Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Safari – zvířátka na jednom místě

safari-07

Vždycky jsem si myslel, že safari je plné zvířátek. Kam se podívám, tam se bude prohánět lev, žirafa nebo slon. Jenže všude v okolí roste hromada stromů a zvířátka se zrovna dnes rozhodla, že se všechna ukryjí. Není jednoduché je najít a odhalit jejich skrýš. Člověk se musí opravdu dobře dívat a ještě k tomu mít štěstí!

Chytat zvířata do pasti svého fotoaparátu budeme jako turisti v deskové hře Safari, která je určena pro malé děti. Jejím autorem je Reiner Knizia a svoji novou hru si připravil pod záštitou společnosti Piatnik, ale její první verze vyšla už v roce 2000 pod vlajkou firmy Tactic.

Krabice samotná už dává jasně najevo, která zvířátka můžeme na výletě potkat. Je zde celá šestice, včetně opičky, hrocha a zebry. A ty samé figurky potkáme i uvnitř krabice, ale tentokrát v dřevěném provedení. Ale aby hráčům nebylo smutno, tak každá postavička se tu nachází rovnou čtyřikrát, což dohromady dělá celkem 24 figurek. K tomu dostanou hráči také čtyřdílný herní plán, který je třeba složit z puzzle dílků. Na něm je džungle a po ní vedou dvě stezky – jedna úzká pro průvodce a druhá široká vyšlapaná pro zvířátka. Někdy jim cestu přehradí napajedlo.

safari-05

Na hráče uvnitř krabice ale čekají také plastové kelímky, které ale ve skutečnosti vůbec nejsou nádobami. Když je otočíte a zaměříte se na jejich zelenou barvu, zjistíte, že se jedná o křoví, do kterého (pod něj) se zvířátka mohou ukrýt. Těchto šest schovek doprovodí v cestě za hráči také jedna kostka, figurka průvodce a čtyři kartonová alba se siluetami všech šesti druhů zvířátek.

Na začátku partie si každý hráč vezme právě jedno toto album a položi si jej před sebe. Figurku průvodce položí k libovolné tůňce na plánu, který je třeba nejdříve poskládat. Potom se na něm konečně ale seběhnou i zvířátka, která vytvoří dokola kruh. Šest z nich se ale rovnou lekne a schová se do bezpečí. Od každého druhu musí hráči vybrat jedno zvířátko, které přikryjí křovím.

Hráči se pak budou střídat na tahu ve snaze potkat a odhalit co nejvíce zvířátek. V každém kole hodí kostkou a po směru hodinových ručiček posune figurku průvodce po jeho užší stezce. Jenže jak má figurka dělat kroky, když není cestička rozdělená na políčka? Jednoduše každé zvířátko nebo jezírko se rovná jednomu kroku vpřed.

safari-01

Figurka tedy prakticky pokaždé zastaví u nějakého zvířátka. Hráč se nyní podívá do svého alba, jestli už dané zvířátko viděl. Pokud ne a má tedy na své desce volné místo s jeho siluetou, může si dřevěnou postavičku vzít z plánu a přesunout k sobě na vyhrazené políčko.

Jenže jak zvířátka běhají se svým majitelem a hrají si, začnou brzy mít žízeň. Jakmile aktivní hráč zastaví s figurkou průvodce u napajedla, musí jednu figurku ze svých nastřádaných postaviček vrátit zpět na plán a to na libovolné místo. Totéž se stane ve chvíli, kdy na kostce hodí hráč vodu, jen se musí k té nejbližší ještě navíc přesunout.

Kromě toho může hráč ale také zastavit na místě, kde stojí zvířátko ukryté v křoví. Hráč má nyní na výběr, jestli se chce podívat pod křoví nebo ne. Když nakoukne a najde figurku, která mu ještě chybí ve sbírce, může si ji rovnou vzít a křoví přesunout na jiné místo na plánu. V opačném případě se ale risk nevyplatil a hráčův tah končí. Pokud si ale hráč pamatuje, že v křoví se ukrývá zvířátko, o které už nemá zájem, může místo prohledávání křoví hodit znovu kostkou a postoupit dál na trase.

safari-11

Na kostce je ale ještě jeden symbol – průvodce. Ten umožňuje přesunout figurku kamkoliv na plán a okamžitě si vzít dané zvířátko nebo jej ukrást rovnou některému ze soupeřů z jeho sběratelské desky. Hráči tak sbírají jednotlivá zvířátka až do chvíle, kdy se někomu podaří nastřádat kompletní sadu všech šesti postaviček. Tento hráč okamžitě vítězí.

Safari je hra jednoduchá a bezpochyby dětská. V centru všeho dění je kostka a figurka, která se podle hozených čísel pohybuje. Jenže to není všechno, protože na kostce nejsou jen puntíky, ale i symboly, které mohou náhodně zasáhnout do vývoje. Ostatně právě náhoda řídí vývoj celé dětské zábavy nejvíc, na což si vzpomenete u napajedla, když budete vracet těžce získané figurky.

Naštěstí ale děti mají možnost svůj úspěch ovlivnit. Nemohou sice vybírat směr pohybu průvodce nebo nějak měnit vzdálenost, ale místo toho si musí dobře pamatovat rozložení postaviček na plánu. Pak mohou čas od času využít této znalosti a přeskočit zvířátko pod křovím. To sice není moc, ale když vezmeme v potaz cílové publikum od čtyř let, tak je to vlastně pochopitelné.

safari-15

Ani přes náhodu není možné, aby partie trvala nějak dlouho. Téměř v každém kole hráči potkají nějakou figurku a jejich sbírka se utěšeně rozrůstá. Štěstí hraje největší roli před koncem, kdy už je na plánu málo zvířátek a hráčům každému chybí jen jeden portrét. Díky tomu se konce dočkáte během nějakých patnácti minut.

Nejlepší je hra ve čtyřech, protože pak zmizí některá zvířátka úplně. A především konec partie v nejvyšším možném počtu je zajímavý, protože většina zbývajících postaviček se ukrývá pod schovkou z křoví. A hráči opravdu musí zapojit paměť, jinak nemohou vyhrát.

Velkou zbraní této hry je zpracování. Krásné dřevěné figurky umí zaujmout každé dítě a k tomu ještě ukrývání postaviček a velká kartonová alba. Všechno to je provedeno ve veselých barvách a jako celek umí potěšit.

safari-18

Safari je fajn dětskou hrou, která sice nepřináší veskrze nic nového, ale především velmi pěkně vypadá a pobaví. Náhoda tu je hlavním hybatelem úspěchu, kterému může pomoci jen paměť. Díky této jednoduchosti se ale mohou za zvířátky vydat už čtyřleté děti, které ocení kvalitní dřevěné komponenty. Děti se tentokrát budou na Safari těšit a ani k tomu nemusí do zoo.

<br><br>

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorReiner Knizia
IlustraceJussi Wallenius
VydavatelPiatnik, Tactic
Rok vydání2000
Počet hráčů2 - 4
Herní doba15
Minimální věk3 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(5 voters)
KategorieAdventure, Animals, Children's Game, Memory
MechanismySet Collection
RodinaAnimals: Apes / Monkeys, Animals: Elephants, Animals: Giraffes, Animals: Hippopotamuses, Animals: Lions, Animals: Zebras, Continents: Africa, Theme: Safaris
Alternativní názvySafari Malin

Více o hře.

Recenze: Safari – zvířátka na jednom místě
Safari je typická dětská hra, která sází na kostku. Figurky stojí v kruhu a hráči se mezi nimi postupně pohybují. Jenže pak jim přijde do cesty křoví a najednou si neví rady a musí zapojit paměť. Právě ke konci je to důležité, protože postupně je vidět stále méně a méně zvířátek. Jenže to platí především pro partii více hráčů, protože ve dvou už to tak napínavé není. Pak hraje náhoda ještě větší roli. Naštěstí to ale dětem tak nevadí, protože jinak hra nabízí různé činnosti podle hodu kostkou a dokonce možnost ukrást zvířátka soupeři! Safari je ale hra, která vyniká především zpracováním a to ji posouvá do hledáčku malých hráčů.
Klady:

+ krásné zpracování
+ už od čtyř let
+ děti baví
+ drobný paměťový prvek
+ více druhů akcí, ne pouze pohyb vpřed
+ možnost krást zvířátka soupeři
Zápory:

- náhoda prakticky ve všem
- nijak originální
- ve dvou je nabídka zvířátek příliš široká
0
Prozkoumávejte dál
Recenze: Ophiuchus – chybějící třinácté znamení