Pečetě jsou stylovou náhradou podpisu. Dnes frčí všechno digitální, ale staromódní způsoby mají mnohem větší kouzlo. Když uvidíte na svém dopise nerozlepenou pečeť, nejenže budete vědět, že se vám nikdo nehrabal v korespondenci, ale především budete mít k psaní mnohem větší úctu. Sňatek ohně, vosku a železa je prostě jedinečný.
Malou karetní hru Seals si pro nás připravilo hned trio designérů, Frank Crittin, Grégoire Largey \a Sébastien Pauchon a vytvořili něco jedinečného. Vytušili to i ve firmě Mandoo Games, kde si tuto novinku připravili do svojí závodní stáje pro druhou polovinu roku 2018. O ilustrace se postaral Vincent Dutrait a pečetě budou představeny na veletrhu Spiel 2018 v Essenu. My je ale v plné verzi mohli ochutnat už nyní.
Všechno se to ukrývá v malém červeném boxu s jedním pečetícím obrázkem na víku. Uvnitř na hráče čeká celkem pětapadesát karet, které reprezentují pět barev po jedenácti kusech. Vždy jsou to číslice od jedničky do desítky a jedna mince na závěr. To všechno doplňují ještě žetony značek. Hráči balíček zamíchají, položí do středu stolu a ze zásoby kartonových žetonů vytvoří náhodnou hromádku pěti značek.
Partie se dělí na kola, ve kterých je vždy pouze jeden aktivní. Hráč si před sebe rozloží čtyři horní karty z balíčku a vybere si z nich sadu, o kterou má zájem. Ty se vždy musí shodovat buď v čísle nebo barvě. Někdy samozřejmě mohou být v nabídce čtyři karty, které nemají nic společného. V takovém případě musí hráč vybrat pouze jednu.
Tím se snaží poskládat na ruce sady, které trochu připomínají nějaké pokerové soupeření. Hráči se snaží nastřádat čtyři karty stejné hodnoty a jiných barev nebo kompletní postupku od jedničky do desítky. Takovou sbírku může okamžitě vyložit a tím ukončit kolo. Podle obtížnosti vytvořeného komba dostane hráč odměnu v podobě jednoho nebo více žetonů. První z nich sebere z připravené hromádky a tím odečítá počet kol, které mají všichni účastníci za sebou.
Změní se začínající hráč a partie pokračuje dalším kolem. Hráči tak sbírají sady zase a znova až do chvíle, kdy jeden z nich nastřádá pět nebo více značek. Takový hráč může oslavit vítězství. Pokud ale skončí páté kolo a nikdo nemá požadovaný počet bodů, partie je i tak u konce a vítězí ten, kdo má žetonů nejvíce.
Seals je hra, která ukazuje, že i jednoduché karetky stále mají smysl. Není tu žádné přímé soupeření, jen sbírání karet a jejich vykládání. A přesto je hra podivným způsobem zábavná. A při tom na jejím mechanismu není vůbec nic, jedná se o sbírání sad karet a jejich vykládání.
Ale možná právě tato jednoduchost způsobila, že jsme si ji oblíbili. Především na cesty se jedná o vynikající rychlovku, která pokaždé má úspěch. Hráči potřebují míst štěstí, aby jim nabídka čtyř karet přinesla nějaké výhodné kombinace. Právě šance sesbírat více karet do ruky v jednom tahu je skvělým zvratem. Často tak získáte karty, které původně nejsou k ničemu, ale později se mohou hodit.
Musíte ale také dobře zvažovat, kdy a jakou sadu vyložit. Takovou akcí se totiž zbavíte i všech ostatních karet v ruce a tedy i šance na lepší bodový zisk, pokud jste měli na ruce rozpracovanou lepší kombinaci.
Hra je zcela dle očekávání opravdu rychlá. Hráči rychle sbírají a nemají příliš o čem přemýšlet. Díky tomu jsou tahy bleskové a celá partie napříč maximálně pěti koly nepřesáhne patnáct minut. Současně je díky jednoduchým pravidlům hra vhodná i pro začínající školáky, kteří potřebují pouze znát číslice.
Ačkoliv samotné téma je přítomné pouze jako duch v pozadí, nemá to na celkový výborný pocit ze hry Seals žádný dopad. Hra je samozřejmě náhodná, ale to patří k jejímu fillerovému pojetí zábavy. Seals nás jako čistá karetní hra velmi překvapila.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Frank Crittin, Grégoire Largey, Sébastien Pauchon |
Ilustrace | Vincent Dutrait |
Vydavatel | Mandoo Games, Matagot |
Rok vydání | 2018 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 20 |
Minimální věk | 7 and up |
Kategorie | Card Game |
Mechanismy | Open Drafting, Set Collection |
Více o hře.
+ zajímavá hratelnost
+ rychlá partie
+ taktické rozhodování
+ výběr karet v každém kole
- velký vliv náhody
- téma nesouvisí s mechanismy