Chtěli bystě vědět, jaké to je být v kůži zločince prchajícího před policisty, nebo naopak hrdiny před dotěrnými fanoušky, kteří chtějí znát jeho pravou identitu? Pro trénink v Praze můžete vyzkoušet českou variaci Fantom, pokud ale zatoužíte ochutnat originál, staňte se vyšetřovatelem Scotland Yardu a chyťte zločince, prchajícího uličkami moderního Londýna.
Jak už jsme u úvodu naznačili, jedná se originální hru, která poprvé vyšla v roce 1983. Dnes ji u nás v České republice můžeme koupit od firmy DinoToys (oficiální zastoupení firmy Ravensburger u nás), která ji oficiálně pojmenovala Scotland Yard Hunting Mister X (Scotland Yard hledá Mistra X). Od té doby prošla jen grafickými změnami či národními mutacemi. Mezi ty se řadí i ta naše, česká, od firmy Bonaparte.
Hra je doslova prověřena několika generacemi, ale obstojí v konkurenci mezi moderními deskovými hrami a dokáže vůbec téměř třicet let starý princip ještě oslovit stále náročnější hráče?
Pojďme si spolu hrát na kočku a na myš, bloudit po rušnějších uličkách velkého Londýna, schovávat se v tajemných zákoutích Hyde parku, a nebo se plavit po poklidném toku řeky Temže.
Člověk má lov v krvi. Jen si vzpomeňte, jak jsme si všichni jako malí hráli na policajty a zloděje, nebo jsme na bábu a honili se po parcích. Nebo jsme si užívali při úplném opaku – hře na schovávanou. Scotland Yard má s těmito hrami určitě mnohé společného, a troufnu si i říct, že se jimi v počátečních fázích inspirovala. A možná právě tato možnost znovu si zahrát na honěnou, ta vidina lovu, bude počátečním impulsem, který povede k tomu, že si ji pořídíte do své sbírky.
Po rozbalení vcelku rozměrné krabice čeká na hráče velká hrací deska s mapou centra Londýna. Na ní se nachází spousta čísel a barevných čar, jejichž význam si popíšeme později. Co při prohlížení komponent určitě neunikne vaší pozornosti, jsou průhledné hrací figurky, které mají barevně odlišenou hlavičku.
Součásti, které nalezneme i v českém Fantomovi, jsou tu ještě kartonové kartičky pohybů. Na každé z nich je uveden dopravní prostředek, ať už se jedná o taxi, bus a underground. Škoda jen, že u poslední z výše jmenovaných nedošlo k překladu na kartičku metro. Naštěstí na průběh hry nemá název kartičky v podstatě žádný vliv. Nejdůležitější je jejich barevná odlišnost, která je dobře zvolena na modrou, červenou a bílou (ve Fantomovi se setkáte s grafickými symboly).
Mistr X, jak se v této hře říká pronásledovanému hráči (nejedná se o žádný stalking, pozn. red.), má k dispozici ještě o několik komponent více. Je jím papírový kšilt, který mu umožní snadnější plánování pohybu po Londýně, rámeček s blokem papírů, který slouží k zaznamenávání jeho pohybů a v neposlední řadě speciální pohybové triky, které mu umožní v případě nouze rychle utéct. Poslední komponentou, kterou jsme nezmínili, jsou losovací žetony pro začátek hry.
Samotný herní princip je postaven na jednoduchém základu. Cílem hráčů, kteří jsou součástí londýnské složky Scotland Yardu, je chytit mistra X. Naopak mistr X musí uniknout, a dobře se schovávat tak, aby ho nikdy nedopadli. Policejní oddělení dostalo těžký úkol, musí chytit zločince během pouhých 24 hodin (čti 24 kol). Aby to neměl skrývající se zločinec jednoduché, dostanou třikrát policisté za hru oznámení o jeho přesné pozici od anonymního udavače. Ten jim zavolá vždy v kolech číslo tři, deset a osmnáct.
Začátek hry se trochu liší od pražské varianty, protože hráči si nemohou vybrat svoji startovní pozici, ale losují si ji z připravených kartiček. Ty využívají očíslování políček a obsahují vybraná čísla, nezáleží tedy na domluvě hráčů, ale na trošce štěstí.
Londýn je velké město, proto v něm má člověk téměř neomezenou možnost pohybu. Naši strážci zákona jsou ale líní, proto využívají dopravní prostředky, jako jsou taxíky, autobusy a spletitá podzemní dráha. Naopak mistr X je vynalézavý, občas se přepravuje i na černo (třeba v náklaďáku s masem) a má navíc i možnost tzv. skrytých pohybů, při kterých se hráči nedozví, čím jel. Díky tomu nemají možnost odhadnout jeho směr pohybu.
Detektivové i jejich soupeř odevzdávají za každý posun jeden žeton, ale zatímco kriminalisté tím pomáhají zločinci (dávají mu použité žetony), mistr X je odevzdává do krabice. Pokud se tedy pátrající muži domluví, mohou soupeře takzvaně „vyhladovět“ na nedostatek některých kartiček. Ale nelze to praktikovat donekonečna, protože detektivové mají svých pohybů omezený počet, zvlášť u metra mají velmi málo žetonů.
Pokud se ani po 24 kolech nepodaří některému z kriminalistů zastavit na stejném políčku, jako stojí tajemný mistr X, pak hra končí a zločin slaví zase jedno vítězství. Právě v tomto soupeření strany dobra a zla je největší náboj celé hry. Soupeři se totiž mohou krásně hecovat a v některých situacích, když se objeví na plánu na jedno kolo černá figurka, se dá atmosféra téměř krájet.
Ve hře je na rozdíl od Fantoma přítomná na začátku i náhoda. Počáteční postavení detektivů totiž může mít velký dopad na průběh celé partie, protože uprchlík získává důležitou výhodu.
Na principu hry je nejdůležitější, že detektivové ve většině tahů vědí, který dopravní prostředek jejich soupeř využil a mohou tak vydedukovat jeho přibližnou polohu. To platí především pro kola poté, co se musí mistr X soupeřům zjevit umístěním figurky na hrací plán.
Figurky jsou navrženy chytře tak, aby hráči i při jejich položení snadno viděli na hrací plán. Tato preciznost je vidět i na provedení ostatních komponent. Například v záznamovém bloku si mistr X přikrývá čísla pohybu kartičkami, které využije. Plánování mu usnadňuje kšilt, díky kterému se nemusí soustředit na to, aby neprozradil svoji pozici pohledem.
Zatímco v Londýně jezdíte taxíkem, který dojede kamkoliv, tak po Praze se proháníte ve starobylé drožce. Tradiční britský dvoupodlažní autobus v českém vydání nahrazují taxíky, které se v Praze úzkými uličkami neprotáhnou. Rozsáhlé londýnské metro pak v starobylé Praze nahrazují cinkající tramvaje, protože v době, kterou se Fantom snaží navodit, se ještě pod zemí necestovalo.
Přesto jsme nalezli dvě místa, kde má Scotland Yard rezervy. Prvním jsou pravidla, která některé herní situace vůbec neřeší (například kdy si hráči losují umístění – před nebo po tahu mistra X?), takže je nutné improvizovat. Při hře v menším počtu hráčů (Scotland Yard je od tří) ovládá každý hráč více detektivů, kteří mají každý své kartičky pohybu a ty by se neměly míchat. Ve hře ale není žádný způsob, jak tyto hromádky na první pohled odlišit.
Také herní plán je sice graficky pěkně provedený, ale při prvních partiích není snadné na první pohled určit, kde má který dopravní prostředek zastávku. S postupem času se v drahách začnete lépe orientovat a problém zmizí.
Scotland Yard nezapře svůj třicetiletý vývoj, který je vidět všech jeho komponentách. Pouze pravidla jsou výjimkou z této evoluce, protože jim občas chybí důležité informace a upřesnění některých herních situací. Spousta vylepšení oproti Fantomovi dodává hře ještě lepší zážitek. Za ten však zaplatíte v podstatě dvojnásobnou cenu. Tak či tak je Scotland Yard jeho starším, moudřejším a kvalitnějším bratříčkem. Je však pouze na vás, která verze je vám bližší a kterou zvolíte.
Více o hře.
+ napínavá hra
+ čelenka
+ výborný záznamový arch
+ průhledné figurky
+ popisky míst na mapě
+ originalita
+ variabilita
+ náhodný začátek detektivů
- cena
- čísla na mapě nejsou popořadě
- u žetonů není čím rozlišit barvu detektiva
- nejasnosti v pravidlech