Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Samurajský meč – jak nakrájet vzduch

samurajsky-mec-01

Co by byl samuraj bez svojí jediné zbraně? Není to trpělivost ani duševní vyrovnanost, ačkoliv i tyto vlastnosti jsou pro tyto bojovníky specifické. Jenže zatímco v rukou jednoho umí sloužit dobru, pod kontrolou druhého rozsévá kolem sebe pouze a jen zlo. A právě takový meč dorazil do Japonska. Zastaví jej bojovníci nebo celá říše padne k jeho nohám?

Celé rozhodnutí ponechal autor Emiliano Sciarra na vás. Je vám to jméno povědomé? To jste asi někdy hráli Bang, kterou právě tento designér vytvořil. No a jeho novinka Samurajský meč přichází na trh pod hlavičkou firmy dvGiochi a v češtině pak s logem Albi. Krabičky ale mají v různých jazycích stejné ilustrace, jejichž tvůrce se jmenuje Werner Dell’Edera.

Malá bílá krabička, která se už rovnou rámečkem hlásí k hernímu systému Bang, naznačuje ilustrací s bojujícími samuraji, že tahle zábava nebude určitě mírumilovná. Uvnitř pak najdeme pravidla, pytlíky se srdíčky odolnosti a kytičkami cti.  Základem všeho jsou ale karty, kterých je více než stovka. Všechno vychází ze sedmi rolí, pokračuje tuctem postav, ale hlavní část je věnovaná hracím kartám se zbraněmi a dalšími akčními možnostmi.

samurajsky-mec-06

Na začátku boje si hráči mezi sebe rozdělí role. Jejich skladba opět (stejně jako u Bangu) závisí na celkovém počtu účastníků. Vždy ale bude mezi hráči zastoupen jeden samuraj, jeden šógun a nějací ninjové. Nikdo si ale tady nebude vybírat. Místo toho budou rozděleny pěkně náhodně. Ale zatímco role je tajná (výjimkou je šógun, který svoji pozici neutají), náhodně rozdané karty postav (také po jedné) si hráči navzájem přečtou včetně speciální dovednosti. Podle svojí identity dostanou hráči také určitý počet žetonů odolnosti a k tomu dostanou také sadu kousků cti. Ze zamíchaného balíčku pak dostanou hráči sadu karet do začátku. Ten právě teď nastal.

V partii se budou střídat hráči v tazích. V každém z nich má aktivní samuraj čtyři fáze, kterými musí projít. První z nich je výsledkem tréninku ducha, protože i z velkých zranění se dokáže takový bojovník otřepat, pokud má správnou motivaci. Díky tomu si hráč jednoduše vždy na začátku svého tahu doplní žetony odolnosti do plna. To se ale stane pouze ve chvíli, kdy už nemá vůbec žádný zbývající bod výdrže. Do ruky pak dostane dvě horní karty z dobíracího balíčku.

Tím se dostává do třetí a hlavní fáze, ve které může nyní vykládat karty (více) z ruky. Jejich efekty prospějí samotnému aktivnímu hráči nebo je jejich smyslem uškodit ostatním. Akční karty se hrají pro okamžitý efekt, osobní karty mají trvalý účinek, ale hlavní jsou zbraně. Každý útok ale musí být dobře promyšlený, protože většina hráčů v partii má nějakého spojence. Jen nezná zpočátku jeho identitu a mohl by mu neúmyslně ublížit.

samurajsky-mec-03

Každý útok podléhá stejným pravidlům. Podle dosahu zbraně (horní číslo z dvojice v levém horním rohu) si může vybrat některého protivníka po nebo proti směru hodinových ručiček kolem stolu. V tuto chvíli hraje důležitou roli také fakt, že hráč aktuálně bez jakýchkoliv žetonů odolnosti je omráčený a nezapočítává se. Úspěšný zásah udělí cíli natištěný počet zranění (bílé číslo na červeném šplíchanci).

V důsledku poražení (= ztráty posledního žetonu odolnosti) ztrácí samuraj část své cti. Tu odevzdá bojovníkovi, který mu toto závěrečné zranění udělil. Na konci tahu pak každý z účastníků musí dodržet maximální limit sedmi karet v ruce. Partie pokračuje tak dlouho, dokud někdo neztratí i poslední žeton cti. Pak si musí hráči spočítat svoje vítězné body, jejichž hodnota je počet žetonů cti vynásobený bonusem podle role a počtu hráčů v partii. Tato tabulka je v pravidlech a po vynásobení hráči ještě musí v rámci svých týmů body sečíst. Pouze tým s nejvyšší celkovou hodnotou se jako celek stává vítězem se všemi svými členy bez ohledu na jejich stav.

Samurajský meč jde ve stopách Bangu a tím si vlastně určuje svoje startovní publikum. Jenže pak z té vyšlapané cestičky zcela nečekaně vybočí a to poměrně výrazně. Je tu stále ten konflikt a možnost útočit na okolní hráče, stejně jako s přestřelkami v Bangu. Jenže samotné snížení zdraví ještě nic neznamená, pokud nejste tím, kdo zasadí finální ránu.

samurajsky-mec-08

Tady vstupuje do hry první nový mechanismus a tím jsou body cti. Ty se nezískávají vůbec snadno, ale jejich zařazení má za výsledek asi největší novinku této krabičky. Nenajdete zde totiž vůbec žádné vyřazování hráčů.

Partie je vyvážená, ale bohužel samotné závěrečné bodování je minimálně podivné a lépe řečeno neintuitivní. K jeho zjištění budete dokonce potřebovat tabulku v pravidlech. Ovšem ani to, že máte nejvíce bodů nic neznamená, pokud váš tajný partner v týmu získal málo. Proto je důležité pokusit se zjistit identitu svého komplice co nejdříve a navzájem si vypomáhat.

Počet hráčů zůstává velmi variabilní a v jedné partii zvládne zaměstnat až sedm samurajů v jedné bláznivé bitce. Jenže ty nižší počty nejsou dobré a všechno začíná klikat až kolem souboje pěti samurajů. Tady už hráči doplatí na mechanismus útoku, protože na soupeře sedícího přímo naproti za normálních okolností nemohou dosáhnout. Jenže tady nastupuje opět novinka, protože omráčený bojovník nepřekáží a tedy se ani nepoužije při výpočtu vzdálenosti. V dosahu tak nakonec mají hráči všechny svoje protivníky, pokud si dokáží útok správně načasovat.

samurajsky-mec-11

Bohužel čím vyšší (a zábavnější) počet, tím delší čekání na tah a také tím méně tahů, které si užijete v průběhu celé partie. V extrémních případech se tak můžete dostat k akci třeba i jen čtyřikrát a hra skončí. Čas jako taková je dalším důležitým zdrojem. A tušíte asi, že tady si budeme mírně stěžovat, protože tahle karetní hra může trvat klidně i 45 minut.

Samurajský meč se bohužel stále protlouká pouze ve stínu původního Bangu. Ten byl sice první, ale stařešinové jsou obvykle nahrazeni mladšími, průbojnějšími a perspektivnějšími nástupci. No a Samurajský meč splňuje tohle všechno. Tak už je na čase sesadit přechválený Bang z trůnu!

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorEmiliano Sciarra
IlustraceWerther Dell'Edera
VydavatelDV Games, ABACUSSPIELE, Albi, Bard Centrum Gier, Edge Entertainment, Hobby Japan, Hobby World, Swan Panasia Co., Ltd.
Rok vydání2012
Počet hráčů3 - 7
Herní doba40
Minimální věk8 and up
Jazyková závislostSome necessary text - easily memorized or small crib sheet
(18 voters)
KategorieBluffing, Card Game, Deduction, Fighting, Medieval
MechanismyHand Management, Team-Based Game, Variable Player Powers
RozšířeníSamurai Sword: Rikyu, Samurai Sword: Rising Sun
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Country: Japan, Game: BANG!, Theme: Ninjas, Theme: Samurai
Alternativní názvyKatana, Miecz Samuraja, Samurajský meč, Бэнг! Меч Самурая, 斬‐サムライソード, 武士刀

Více o hře.

Recenze: Samurajský meč – jak nakrájet vzduch
Samurajský meč je tak trochu Bang, ale méně, než by to vypadalo. Je tu stále útočení s pomocí karet, tajné role a nutnost spolupráce s dalším hráčem v týmu. To všechno se podepíše na závěrečném hodnocení, které je ale lehce podivné. Hra sice trvá delší dobu, ale celou si ji užijí všichni hráči, protože tu není žádné vyřazování. Na samuraje čeká napínavý boj v povedeném tematickém zasazení. Samurajský meč je lepším receptem na úspěch než Bang.
Klady:

+ žádné vyřazování hráčů
+ tajné role a napětí
+ skryté týmy
+ téma
+ útočit můžete na všechny
+ různé schopnosti postav
Zápory:

- dlouhá herní doba
- ve více hráčích čekání na tah
- náhoda dobírání karet
- zvláštní závěrečné bodování
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Bad Decisions – dělat správná rozhodnutí