Až se zdá, že se to všechno stalo v jeden pevně daný okamžik. Z klidného a zeleného světa se staly doly. Nikdy předtím se lidé nezajímali o bohatství pod zemí, ale najednou jsou cenné a lesklé kovy hlavním lákadlem. Bláznivá horečka začala u trpaslíků, ale rychle se rozšířila a naše země začíná být zvrásněná pod vahou těžebních strojů. Tam, kde byly dřív lesy, jsou jámy vedoucí do podzemí a zdá se, že všem se to líbí.
Ale ne úplně všem. Hra Shafausa vypráví příběh konfliktu, který vznikl ve světě Helvetia a jehož se můžeme zúčastnit. Tvůrcem hry je Christophe Borgeat a ilustrace vznikly pod rukou a štětcem Lorenza Mastroianniho. Jedná se už o třetího člena světa her, který vytvořila firma Helvetia Games, ale vyšla v roce 2012 spolu s hrou Helvetia Cup (recenze).
Uvnitř velmi tmavé krabice (s fantasy ilustrací, která vás zaujme) se toho nachází opravdu dost. Všechno to začíná sedmistranným společným plánem, ke kterému patří jeho sedm paprsků – dalších obdélníkových desek zdrojů. Další v pořadí jsou důlní desky a ještě větší plány pro jednotlivé hráče, které představují rasu a současně také území rozdělené na čtverečky.
Pro hráče je připravena také řada barevných figurek, malých kulatých surovin (280 kusů!). Nechybí ani kartonové komponenty menších rozměrů, mezi něž patří osmdesátka dolů, žetony peněz (chafouinů), budovy a také tři karty pro každý z dostupných národů. V krabici je kromě pokročilých pravidel také návod pro rodinnou hru.
Na začátku partie tedy položí hráči společně do středu stolu desku a k ní sedm různě dlouhých cípů, které je třeba nastavit na jejich výchozí hodnoty. S pomocí rámečků tak najdou hráči šedou hodnotu nabídky i poptávky pro každý zdroj a označí jej. Z kartiček budov vytřídí účastníci pouze ty budovy, které jsou určeny pro jejich počet.
Každý z hráčů si musí vybrat rasu, tím je mu přidělena barva a čtyři figurky a také trojice specifických akčních karet. Ty rozmístí do svého prvního města, na počítadlo horníků, z dalšího udělá skladníka a poslední bude ukazovat jeho pořadí v tahu. Podle desky svého národa získá také určitý startovní finanční obnos a i nějaké budovy. Z dalších náhodně vybraných staveb je vytvořena nabídka na trhu, která se s časem posunuje.
Hráči společně prochází jednou fází za druhou, až dosáhnou konce kola. Naopak na jeho začátku podle očekávání produkují všechny doly svoje suroviny. K tomu ale hráči potřebují nějaký důl vlastnit, protože desky uprostřed slouží pouze k sledování nákupní a prodejní ceny. Vyprodukované zdroje jdou hráčům do vlastnictví.
Následuje první soupeření, které rozhodne o pořadí pro celé následující kolo. Hráči mohou přihazovat v rámci aukce vždy jeden penízek. Jenže aukce je závazná pro všechny, takže kdykoliv se některý hráč vzdá dalšího přihazování, musí zaplatit příslušný obnos a postaví figurku do řady připomínající výsledné pořadí.
Získanou výhodu dřívějšího tahu a také zdroje mohou hráči utratit zakoupením plánů na jednu z dostupných budov (mohou vlastnit pouze jednu od každého typu). Tu si zatím položí pouze před sebe. K tomu může ještě navíc postavit každé kolo maximálně dva sklady a to za zvyšující se cenu. Ta je zobrazena přímo na hráčských deskách, kde také je poznačeno postavení nového.
Poté se hráči mohou věnovat svým dolům a to všichni současně. Není důvod tu čekat na ostatní. Lze postavit zakoupené budovy a umístit ji do svého města. Také je tu ale možnost stavět doly, zvýšit svůj počet horníků, nakoupit suroviny za uvedenou cenu nebo je naopak prodat. Na všechny zdroje ale musí hráč mít dostatečné úložné kapacity ve skladech. Pokud některou z budov nedokázal postavit a stále vlastní její plány, musí za ni nyní zaplatit jeden chauffoin.
Jakmile je upravena (klesne) cena všeho zboží, které se v tomto kole obchodovalo, nastává čas pro závěrečný a velmi důležitý prvek každého kola. Pomocí spekulací mohou hráči ovlivňovat cenu zboží na trhu. Každý druh lze ovlivnit pouze jedenkrát a to vždy po zaplacení jedné či více mincí.
Partie končí ve chvíli, kdy jeden z hráčů dokáže zaplnit jedenáct svých skladů nebo postavit pět měst. Tento hráč ale nemůže slavit, protože o vítězi rozhodnou body udělované nejen za města a sklady, ale také za horníky, budovy a bonusové body za splnění některých podmínek. Teprve po tomto součtu je jasné, který z hráčů se stává vítězem.
Shafausa je obchodní hrou a nic víc. Samotné zasazení tématu do fantasy světa prostě nestačí, protože hráči zůstávají pouze obchodníky. Atmosféra hry tak celá závisí na tom, jestli rádi směňujete a ovlivňujete nabídku a poptávku. To jsou základní a nejdůležitější mechanismy celé hry.
Naštěstí to ale současně neznamená, že hra musí být nutně špatná. Právě naopak, protože to co dělá, umí opravdu dobře. A to závisí především na již zmíněných cenách trhu. Ty jsou společné a pohybují se v rámci každého nákupu. Hráči je navíc sami mohou ovlivňovat. Velmi důležitá jsou ale i samotná města, jež patří jednotlivým účastníkům partie. Jejich správa a stavba budov je dalším schodem na cestě k vítězství.
I Shafausa obsahuje klasickou (pro Helvetia Games) variabilitu napříč rasami, se kterou jsme se setkali i ve hře Unita (recenze). Každá z nich má svoje vlastní karty, které trochu ozvláštňují jinak jasně nalajnovaný průběh. Hra navíc obsahuje i aukci.
V krabici najdou hráči hned tři varianty, které lze použít podle zkušeností hráčů. Ta nejjednodušší je označena jako rodinná, plny pěkně a jsou z ní vynechány některé složitější mechanismy. Druhá v pořadí už je plnohodnotná, se všemi ozdobami celé hry. Třetí (koloniální) pak spíš přidává jinou variaci pro začátek partie a je opravdu pouze verzí pravidel pro geeky.
S hratelnými variantami úzce souvisí také herní doba, která se pohybuje od jedné hodiny pro rodinnou až po dvě, které může trvat plná partie. Po jejich dobu si mezi sebou ale hráči nebudou příliš překážet a ovlivňují se jen nepřímo. To současně naznačuje, že počet účastníků nebude mít významný vliv na zážitek.
Grafika je moc povedená, pěkné ilustrace se ale trochu ztrácí v hodně tmavých odstínech. Tím se snižuje i rozlišovací schopnost jednotlivých prvků a dílků. S drobnými zlatými mincemi se trochu hůře manipuluje, ale to je pouze drobný detail. Celkově je ale komponent opravdový ranec a všechno to vypadá na stole velice pěkně, obzvlášť na ekonomickou hru. Bohužel příručka pravidel není napsaná vůbec jasně a při učení této hry vás čeká nejedna nezodpovězená otázka.
Shafausa je hrou pouze pro určité publikum. Pro ty hráče, kteří rádi syslí suroviny, transformují je v jiné a užívají si každý posun ceny na trhu, ze kterého vydělali. Ekonomika ve hře funguje pěkně a je zajímavá. Téma mohlo být jakékoliv, ale oceňujeme konstantní zařazení do jednoho světa, stejně jako Helvetia Cup. Shafausa nezklame ty z nás, kteří rádi spravují svoje zdroje a suroviny.
<br><br>
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Christophe Borgeat |
Ilustrace | Lorenzo Mastroianni |
Vydavatel | Helvetia Games |
Rok vydání | 2012 |
Počet hráčů | 2 - 6 |
Herní doba | 120 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (5 voters) |
Kategorie | Economic, Fantasy, Industry / Manufacturing |
Mechanismy | Stock Holding, Trading |
Rodina | Country: Switzerland |
Více o hře.
+ tři verze hry
+ pěkné ilustrace
+ karty pro každou rasu
+ ovlivňování trhu
+ správa města a budov
- chybí interakce
- zbytečně tmavá grafika
- pravidla
Kde se to dá koupit prosím?