Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Squadro – tam a zase zpátky

squadro-11

Vyrazíte do cíle jen proto, abyste se zase vrátili. Pěkně krok za krokem, někdy je trpělivost mnohem důležitější než okamžitá rychlost. Když si počkáte, můžete být překvapivě rychlí.

V nové abstraktní hře Squadro čeká na hráče takový člunkový běh. Novinka by se chtěla zařadit mezi klasiky vydavatele Gigamic. Každá je jiná a každá má jiného autora. Tentokrát je designérem Adrián Jiménez Pascual. Jedná se o novinku pro rok 2018, kterou do svojí stáje zařadil také český distributor Albi a přinesl ji v první polovině roku 2019.

Elegantní bílá krabička má na víku náhled na to, jak vypadá rozehraná partie. Uvnitř se tak mnoho překvapení neskrývá, ale hlavní je nádherný masivní plán prošpikovaný napříč ostrými zářezy, pět linií vede z každé strany na tu protější. Hráči si vezmou každý sadu svých pěti dřevěných figurek, které postaví za startovní čáru. Figurky pak musí stát špičkou vpřed, protože pouze tak vidí na cestu.

squadro-03

A to je všechno. Od té chvíle totiž už může začít sprinterský souboj. Hráč, který je na tahu, může posunout jednu ze svých pěti figurek kupředu. Rychlost se liší podle dráhy, ve které se postavička nachází, a určují ji vždy jednoznačně puntíky po obou stranách. Tato rychlost ale platí pouze do obrátky.

Jakmile postavička dorazí na konec svojí trasy (udělá pátý krok), její aktuální pohyb okamžitě končí. Od následujícího tahu ji může její velitel opět zvolit, ale změní se její rychlost a to v závislosti na počtu puntíků, které jsou uvedené u její stávající pozice.

V každém políčku na plánu se ale kříží dvě trasy protivníků. Jestliže figurka při pohybu narazí na obsazené místo, může jej přeskočit a tím svůj posun výrazně zrychlit. Takový skok má ale ještě jeden zásadní důsledek, protože přeskočený kámen je vyhozen a vrácen zpět na začátek trasy. Celá partie pak je soubojem o to, kdo jako první dostane čtyři z pěti figurek zpět za čáru, která se ze startovní stala cílovou.

squadro-01

Squadro je hra, která skvěle klame tělem. Bohužel právě na to také doplácí, protože řada hráčů se nechá odradit prvotním dojmem a nepochopí, co je vlastně základní myšlenkou celého zážitku. Pokud totiž přistoupíte ke hře jako k obyčejnému závodu, nedočkáte se žádné zábavy.

Jestliže ale dokážete nahlédnout za tuto zdánlivou jednoduchost, objevíte možnosti vysoce taktické hry. Základem opravdového úspěchu není být ten nejrychlejší, ale nejefektivnější v nachytání soupeře. Umění vítězství je v tom dokázat ve správnou chvíli obětovat některou ze svých figurek (zdánlivě důležitých) k tomu, abyste se dostali do cíle jinde.

Jak partie probíhá, často se stane, že je dopředu jasný vítěz. Z některých situací se prostě v tomto souboji budete těžko vzpamatovávat. Ale i tak se nebudete chtít vzdát. Tak je partie návyková. Na tento pocit má pozitivní vliv také samotná délka partie, která se bez problémů umí vejít do dvaceti minut. Záleží to ale samozřejmě na tom, jak dlouho budou chtít oba soupeři přemýšlet.

squadro-06

Ačkoliv jsme to nezdůraznili, z předchozího popisu je asi jasné, že Squadro je hra pro dva protivníky. Ti si nic nedarují. Komponenty jsou krásně barevně odlišené, ale při tom nepřestávají působit elegantně a dřevěné. Právě použité materiály jsou dalším prvkem, kde získává novinka plusové body.

Na hře Squadro je opět fascinující především jednoduchost celého principu. Není vůbec složité ji vysvětlit, mnohem náročnější je udržet přehled o pohybech vlastních i soupeřových figurek. Právě asymetričnost rychlostí vás často zmate. Nelze ani spočítat počet mých tahů, kdy jsem zcela zapomněl na figurku soupeře, která po otočce získala velkou rychlost. Nemohlo to pak skončit jinak, než vyhozením mé figurky. A takových okamžiků je průběh partie plný.

Pokud si nejste jistí, jestli je hra pro vás a náš popis vám nestačí, můžete si hru vyzkoušet přímo na autorových webových stránkách: https://dirdam.github.io/squadro.html#play A může to být nejen proti umělé inteligenci, ale i proti jinému člověku! Takový krok chce odvahu, protože kdo si pak bude kupovat hru? Věřte nám, že každý, kdo pronikne pod tlustou kůži počátečního dojmu.

squadro-09

Firma Gigamic si s dalším přírůstkem do rodiny dala na čas, ale na tenhle jednoduchý nápad stálo za to si počkat. Squadro sice není prvoplánově zajímavé, ale o to sladší na vás čeká odměna, pokud vytrváte v hledání. Squadro je přesně tím, čím abstraktní hry umí být, pokud se opravdu povedou – hitem, ve kterém budete neustále toužit po odvetě.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorAdrián Jiménez Pascual
VydavatelGigamic
Rok vydání2018
Počet hráčů2 - 2
Herní doba20
Minimální věk8 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(3 voters)
KategorieAbstract Strategy
MechanismyGrid Movement
RodinaCategory: Combinatorial, Components: 5 x 5 Grids, Components: Wooden pieces & boards, Digital Implementations: Board Game Arena, Misc: Watch It Played How To Videos, Players: Two-Player Only Games, Series: Classic (Gigamic)
Alternativní názvySquadro Géant, Squadro Mini, 스콰드로

Více o hře.

Recenze: Squadro – tam a zase zpátky
Squadro je další abstraktní lahůdkou, která bohužel přesto nezíská ty zdánlivě jasné vavříny. Není totiž tak zajímavá hned na první pohled, ale musíte ten správný způsob objevit. To se dá samozřejmě vnímat i jako negativum a nedostatečná komunikace od autora směrem k hráčům. Bez ohledu na toto zaváhání je ale hra rychlá, napínavá a především plná obětování figurek. Squadro je chytrou hrou a to se cení.
Klady:

+ elegantně jednoduché
+ při tom plné možností
+ luxusní zpracování
+ herní doba
+ radost z hraní
Zápory:

- pokud hru nebudete zkoumat, můžete ji zavrhnout jako hloupý závod
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Clash of Cultures – souboj civilizací