Víte, jak vznikl vesmír? Bylo třeba poskládat hvězdy do těch nejfantasknějších tvarů a pozic tak, aby se při pohledu na ně tajil dech. Pouze takové umístění je správné a bude s ním spokojený ten, kdo si jejich vznik přál. Kdo to byl? To si doplňte sami.
My totiž budeme poslouchat právě jeho slova v deskové hře Stellium. Připravil ji designér Rémi Saunier a svěřil svoje dílo do rukou zkušeného francouzského vydavatelství Ankama. O ilustrace se postarala Aurélie Guarino a to vše se stalo v roce 2018. Výslednou krabici do evropské distribuce přináší firma Esdevium Games.
Na víku čtvercové krabice s menší výškou vidíme éterickou bytost, jak žongluje s planetami a souhvězdími. Věřte tomu nebo ne, ale díváte se do zrcadla. Alespoň pro účely této hry. Na začátku partie hráči z této krabice vyjmou různě zakroucené dílky, ze kterých vytvoří vesmír tvořený z okrajového pásu (outer belt), šesti disků galaxií a tří spojovacích trojúhelníků.
Na jednotlivých kolech galaxií jsou připravené otvory. Ty hráči nyní náhodně zaplní kuličkami představujícími vesmírná tělesa – planety, komety, hvězdy a supernovy. Každá galaxie musí obsahovat právě po jednom exempláři od každého, jen v náhodném rozmístění. Zbytek stavebních kamenů krásy vesmíru nasypou do plátěného pytlíku. Hned vedle připraví hráči nabídku karet cílů (podle počtu účastníků). Samotní hráči pak dostanou jednu nápovědní destičku a sadu žetonů vlivu od každé ze čtyř barev.
Úvodní kolo partie je trochu jednodušší. Hráči si v něm pouze vyberou každý jednu kartu cíle a poté pokračují do nového kola. Teprve nyní se dočkají hráči regulérního tahu, ve kterém má hráč vždy nejdříve šanci si rychle (několik vteřin, kde limit hlídají soupeři) vylosovat jednu kuličku z pytlíku. Po hmatu je to možné, protože planety se od sebe odlišují nejen barvou, ale i povrchem. Ať už je úspěšný v rychlém hledání nebo ne, postoupí pak k druhé fázi, kterou je umístění tělesa do vesmíru.
Pozici si může vybrat zcela libovolně na celé ploše, ale zatímco kometa musí být položena do kolize a narazit do jiné kuličky (a tím ji vytlačit na sousední pozici), všechny ostatní nové objekty vesmírné oblohy vyžadují volnou pozici. Nejen kometa, ale i ostatní hvězdy mají své schopnosti. Umožňují tak prohazovat dvě jiné planety, otáčet celou galaxií nebo přitahovat jiné tělesa do černé díry. Těch je na plánu deset a tvoří je místa mezi galaxiemi. Efekty nejsou ale jasně dané, protože jednorázově mohou hráči využít také svoje barevné žetony vlivu a výsledek přidání změnit na jiný. Takový žeton ale hráči odhodí a už nemají možnost získat další. Dohromady tak je možné provést tuto změnu pouze čtyřikrát za partii.
Na konci svojí manipulace s hvězdami má nyní hráč možnost dokončit jeden ze svých cílů. Zpočátku má jen jeden, ale na konci každého tahu si dobere další až do maximálního počtu tří. Později už může pouze měnit nechtěné karty a odhazovat je. Splněný cíl si hráč vyloží před sebe a má na konci partie cenu bodů odpovídající hodnotě na kartě.
Konec bitvy o vznik vesmíru nastane v momentě, kdy buď dojde zásoba karet cílů, nebo jeden z hráčů nastřádá v součtu dostatečný počet bodů dříve (ten se liší podle počtu účastníků). Body ale lze získat nejen za karty samotné, ale také za nepoužité žetony a bonusy za různé barvy svých splněných cílů. Vítězem se vždy stává ten, kdo má bodů nejvíce.
Stellium je zajímavou abstraktní hrou, ve které hráči pohybují kuličkami a snaží se je poskládat do svých kýžených formací. Při zisku karty ale cíl musí ukázat ostatním soupeřům, takže hráči znají svoje záměry, ačkoliv je nemají neustále na očích (karty poté drží hráči v ruce a už si je znovu neodhalují).
Při tom spousta možností umístění znamená, že hráči mají vývoj situace výrazně pod svojí kontrolou. Pouze sami si stojí za svým úspěchem. Musí vidět v mapě vesmírných těles své vytoužené barevné formace a přetvářet je ke svému obrazu. Díky tomu se do hry přenáší i trochu tématu, i když by se jinak zdálo, že je ta hra čistě abstraktní.
A milovníci těchto přemýšlivých a z velké části logických her si přijdou na své. Schopnosti jednotlivých planet jsou dostatečně odlišné, aby umožňovaly dohromady vytvořit různorodě ochucený koláč. Každý tah musí být od začátku promyšlený. Jenže do toho vstupuje záludné lovení kuliček z pytlíku, které se čas od času může zvrtnout. Hráči musí spoléhat na rychlost a svůj hmat, což vkládá na všechny alespoň špetku tlaku. Současně to vyžaduje nějaký trénink, protože i tak si jsou kuličky na první pocit docela podobné.
Nabídka jednotlivých cílů je docela různorodá a umožňuje si neustále v kuličkách na plánu něco nacházet. Po obodování některého z cílů hráči navíc kuličky tohoto souhvězdí odstraní až na jednu a její výběr je na aktivním hráči. Díky tmou se barvy na plánu hodně přelévají a neustále se nabízí nové pozice k hraní. A zatímco většinou to je pouze točení nebo přehazování, komety jsou naproti tomu útočné a tím i trochu jiné.
Ačkoliv hráči mají tendenci ve svém tahu hledat co nejlepší pozice, neprotahuje se celá partie nějak zbytečně dlouho a během půl hodiny se dozvíte vítěze. Navíc tohle není zábava pouze pro dva, ačkoliv čím více účastníků, tím více se situace mění. Hráči tak musí spíš pracovat s tím, co je k dispozici v jejich aktuálním tahu a nepočítat s tím, co by mohlo být v nabídce příště.
Hra si fanoušky navíc získá svým ohromně povedeným zpracováním. Volba skleněných kuliček s různými povrchy je skvělá a právě jejich rozložení na zakulacených dílcích herního plánu vypadá naprosto skvěle. Všechno je to krásně barevné a hře není z hlediska zpracování co vytknout. Vše je precizní.
Stellium je abstraktní hrou, ze které budete mít radost. Ta pramení nejen z toho, že se na celou rozloženou partii moc pěkně kouká, ale také po hráčích chce dokázat nějaké ty schopnosti. Bez dobrého odhadu, všímavosti a správného umisťování si body nezískáte. Možností se ale neustále otevírá dost, takže nikdo nemá pocit, že je okraden o své šance. Stellium je hvězdou hrou a tomu odpovídá i hratelnost.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Rémi Saunier |
Ilustrace | Aurélie Guarino |
Vydavatel | Ankama, Board Game Box, Cube Factory of Ideas, Fabrika Igr, One Moment Games |
Rok vydání | 2017 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 60 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (1 voters) |
Kategorie | Abstract Strategy, Memory, Space Exploration |
Mechanismy | Modular Board, Pattern Building |
Rodina | Components: Marbles |
Alternativní názvy | Стеллиум, 群星 |
Více o hře.
+ krásné zpracování
+ rozumná herní doba
+ hráči musí přemýšlet
+ hmatové hledání kuliček
+ tvorba formací
- plánování není moc reálné