Zdánlivě pustá země také potřebuje vladaře. I když se na ní nachází jen velmi sporadický počet stromů a jeho plochu pokrývá především spousta písku. Místo, kde Slunce téměř nemizí za obzorem. Říše světla, o kterou je třeba svést úplně stejnou bitvu, jako o jakékoliv jiné území. Nadchází čas luků a oštěpů.
Do boje o malé království a obnovu kitarské říše se mohou pustit všichni hráči, kteří otevřou krabici s deskovou hrou Savana. Tu si pro ně připravil designér Eric B. Vogel, který si pro svůj výtvor zvolil takzvaný žánr afro-fantasy. Hru jedinečnými ilustracemi zkrášlil Miguel Coimbra a hra vyšla pod záštitou společnosti Forge Next a IELLO. Ale u nás si ji můžete zahrát v češtině a stoprocentní podíl na tom má malá distribuční společnost Board Bros.
Na hráče na víku čeká přesně takový bojový výjev, jaký je čeká i uvnitř. Plný zvířat, fantazie a potu. Než ale začnou myslet na tyto vjemy, musí nejdříve připravit celé dění a vyložit odpovídající stranu herního plánu. Hráči samotní si vyberou svoje království, takže jim bude po boku řvát lev nebo dusat nosorožec. K síle každého království patří armáda, jejichž startovní válečníky postaví na určené místo na plánu, zbytek si položí před sebe, stejně jako startovní kartu království. Nabídku vytvoří žetony války různých hodnot v látkovém pytlíku, ale především balíček karet království, které přichází do hry ve vzestupné síle a v nabídce je vždy šest exemplářů.
Hráči se postupně střídají na tahu a vždy si nejdříve ze savany přivolají posilu v podobě jedné karty království. Ty reprezentují nové příchozí obyvatele, na což budou muset hráči myslet na konci svého tahu.
Ačkoliv je ale v nabídce šest karet, nemohou si hráči vybírat hned ze všech, ale pouze z těch, které jim povolí jejich aktuální výbava. Počet bílých obdélníkových siluet znamená počet karet zleva, ze kterých si lze jednu zvolit a položit si ji před sebe. Tato zvolená karta navíc rozhodne o tom, jaká vojska dokáže hráč v druhé fázi naverbovat a položit na plán na území, které má pod kontrolou.
Tyto rozestavené jednotky se pak budou moci posouvat, a opět mu s tím může pomoci karta, kterou si dobral. Na třetím řádku totiž jsou symboly pohybu, ale tentokrát se sčítají i ty z karet dříve získaných. A za každý takový výskyt lze posunout jednu skupinu jednotek z jednoho na druhé, sousední, území.
Právě o ty nakonec jde. Hráči se totiž snaží nad nimi získat nadvládu, a to s pomocí převahy. Posunem jednotek lze zaútočit na soupeře a důsledkem přečíslení donutit obránce k ústupu do bezpečného území. Úspěšný útok může mít za následek i zisk a vylosování žetonu války z pytlíku, který si hráč může ponechat. Za území se šamanem a kruhovým symbolem získají hráči body.
Na konci každého tahu musí hráči najít rovnováhu mezi počtem karet, které mají a množstvím území, které ovládají. Jak jim neustále a každým přibývají obyvatelé (karty království), zvyšují se i náklady, které může pokrýt pouze ovládané území. Karty, které nedokážou hráči nakrmit, musí odhodit a tím také ztratí jednotky, které jsou na nich uvedené.
Čas celé bitvy odpočítávají karty království a jakmile se dostanou do pátého věku, blíží se konec. Po jednom dalším kole si hráči přičtou ke svému skóre body za obyvatele království a celková suma je tím, co nakonec určí jediného vítěze.
Savana je hra, ve které překvapivě nejde tolik o trvalou kontrolu území. Dočasně je vypleníte a zase se přesunete jinam, jak vám velí kočovný život. Místo převahy nakonec zvítězí ten, kdo udrží na své straně výhodu neustálého růstu kmene a převálcuje soupeře schopností se uživit.
Všechno začíná už u unikátního mechanismu výběru z nabízených karet. Je jich v nabídce hodně a vy víte, na co se můžete těšit, ale zdaleka nemůžete volit ze všech. Jak si hráči karty berou, postupně se i ty napravo posouvají více a více vlevo, takže nakonec i ty zdánlivě nedosažitelné karty se stanou dostupnými.
Savana není zrovna úrodným místem a každý, kdo se zde pohybuje, bojuje o přežití. A přesně to je tématem hry, které se daří velmi dobře přenášet. Po celou dobu jde o jídlo a počet obyvatel klanu tak, aby si po celou dobu udrželi plnou sestavu. Nároky na uživení rostou a s nimi i potřeba mít pod kontrolou více a více území.
Oba způsoby ale nakonec znamenají, že hráči nemohou vedle sebe jen tak tiše koexistovat. Potřebují dělat výpravy, hledat jídlo a hledat body tak, aby svůj klan posunuli dál.
O všem ale nakonec rozhodují karty. A právě proto vás potěší to, že to není z hlediska obsahu všechno. V krabici totiž najdete hned dva balíčky karet království – modrý a červený, každý s nabídkou jiného zážitku a jiných nároků na hráče. Tím je zaručena solidní variabilita a chuť se ke hře vracet.
Hra nabízí poměrně příjemnou úroveň strategie, kde každá karta je jiná a její volba je přesně to, co rozhodne o vašich šancích. Ale stejně tak je ve hře i nějaká ta úroveň štěstí, kde jste omezení ve volbě karet, a tedy i v tom, jaké posily můžete na plán vyslat. A bez nich prostě nic dalšího nejde.
Taktika k zisku bodů je pak nakonec docela zřejmá, ale díky tomu, že se hráči neustále na plánu potkávají, vytlačují a přetlačují, je celkový pocit stále velmi solidní. Může za to i herní doba, která je něco málo přes půl hodiny, takže je to taková příjemná jednohubka. Zazářit umí ve dvou, kde vynikne krásná dynamika, ale i ve více, kde je zase zajímavější ten boj na mapě. Je super, že každý počet má svoji vlastní mapu a rozestavení.
Tím posledním plusovým bodem je jednoznačně zpracování. Parádní komponenty, skvělá grafika, všechno mluví pro to, abyste si hru rychle oblíbili. Zvlášť, když jsou pravidla opravdu výborně vyladěná a jednoduchá na naučení.
Savana je tak trochu převahovou hrou, ale nakonec jde spíš o dobrou práci s kartami, zdroji a správný pohyb jednotkami po mapě. Všechno tohle musí hráči skloubit se špetkou štěstí a dobrých rozhodnutí. Nakonec ale dostanou hlavně kvalitní zábavu, kterou se naučí i úplní začátečníci a ocení ji i mírně pokročilí hráči. Savana je hodně podařená hra.
+ dvě sady karet
+ karty řídí akce
+ zajímavý mix mechanismů
+ rychlá a dynamická partie
+ originální téma