalo? V průběhu kola po rozmístění impů na hrací plán, si doberete do ruky hromadu karet podle potřeb příšerek. Ty na svých vajíčkách totiž mají symboly, kterých přibývá, jak příšerky rostou. Vajíčka totiž mají na sobě otočnou kruhovou část, kterou postupně odkrýváte. Symboly na nich ukazují potřeby příšerky – tedy magii, žrádlo, a další. Za každý symbol si podle barev nalíznete do ruky jednu kartu z hromádky. Jenže v hromádce nejsou pouze tyto potřeby, ale i jiné a máte tedy vysokou šanci, že se budete potýkat s nepříjemnostmi.
Jakmile máte dobrané karty, pokusíte se je rozmístit k příšerkám tak, aby vám žádná nezmutovala, neutekla ani neumřela. Kromě karet žrádla, hraní, magie či zlosti jsou zde také kartičky hovínek a nemoci. První z nich mají za následek jednoduchou věc – vaše příšerka po sobě zanechá v kleci bobek, do klece tedy položíte jednu hnědou kostičku. Samo o sobě hovínko nemá žádný důsledek, jen si tam tak leží. Jenže situace se změní, pokud přijdou do města nemoci. Každá příšerka s přiřazenou kartičkou nemoci totiž nesmí přesáhnout určitý součet, aby neonemocněla.
Pokud pak touhy příšerky nenaplníte nebo vám onemocní, získává kostičky strádání, které nepředstavují nic dobrého. Nechce je žádný zákazník a ani při soutěžích o tu nejlepší příšerku vám utrápená krasavice nepřinese nějak moc bodů.
Právě v další fázi tahu se budete chlubit svými svěřenci na různých výstavách, ve kterých je možné získat velké množství bodů reputace. A ty vám velmi pomohou proslavit váš podnik (a vyhrát hru). Soutěže, které se budou konat, zná vždy hráč s předstihem, aby se na ně mohl dobře připravit. Může se jednat o soutěže pro jednu příšerku nebo pro celou vaši expozici. Na kartičce soutěže jsou vždy uvedené požadované vlastnosti, které hodnotu příšerky zvyšují (někdo chce příšerku vzteklou, jiný zase hravou) a také nežádoucí vlastnosti, které snižují cenu příšerky (například zmiňované strádání).
Stejně jako soutěže jsou dopředu známí také příchozí zákazníci, kteří si touží nějaké ty příšerky opatřit. Určitě má pozitivní vliv na hru systém, v němž hráči mezi sebou o zákazníky nebojují, ale každý ze soupeřů má možnost prodat zákazníkovi jednu příšerku. Za prodej dostanete zlato (podle velikosti příšerky) a body reputace podle toho, jak jste hodně nadchli zákazníka, tedy jak jste splnili jeho požadavky.
Když příšerku prodáte, můžete ještě s volnými impy vyčistit klece od trusu nebo je poslat pro nějaké zlato. Poslední fází kola je stárnutí příšerek. Čím je příšerka starší tím více má potřeb, ale s tím souvisí i její stoupající cena na trhu. Určitě nebudete mít problém prodat velkou spokojenou příšerku na trhu.
Partie končí po uplynutí stanoveného počtu kol a vyhrává ten hráč, který získal nejvíce bodů reputace. V popisu jsme nezmínili další drobné herní vlivy, které v partii působí, tedy nákup artefaktů, nutnost mít pro příšerku zásobu žrádla (zeleniny nebo masa – některé jsou všežravci, jiné třeba jen býložravci) nebo možnost zvyšovat cenu příšerek prodejem na pódiu.
Příšerky z podzemí opravdu věrně modelují situace, se kterými byste se potýkali, kdybyste se pustili do obchodu s příšerkami. Nabízí neuvěřitelnou šířku různých strategických možností a voleb a také hromadu různých cest k vítězství. Ale přes složitost taktických voleb jsou některé předem dané – například jako velmi nenáročné zvířátko doporučujeme Červoně obrovského v kombinaci se stále zelenou klecí.
Největším zážitek z Příšerek z podzemí je opravdu samotné hraní. Budete si užívat úplně každý nákup příšerky a její růst. Budete s ní prožívat všechny radosti a strasti a ve chvíli, kdy si k ní konečně vybudujete vztah, musíte se s ní rozloučit a prodat ji do cizích rukou. Ani nemáte záruku, že se u nového páníčka bude mít dobře.
Hra samozřejmě vděčí za hodně také svému vizuálnímu zpracování, protože to je zde polovinou úspěchu. Těžko budete hledat někoho, kdo se na první pohled nezamiluje do Jednorožíka růžového nebo do Mecháčka přítuly. A to je možná trošku problém, protože každá příšerka může mít jen jednoho majitele a hráči se o ně často budou hádat a tvrdě o ně bojovat. K neuvěřitelně detailní grafice herních plánů se ještě přidává úžasné zpracování příšerek a jejich systém růstu. Bonusem pak jsou stále úžasné figurky impů. Jediným nedostatkem zůstává chybějící sáček pro losování příšerek, který musíte dodat z jiné hry nebo z vlastní zásoby.
Partie se mohou zúčastnit dva, tři nebo čtyři hráči a ve všech počtech je hra skvěle zábavná. Je vidět, že autor si dal s vyvážením hodně práce a nikdy nezažijete nedostatek strategických voleb. Navíc hodně částí lze hrát souběžně, takže na sebe nemusíte navzájem příliš čekat. Přesto se samozřejmě herní čas vyšplhá vzhledem k náročnosti vysoko přes jednu hodinu a spíše se bude blížit těm dvěma.
Hra sice může vypadat trochu nevypočitatelně, ale všechno v ní je výsledkem pevně stanovené strategie. I dolízávání karet potřeb, které je náhodné, je v podstatě pravděpodobnostním výpočtem. Na zástěnách, na nichž hráči plánují tajně svůj tah, totiž je uvedeno přesně počtem zastoupení jednotlivých typů karet v tom kterém balíčku. Navíc se na spoustu situací můžete připravit vhodným nákupem klece, artefaktu nebo ponecháním si správných čtyř karet potřeb do příštího kola.
Nejtěžší částí není vysílání impů na herní plán, ale starání se o příšerky. Rozdělování karet je složité a náročné na kombinování. Musíte mít dokonalý přehled, co která příšerka chce, potřebuje a kterou kartu kam můžete položit, aby vám neutekla nebo nestrádala. A občas se prostě nějaké té kostičce hovínka nebo neštěstí nevyhnete, ale takový už je život.
Z celého textu je asi zřejmé nadšení a ohromení, které vládne naší redakci při vytažení Příšerek z podzemí dodnes. Je tedy možné na takové hře najít nějaký nedostatek? Kromě partie s hráči, kteří mají chorobnou touhu vypočítat si každou šanci (s těmi je pak rozmisťování karet potřeb k příšerkám utrpení) lze zmínit pouze jednu výtku. Hra totiž postrádá jakoukoliv rodinnou variantu, a tak si ji nebude moci zahrát cílová skupina, kterou svým vizuálem osloví snad nejvíc – děti do dvanácti let. Přitom by určitě vyřazením některých principů bylo možné hru trochu upravit.
Příšerky z podzemí jsou velmi povedenou strategickou hrou s nepřebernými možnostmi. Je zasazena do propracovaně fungujícího světa, kterému nechybí téměř nic k naprosté uvěřitelnosti. Všechno dovádí k naprosté dokonalosti smysl pro detail ilustrátora Davida Cocharda. Příšerky z podzemí jsou nirvánou pro všechny milovníky komplexních strategických her a hrou, která by neměla chybět v žádné sbírce. Prohlašujeme ji zatím tou nejlepší českou hrou, kterou jsme měli tu čest hrát.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Vlaada Chvátil |
Ilustrace | David Cochard |
Vydavatel | Czech Games Edition, Devir, GaGa Games, Heidelberger Spieleverlag, HomoLudicus, IELLO, MINDOK, One Moment Games, Rebel Sp. z o.o., Z-Man Games |
Rok vydání | 2011 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 90 |
Minimální věk | 13 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (63 voters) |
Kategorie | Animals, Fantasy, Humor |
Mechanismy | Auction / Bidding, Hand Management, Selection Order Bid, Simultaneous Action Selection, Worker Placement |
Rozšíření | Dungeon Petz: Bob the Blob Promo Pet, Dungeon Petz: Bonus Pets, Dungeon Petz: Dark Alleys |
Rodina | Creatures: Monsters, Digital Implementations: Board Game Arena, Digital Implementations: Boiteajeux, Digital Implementations: Tabletopia, Game: Dungeon Lords, Theme: Excrements / Feces / Poop / Urine, Theme: Villainy |
Alternativní názvy | Příšerky z Podzemí, Pupile Podziemi, Питомцы подземелий, 地城寵物 |
Více o hře.
+ neuvěřitelná vizuální stránka
+ dokonalý herní systém
+ příšerky rostou
+ v podstatě simulátor péče o zvířátko
+ impové
+ neustále se něco děje
+ hráč má vývoj hry zcela pod kontrolou
+ cena
+ hra od českého autora
+ humor
+ hra si přímo říká o rozšíření
- pro začátečníky složité
- chybí rodinná varianta
- chybí pytlík na losování příšerek
mohla bych se zeptat zda k této hře musíme příkoupit hru vládce podzemí?
Dobrý den,chtěl jsem hru příšerky z podzemí objednat jako rodinnou hru pro 2 dospele a 2děti…mám dvě 10ti leté dětí a myslím že by je bavila ale odrazuje mne popis že chybí rodinná varianta…jak tomu mám rozumět, dekuji za odpověd.Kovář
Je to nějak moc složité. Zdá se mi, že ve snaze udělat návod čtivější, se autor dopustil překomplikovanosti. Nevíte, jestli máte tuhle část ignorovat nebo se jedná o důležité sdělení. Návodu zcela chybí nadhled. Čtete návod, ve kterém se objevují další a další detaily a komplikace a více a více se ztrácíte. Za mě hodně beznadějné.