Svět stínů nemají tak jasně daná pravidla, jako náš svět. Je pouze dvojrozměrný a všechny plochy se zde potkají na jednom jediném místě. A když sluníčko opravdu udeří, není vůbec jednoduché od sebe rozeznat jejich siluety. Člověk, aby si na to najal detektivy.
Právě takové povolání na sebe vezmou všichni hráči v deskové hře Shadow Master, kterou si pro nás připravila společnost Piatnik. Jmenovitě pak za jejím vznikem stojí Wolfgang Warsch, který ji vymyslel v roce 2016. Grafickou podobu pak krabici i jejímu obsahu dodal Marek Bláha.
Krabice je celá černá, aby se v ní mohly stíny dokonale ukrýt. Soukromí jim poskytuje pevný čtvercový herní plán, na kterém je nakreslená barevná spirála. Na ní se střídají tři druhy políček – bílé, žluté a modré stále dokola. Hráči tento plán položí do středu stolu a vedle něj umístí zamíchaný balíček karet stínů, obrázkem dolů a také sadu obrázkových karet (rozdělené na devět políček rozlišených barvou) s písmenkem na zadní straně. Každý z účastníků dostane svoji vlastní zástěnu, jednu destičku s devíti různobarevnými puntíky, figurku (postaví na vnější okraj spirály) a také sadu ukazujících žetonků.
Hráči pak vezmou první kartu stínů z nabídky a podle pozice svojí figurky na plánu (barva políčka) vybere čtvereček na kartě. V tom najde písmenko odkazující se na jednu obrázkovou kartu. Tu je třeba nyní vzít a položit do středu. Od té chvíle už všichni hrají současně, podívají se pečlivě na skrumáž stínů a začnou v tom zmatku hledat předměty z obrázků.
Pod každým písmenkem na kartě stínu je uvedena číslice. Ta naznačuje, kolik předmětů vrhá stín a jsou současně nakreslené na odhalené obrázkové kartě. Hráči ale nedávají svoje tipy veřejně najevo. Místo toho označují odpovídající barvy skrytě za zástěnou na svojí devítibarevné stupnici.
Když někdo dokončí hon, může si za odměnu vzít nejvyšší hodnotu bonusového žetonu. Ostatní soupeři pokračují ve snažení, jen už nedostanou tak vysokou bodovou odměnu za rychlost. Naopak body za správné tipy (zvolené barvy) získá hráč za každý správný tip. O odpovídající počet políček se posune kupředu na spirále. Ten, kdo jako první dorazí do středu, se stává vítězem.
Shadow Master je hra, která svým názvem trochu dává naději na stínové divadlo. Místo toho ale hráči dostanou už hotové stíny, které vrhají postavičky s nejrůznějším vybavením. Každý stín jich kombinuje řadu, ale v jednotlivém kole nebudete hledat všechny. Pouze některé v závislosti na aktuálně zvoleném písmenku zadání.
Protože stín je vždy jeden velký, není vůbec jednoduché v něm některé předměty identifikovat. Obvykle mají nějaké části, podle kterých je hráči ale nakonec s trochou snažení a soustředění mohou najít. Na výběr mají vždy z devíti obrázků, což hledání zjednodušuje.
Stínů je celkem 42, což se na první pohled může zdát jako dostatečné množství. Každá karta má na zadní straně uvedeno řešení pro všechny tři svoje varianty (tedy tři karty obrázků). Jenže pokud děti budou Shadow Mastera hrát pravidelně, pak si brzy některé stíny zapamatují. A tím skončí veškerá zábava, kterou do té doby hra byla. Naštěstí na to, abyste se naučili část karet, budete potřebovat odehrát poměrně dost soubojů. Není to tedy nakonec tak velký problém. Jen jsme vás na existující zádrhel chtěli upozornit.
Samotná hratelnost je u Shadow Mastera velmi dobrá. Podobně jako u všech her, kde se hraje současně, jde nejen o dobré oči, ale také o rychlost. Někdy je prostě potřeba riskovat, protože i částečný tip přinese nějaké body. Výraznou pomocí jsou ale právě bonusy za rychlost, které často umí rozhodovat. A tady nastává problém, protože díky bohatému ocenění rychlosti nejsou hráči nuceni se tolik snažit v hledání.
Díky zmiňované náročnosti je hra doporučena od osmi let, což je odpovídající. Minimální počet soupeřů u partie jsou tři. Ale celkovému dojmu je jedno, jestli budete tři nebo vás bude maximálních šest, hledání je vždy stejné, jen body se liší. Cesta do středu plánu je ale dlouhá a čtyřicetiminutová doba je na tuto hru možná krapet příliš.
Zpracování je dobré. Především stínové ilustrace se opravdu povedly a na první pohled nemáte šanci rozeznat prakticky nic. Potřebujete nápovědu v podobě obrázkových kartiček. Zástěny by určitě mohly být větší a někam se nám v krabici ztratila několikrát zmiňované pouzdro.
Shadow Master je příjemným nakouknutím do světa stínů. Hra nabídne vždy náhled na nějakou postavu nebo scénu, ale pouze jako siluetu. Na hráčích pak je, aby v jednotlivých částech dokázali identifikovat konkrétní předměty. Hra výborným způsobem podporuje fantazii, ale bohužel má i nějaké nedostatky. I tak ale Shadow Master splňuje, co slíbil.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Wolfgang Warsch |
Ilustrace | Marek Bláha |
Vydavatel | Lautapelit.fi, Piatnik |
Rok vydání | 2016 |
Počet hráčů | 3 - 6 |
Herní doba | 0 |
Minimální věk | 8 and up |
Kategorie | Deduction |
Mechanismy | Pattern Recognition |
Alternativní názvy | Schattenmeister |
Více o hře.
+ stíny
+ opravdu těžké
+ trénuje fantazii
+ rychlost není všechno
- delší herní doba
- stíny si zapamatujete
- chybí pouzdro
- sporné bodování