Kde jsou ty doby, kdy jsem se proháněl vesmírem v kokpitu stíhačky. A pak mi řekli, že na válku už jsem starý. Jenže časy se mění. Dnes za mnou přišli lidé z akademie. Válka si vyžádala příliš mužů, které pohltila prázdnota a je na čase, aby mládí znovu nahradily zkušenosti.
Musíme spěchat. Možná už bude pozdě, slyším v dálce motory přibližujících se Tie Fighterů. Rychle nasedám do svého X-Wingu. Všechny budíky jsou na místě a já mám pocit, jako by to bylo včera, co jsem naposledy seděl v tomto hrozně nepohodlném křesle. Ale kdo by chtěl sedět v měkkém, když vyráží na jistou smrt?
Na jejich cestě můžeme piloty nejen doprovodit, ale dokonce se přidat do jejich řad. Naštěstí se nás nikdo nebude ptát, kolik máme nalétáno hodin za kniplem vesmírné stíhačky. Veškerý trénink za nás absolvoval Jay Little (Blood Bowl Team Manager – recenze) v uzavřených prostorách společnosti Fantasy Flight Games. Jako jeho mentoři fungovali i Corey Konieczka, James Kniffen, Brady Sadler a Adam Sadler. Teprve na základě těchto zkušeností vznikla desková hra Star Wars: X-Wing Miniatures Game. Tedy alespoň tak nějak si to představujeme. Teprve tuhle hotovou jednohubku nám štědře nabízí společnost ADC Blackfire ve svojí distribuci (v původním anglickém znění).
Vesmír se snadno smrští, čehož s radostí využívá malá krabička stejných rozměrů, jako nedávno recenzovaný Warhammer: Diskwars (recenze). Čtvercové balení s nízkým profilem má na víku nejen výjev z vesmírné bitvy s Hvězdou smrti na pozadí, ale zcela netradičně také okénko, které nám umožní nahlédnout dovnitř a očima si osahat to hlavní.
Důvodem, proč má tato stolní hra v názvu „miniatures“ jsou opravdu figurky. Ale ne jen tak ledajaké, protože v krabici najdete dva Tie Fightery a jednoho X-Winga vymodelované a namalované do posledního detailu. Z krabičky tak vytáhnete (v plastovém obalu) již hotové modely, které stačí jen postavit do připravených průhledných stojánků. Tyčinku připevníte ke spodní části stroje a druhý konec zapíchnete do obdélníkové základny.
Ale lodě samozřejmě nemohou být nechány jen tak o samotě. Společnost jim dělá hromada kartonových komponent v tradičních aršících. Odsud hráči vyjmou měřítka vzdálenosti a manévrů s rychlostí od jedničky až po pětku. Tomu odpovídá i délka jednotlivých dílků. Některé zatáčí a jiné umožní letět rovně.
Z dalších kartonových dílků si hráči sestaví plánovací kolečka pro každý z leteckých strojů. Ve výseči se objevuje číselná vzdálenost, ale také směr letu (zatáčení). Ze stejného materiálu jsou vyrobeny také asteroidy, které budou lodím jejich souboj ztěžovat a také žetony (akce, stres, štíty nebo kritické zásahy). Další na řadě jsou destičky pilotů se čtyřmi hodnotami v řadě (zbraně, rychlost, síla trupu a štíty) a jednou nad nimi, odkazující na schopnosti dané postavy. Nahoře z každé z nich vychází výseč, která ukazuje dosah zbraní stíhačky.
K destičkám pilotů patří také odpovídající karta jeho lodě, která na informace už není zdaleka tak skoupá. Kromě všech zmíněných čísel tak najdeme na takové kartě také řádek akčních ikon nebo možnost vylepšení lodě. Seznam karet tím ale nekončí, protože dále v hromádce malých karet najdeme karty poškození a vylepšení. Seznam pak dotváří hromádka šesti kostek a pravítko pro měření střelecké vzdálenosti.
Na začátku partie potřebují hráči bojový prostor minimálně dvě krát dvě (lépe tři krát tři) stopy, v našem případě tedy padesát krát padesát centimetrů. Každý z hráčů si vybere stranu konfliktu a sestaví letku (nebo použije připravenou sestavu). Do stojánku stíhačky pak umístí kartičku svého pilota.
Soupeři sedí proti sobě a právě z jejich strany budou startovat jednotlivá letadla. Na mapu mohou ale vstoupit pouze kousek omezený pravítkem. Lodě si okamžitě zapnou štíty. Hráči na to reagují tak, že jim na podstavec položí odpovídající počet modrých žetonů. Balíček poškození začne souboj zamíchaný vedle herního plánu, podobě jako většina žetonů a dalších dílků.
Každé kolo začíná stejně a to společným plánováním. Souboje simulují reálnou situaci, ve které se piloti musí snažit předvídat kroky ostatních a létat lépe než oni. Proto každý ze soupeřů vezme svoji destičku a otáčením najde manévr, který vyhovuje jeho plánu. Liší se nejen ve vzdálenosti, kterou loď urazí, ale také v případné otáčce. Zatím všichni svoje plány položí tajně obrázkem dolů.
O pořadí, ve kterém se budou lodě nyní aktivovat, rozhoduje úroveň schopností jejich pilotů. Podle těchto hodnot sestupně poté hráči odhalí svoje plány a s využitím odpovídající destičky pohybu přesunou svoji stíhačku na novou pozici. Prostě položí odpovídající manévr před příď svého stroje a ten pak posunou až na místo, kde celá kartonový proužek končí.
Některé přesuny letadla jsou složitější a zvyšují pilotův stres (mají červenou barvu), zatímco jiné jeho bušení srdce uklidňují (zelená barva). Vystresovaný pilot pak nemůže provádět další červené manévry ani akce, které následují právě po pohybu. Lze provést jakoukoliv činnost, které je loď schopná a má její ikonu natištěnou na své kartě. Může tak vylepšovat svoje šance na zásah nebo naopak snižovat ty soupeřovy.
Poté každá z lodí má šanci jednou zaútočit, pokud má ve svém dosahu nějaký cíl. Ten musí být v rozmezí její výseče protažené z kartičky. Útočník i obránce používají kostky (zbraně proti manévrovatelnosti) a případně přidávají k výsledku bonusy. Výsledky porovnají a štíty obránce případně musí absorbovat poškození. Pokud už žádné žetony nemá, dostane kartu poškození a to až do žluté hodnoty (trup) ve vlastnostech lodi. V takovou chvíli se stíhačka rozpadne na kousky a nic ji nezachrání.
Partie poté pokračuje další fází plánování a to až do chvíle, než někdo splní vítězné podmínky. V základním deathmatch scénáři stačí, abyste zničili všechny soupeřovy lodě. Přeživší strana může slavit jedno z malých a bezvýznamných vítězství v obrovské válce.
Star Wars: X-Wing Miniatures Game je hra nabitá adrenalinem. Jinak se snad ani pocit z manévrování a vesmírných bitev nedá vyjádřit. Přináší s sebou všechno, co byste od leteckých soubojů očekávali a ještě mnohem víc.
Na první pohled je jasné, že si bere pořádnou porci inspirace ve hře Wings of War (recenze). Z druhé světové války se přesouváme do úplně jiného světa. Sci-fi tématika mechanismu skvěle sedí a všechna pravidla jsou rozpracovaná do nejmenšího detailu. Přitom záleží pouze na úrovni hráčů, jak složitou partii budou hrát. Díky tomu si X-Wing Miniatures Game můžete užít i s desetiletými dětmi, které budou ze hry absolutně paf.
Ovšem teprve ve chvíli, kdy přestanete zjednodušovat a zapojíte všechny dovednosti lodí a pilotů, když dostanete plný a ničím neomezovaný zážitek. Souboje stále zůstávají otázkou náhody, ale kostky lze různými způsoby ovlivňovat a modifikovat k obrazu svému. Nakonec je tak hra opravdu o tom, kdo je jak dobrý pilot.
První a poslední slovo v partii X-Wingů a Tie Fighterů má vždy plánování. Jedno špatné rozhodnutí, nepřesný pohyb kniplem a najednou jste ve střeleckém poli nepřítele. Nezbývá než se modlit, aby byl stejně překvapený jako vy a nezasáhl vás.
Už v základní krabici jsou možnosti hry opravdu široké a hra vám vydrží na mnoho partií. Samotné bitvy na život a na smrt jsou ohromně zábavné, ale v pravidlech najdeme také tři scénáře, které dále obohacují zážitek. Jedna strana se brání a ničí lodě, zatímco druhá se snaží na bojišti splnit nějaký strategický cíl.
Celá bitva je velice taktická. To si možná na první pohled s využitím kostek trochu odporuje, ale jeden zásah tady ještě vítězství nedělá. Vesmírné lodě toho vydrží mnohem víc než letadýlka z druhé světové. A dovednosti lodí a pilotů dělají z každé hry jiný zážitek, obohacují ji skvělým způsobem a současně dávají hráčům možnost, jak porazit protivníka. Důležitým faktorem ve hře jsou také náročnosti manévrů, které mohou pilota poznamenat vzhledem k dalším šancím na přežití. To znamená další volbu pro hráče.
Na první pohled je jasné, že tohle je hra pro dva soupeře. Každý se postaví na jednu stranu bojiště a letecká bitva díky tomu má skvělou dynamiku. Hráči nemusí čekat, ale hrají a hned zase odpovídají na akci soupeře. Žádné prodlevy do soubojů vesmírných stíhaček nepatří a to je dobře. I díky tomu se jednotlivé souboje vejdou (pokud nehrajete scénář nebo větší bitvu) do třiceti minut.
Už Wings of War byly vynikající, ale Star Wars: X-Wing Miniatures game jde ještě dál. Pokud bychom hledali, co by se dalo hře vytknout, můžeme se zbaběle otočit právě k opisování od válečné předlohy. Kromě nesporné finanční náročnosti totiž tahle hra žádnou slabinu nemá. Je to precizní a vyladěná zábava pro všechny, kdo kdy snili o létání ve vesmíru jako Kara Thrace, ehhhhm… Luke Skywalker.
A to je toho ještě víc. Můžete si stavět vlastní letky nebo modernizovat lodě s pomocí karet, čímž dostanete další úroveň jedinečnosti pro každou partii. Nebývalá variabilita je tak dosažena i za pomoci pouhých třech přiložených stíhaček. Navíc sotva hra vyšla na trh, nadšení fanoušci začali chrlit vlastní mise, čímž ze hry udělali prakticky nekonečně hratelnou zábavu pro všechny milovníky Hvězdných válek.
V názvu najdete sousloví „miniatures game“. V krabici jsou sice tři krásné miniatury, ale určitě si kladete otázku, jestli to je všechno. Ne, není. Tahle hra má mnohem větší hloubku a kdokoliv jí propadne (to není složité!) bude chtít víc. Víc lodí a obrovské bitvy! A může to mít, protože v nabídce nejsou jen X-Wingy a Tie Fightery, ale také A-Wingy nebo transportní lodě (za pořádnou sumu peněz). I s piloty. Zpracování samotné pak ani nepotřebuje samotný odstavec, fotografie okolo hovoří za všechna slova.
Svět Star Wars otevírá náruč všem, kdo ho milují. Pořádně se nadechněte, protože tahle hra vás vrhne do vakua. Ale tohle varování ani není potřeba, protože sami napětím přestanete dýchat, ať vám budeme říkat, co chceme. Star Wars: X-Wing Miniatures Game je skvělá hra!
Více o hře.
+ skvělá atmosféra
+ hra má úžasné tempo
+ skryté plánování
+ možnost ovlivnit výsledky hodu kostkou
+ hromada manévrů
+ rozšíření
+ různé úrovně pravidel
+ scénáře
+ ohromný potenciál
- vysoké ceny za rozšíření
- není tak úplně originální