Náš kousek země byl rájem. Žili jsme tu v harmonii s jeho obyvateli, ti nás respektovali, uctívali a občas přinesli nějakou tu oběť. Jenže to se všechno změnilo, jakmile zakotvila na břehu první veslice. Obyvatelé ostrova je přivítali velmi vstřícně, jenže cizinci se nepřijeli kamarádit. Začali jim brát jejich ženy a ničit domy. Je na čase, abychom předvedli svoji sílu a zasáhli!
Do světa napadeného ničivými kolonizátory nás zve designér R. Eric Reuss, který vytvořil pod hlavičkou společnosti Greater Than Games (tým stojící za Sentinels of the Multiverse) hru Spirit Island. O ilustrace se postarala velká skupina autorů. Distribuci zajišťuje společnost Esdevium Games.
Čtvercová krabice je velmi barvitá a jsou na něm vidět všichni bohové. Právě do jejich kůže se převlečou hráči. K tomu budou samozřejmě potřebovat vytvořit ostrov, na kterém se celé obranné dobrodružství bude odehrávat. Jeho rozloha závisí na počtu hráčů a členité dílky (rozdělené prostřednictvím terénů na oblasti) hráči propojí do jednoho tvaru. Na jednotlivé oblasti pak hráči rozestaví žetony nájezdníků, původních obyvatel i plísně, kterou s sebou roznáší útočící lidé.
Hned vedle je třeba vyhradit místo také na desku nájezdníků s pozicí pro žetony strachu, jehož počet závisí na množství obránců (čtyři za hráče). Karty strachu, plísně a hrůzy mají také svoje místo právě na tomto plánu. Na stole zůstanou ležet zatím stranou také zamíchané balíčky menších a větších sil a připravené hromádky ostatních žetonů a dílků. Jednotliví účastníci dostanou svoje herní plány, vyberou si barvu, získají žetony přítomnosti duchů (spirit presence) a do ruky si vezmou čtveřici karet božských sil. Každý z účastníků si vybere jeden z ostrovů a zaplní jej svojí přítomností podle pokynů.
Ještě než se hráči dostanou k první aktivitě v partii, nájezdníci získají výhodu a mohou poprvé napadnout jednu ze zemí. K tomu je třeba odhalit kartu z balíčků útočníků a řídit se jejími pravidly. V této hře hráči mají za úkol spolupracovat. Každé kolo je rozdělené na několik fází, které začnou podporou hráčů. Dostanou šanci získat energii, zvýšit svoji přítomnost na mapě a připravit k zahrání (= zaplatit energií) karty v ruce.
Pak už dojde čas k využívání akcí, které mají hráči k dispozici, ať už právě na kartách, tak především schopnosti ze svých desek. Hlavním efektem je zasévání strachu do srdcí útočníků s pomocí ničení jejich budov a samotných postav. Až jeho množství dosáhne určité hranice, mohou hráči odhalit kartu terroru a využít nějakou pomoc. Hráči mohou ale s pomocí akcí také pohybovat prvky v sousedních oblastech nebo je bránit před útokem.
Dojde ale pouze na efekty, které jsou označené jako rychlé. Jakmile jsou odehrány, pak dostanou šanci nájezdníci. Jejich odhalená karta určí, které území bude postiženo jejich ničivými choutkami. Stačí, aby tam byly přítomny nějaké figurky nepřátel. Mohou zničit figurky domorodých Dahanů, ale také rozšířit nové žetony plísně. Ty se ale šíří i do sousedních polí, jakmile jsou někde dva žetony, musí hráči přidělit jeden do vedlejšího území. Současně také snižuje vliv duchů v daném místě. Poté se útočníci šíří a staví nová města a vesnice, kterými dále vytlačují vliv duchů a připravují si situaci na další kola.
Hráči dostanou šanci na toto všechno odpovědět s pomocí pomalých aktivit ze svých karet a desek. Hned na to dojde k plynutí času, což je závěrečná fáze každého kola. S tím, jak si nájezdníci stále více uvědomují, že je na ostrově nechtějí nepopsatelné síly, mění se vítězné podmínky. Kdykoliv se hráčům podaří splnit ty aktuálně platné, mohou slavit vítězství. Totéž platí i v případě, že se kdykoliv zbaví všech figurek nepřátel na ostrovech. Pokud naopak ztratí veškerý vliv duchové, přeroste jim přes hlavu počet plísně nebo dojde čas, mohou všichni jako tým také prohrát.
Spirit Island je hrou překvapivě komplexní a náročnou. Jedná se o kooperativní hru, ve které se toho děje prostě tolik, že nad tím nikdy nemůžete mít kompletní kontrolu. A právě proto ji mohou hráči milovat i nenávidět.
Obrovskou zbraní této novinky je znovuhratelnost. Partie totiž nabízí hned několik variant, mezi které patří nejen popisovaná volná hra, ale především scénáře. Ty zase posouvají zážitek o kousek dál. Navíc obecně v krabici je velká variabilita nepřátel a karet, které jsou pro celkový dojem velmi důležité. V nabídce je celkem devět duchů (bohů), kteří jsou zcela odlišn.
Kde jsou tedy ty problémy? Narazíte na ně hlavně na začátku po otevření krabice. Není jednoduché se Spirit Island naučit. Pravidla jsou netradičně strukturovaná a těch věcí, které musíte pohltit, je opravdu dost. Na druhou stranu jakmile se vším prokoušete, dává hra smysl a není třeba se do příručky vracet zase tak často.
Hra není rozhodně jednoduchá, a pokud neradi prohráváte, pak asi v tomhle boxu útěchu nenajdete. Náročnost můžete postupně zvyšovat. Plánování je naprosto zásadním prvkem celé hry a není možné se rozhodovat pouze v daný okamžik na základě známých situací. Musíte předpokládat, očekávat a připravovat se na to nejhorší. Protože přesně to přijde.
A tady do hry vstupuje zlatý hřeb celého boxu a to je téma. Pocit, že bráníte ostrov před nájezdníky a ještě k tomu na sebe berete roli neviditelných duchů je luxusní. Díky tomu je atmosféra celé partie opravdu funkční. Ruku v ruce s ním jde také vynikající barvité zpracování, které se opravdu podařilo. Počítejte samozřejmě s delší herní dobou, která sahá ke dvěma hodinám.
Z hlediska počtu hráčů určitě musíme zdůraznit, že vyšší počet tentokrát neznamená lepší zážitek. Ideální pak je partie ve dvou, kde se hráči mohou dobře domlouvat, plánovat a při tom nemají pocit nedostatečného vlivu na celou hru. To zcela eliminuje, pokud si Spirit Island zahrajete v jednom. I solitérní varianta je možná a funguje, pokud jste na tyto samotářské výzvy. Tahle hra je totiž pro takový způsob hraní jako určená.
Spirit Island není jako jiné kooperativní hry, které znáte. Nabízí totiž naprosto jedinečný zážitek, o kterém budete vždy ještě dlouho diskutovat. Vzhledem k náročnosti a herní době se asi nedostane na stůl každý den, o to víc se ale budete na partii pokaždé těšit. Spirit Island si totiž zaslouží pozornost všech fanoušků her plných spolupráce.
Více o hře.
+ skvělé téma
+ parádní variabilita
+ hratelné sólo
+ skvělý zážitek (i když prohrajete)
+ opravdu můžete plánovat
+ obtížnost
- pravidla jsou náročnější na naučení
Proč na této stránce blokujete posun pomocí kláves page down, page up, home a end?
Zajímavá připomínka. Asi to je vlastnost tématu, podívám se na to 🙂 Vůbec jsem si nevšiml, používám standardně kolečko
0