Ve městě je všechno hranaté. To je také nejlepší důvod, proč se hra Quadropolis do tohoto metropolitního prostředí tak hodí. Předurčil ji k tomu nejen hranatý tvar její velké krabice, ale také čtverečkované dílky uvnitř.
Ale to už trochu předbíháme. Vraťme se na začátek, kdy jsou plány města zatím jen na papíře. To proto, že hra Quadropolis přistála na pultech českých obchodů. Prsty v tom má firma ADC Blackfire, která vydala tuto novinku v češtině. Jejím autorem Je Francois Gandon a hra vyšla původně pod záštitou společnosti Days of Wonder.
Krabice rozhodně není malá a tomu odpovídá i obsah. Každý z hráčů dostane malý oboustranný plán z tvrdého papíru, který si před sebe položí začátečnickou stranou s šestnácti políčky, očíslovanými sloupci a obarvenými čtvrtěmi. K tomu dostane také nápovědní kartičku a čtyři destičky architektů. I ty jsou očíslované od jedničky do čtyřky.
Ve středu začne partii společná deska nabídky. A do třetice i ta má označené sloupce a řádky číslicemi a barvami. Hráči na ně rozloží první sadu destiček budov. Konkrétně tu sadu, která má na zadní straně číslici jedna. Vedle pak postaví figurku urbanisty a začínající hráč dostane starostu. Vedle plánu začnou také hromádky figurek obyvatel a sada kostiček energie.
Hráči se střídají na tahu, kdy mohou vzít libovolného ze svých architektů a obsadit s ním volnou řadu nebo sloupec. Jako validní pozice se počítá místo, kde neleží žádná jiná destička a současně v daném řádku / sloupci nestojí figurka urbanisty. Jenže to není všechno, protože hodnota na destičce architekta také určí konkrétní dílek, který si jako jediný může hráč vzít. Číslice tak odpovídá pořadovému číslu destičky v daném sloupci nebo řádku.
Na volné místo se okamžitě s pomocí hráče přesune figurka urbanisty. Ten si pak může vzít svoji nově získanou budovu a položit ji na svůj plán. Ovšem ani tady nemá absolutní volnost. Opět jeho možnosti závisí na použitém architektovi. I tady jeho hodnota zpřístupní řádek nebo sloupec s odpovídajícím číslem, kam hráč může přiložit stavbu nebo z ní v případě patrových budov udělat další podlaží. Pokud hráč nemůže nebo nechce přiložit dílek do města, lze tuto fázi přeskočit.
V takové situaci se ale současně hráč vzdá také možnosti projít poslední čtvrtou fází tahu, která přináší suroviny podle právě získané destičky. Hráč tak dostane figurky obyvatel nebo červenou energii. Tu pak v následujících kolech využije k aktivacím budov. Pouze takové, které mají na sobě odpovídající počet surovin, přinesou vítězné body.
Partie končí ve chvíli, kdy jsou odehrána všechna čtyři kola. Pro bodování najdou hráči v krabici papírové bločky s tabulkou. Jeden lístek stačí pro všechny a postupně si tak hráči obodují všechny svoje úspěchy. Každé stavby dostávají body podle jiného klíče, ať už jde o sousedství, počet podlaží nebo třeba množství figurek na něm. Naopak odečíst si hráč musí každou figurku a žeton energie, který nestačil použít. Je ovšem zřejmé, že vítězem se stane ten hráč, který nastřádá bodů v celkovém součtu nejvíce.
Quadropolis je precizní hrou v oboru stavění města. Nabízí opravdové budování pěkně krok za krokem a stavbu za stavbou. Hráči bojují o každou pozici a každou stavbu. A je to napínavá bitva od začátku do konce. Body se počítají až na závěr, takže nikdy nevíte, jak si vlastně v boji stojíte. Každý se tak snaží ze sebe vydat to nejlepší.
Hra je to velmi taktická. Tady není žádných pochyb o tom, že všechny možnosti hry prověří vaše plánovací a myšlenkové pochody do posledního zbytku. To proto, že hráči v každém kole mají pouze čtyři tahy a získají tak čtyři destičky. Musí si tedy ideálně rozvrhnout svoje architekty. A sladit jejich číslici pro správnou pozici plánu, ale současně si zpřístupnit vhodnou řadu na svém plánu není nic pro slabší povahy.
Z hlediska mechanik je hra příjemně elegantní. Všechno se točí kolem jednoho čísla na dílku architekta. Hráč při tom má dostatek volnosti při výběru řádku nebo sloupce. Ovšem zatímco to všechno funguje, smysl to příliš nedává – proč zrovna to omezení na jeden dílek řádku / sloupce pro konkrétního architekta? Hra tak zůstává hlavně na abstraktní vlně.
Na kladení takových otázek ale nebudete mít čas. Hra totiž nejenže je zábavná a neustále se v ní něco děje, ale současně trvá také tak akorát. Čtyři kola jsou rozumně nastavený počet a nejdelší fází celé partie je nakonec paradoxně samotné bodování na konci. To jediné lze vnímat jako mírně zdlouhavé.
Jednoduchá pravidla zaujmou i začátečníky, ale tuhle hru ocení paradoxně především ti náročnější. O to důležitější je varianta pro experty, která využívá druhou stranu hráčských plánů a větší mapku. Do hry vstoupí také nový druh budov, který udělá soupeření ještě zajímavějším.
Dílky budov umožňují různé sbírání bodů. Ovšem některé jsou pro bodové zisky lépe dosažitelné než jiné. Například přístav za poměrně snadnou řadu shodných destiček dá hráčům opravdu bohatou odměnu.
Hra je výborně vyladěná i pro menší počet účastníků. Nabídka destiček se zúží, ale teprve po jejich náhodném rozestavení. Na začátku tak hráči nemusí v přípravě nijak zohledňovat množství účastníků, což je naprosto skvělé a jedinečné. Teprve poté stačí vybrat několik označených destiček (nebo je pouze neotočit) a partie zůstane zajímavá. Jen některé pozice v nabídce jsou najednou prázdné, takže možnosti volby s architekty jsou trochu omezenější.
Velkým problémem první verze, která vyšla v úvodní polovině roku 2016, byla pravidla. Obsahovala řadu chyb, nepřesností a vzbuzovala i nějaké otázky. Prostě nebylo možné se podle nich v klidu naučit Quadropolis hrát. Naštěstí tento problém je už vyřešen, všichni původní majitelé obdrželi aktualizovanou verzi, která je také ke stažení. Navíc nová druhá edice bude mít všechny tyto chyby vychytané.
Quadropolis je překvapivě chytrá a pokročilá hra, která vám nedá oddychnout. Honba za vítěznými body je od začátku do konce plná těžkých voleb a rozhodování. Jedna destička v každém kole rozhodne nejen o získané budově, ale i o jejím umístění ve vlastním městě. No a takové pozice a sousedství pak hrají důležitou roli, takže není radno je brát na lehkou váhu. Quadropolis vám udělá těžkou hlavu právě tak, jak by měla u každého stavitele města být.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | François Gandon |
Ilustrace | Cyrille Daujean, Sabrina Miramon |
Vydavatel | Days of Wonder, ADC Blackfire Entertainment, Asterion Press, Edge Entertainment, Galápagos Jogos, Gém Klub Kft., GoKids 玩樂小子, Happy Baobab, Rebel Sp. z o.o. |
Rok vydání | 2016 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 60 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (27 voters) |
Kategorie | City Building, Environmental |
Mechanismy | End Game Bonuses, Open Drafting, Pattern Building, Set Collection, Square Grid, Tile Placement, Worker Placement, Worker Placement, Different Worker Types |
Rozšíření | Quadropolis: Game Store, Quadropolis: High-Tech Factory, Quadropolis: Jardin Botanique, Quadropolis: Ludo Fact, Quadropolis: Playgrounds, Quadropolis: Public Services, Quadropolis: The Cruise Ship, Quadropolis: Tric Trac, Quadropolis: Waterfront |
Rodina | Components: 4 x 4 Grids, Components: 5 x 5 Grids, Game: Quadropolis, Theme: City |
Alternativní názvy | 方格都市, 쿼드로폴리스 |
Více o hře.
+ do puntíku taktické
+ variabilita budov
+ dvě úrovně
+ velmi variabilní
+ rozumná herní doba
+ dobře odladěné pro různé počty (včetně přípravy)
+ jednoduchá pravidla
+ patrové budovy
- nevyváženost síly budov
- logika a atmosféra (hra je v podstatě abstraktní)