Strašák stojí osamocený na poli a jeho jedinými kamarádkami jsou vrány, které se občas přiletí pochlubit s nějakou kořistí a sednou mu na chvíli na jednu nebo druhou ruku. Někdy si rozumí, když mu třeba přinesou rukavičku a navléknou ji na větví zakončený pahýl. Jindy jej rozzlobí, když mu ukradnou klobouk nebo natrhnou kalhoty. A tak každý den vypadá strašák jinak.
Tak dávejte dobrý pozor a porovnávejte jeho oblečení přesně tak, jak vám předepisuje hra Strašák. To je novinka, kterou vytvořil Martin N. Andersen přímo pro českou firmu Dino, takže tvorba ilustrací zůstala doma a jejich autorkou je Irena Hynková.
Víku malé krabičky dominuje právě obrázek jednoho strašáka, který stojí sám na poli. Podobně i uvnitř boxu je spousta strašáků, ale každý je vlastně samotář. Uvnitř se ukrývá 72 karet, které ale mají strašáka rovnou na obou svých stranách. Do středu stolu položí jednu ze zamíchaného balíčku, zatímco kompletní zbytek si mezi sebe hráči rozdělí.
Jakmile jsou všichni připraveni, partie začne otočením karty ležící uprostřed. Tím se odhalí nový strašák a tomu (stejně jako všem ostatním) chybí nějaká část oblečení. Ta je vyznačena bílou barvou místo nějaké líbivé modré, fialové nebo třeba žluté.
Na první pohled je tedy jasné, který předmět mu chybí. Jenže úkolem hráče je mezi svými kartami co nejrychleji najít takovou, která by mu potřebný kus oblečení mohla doplnit. Jde ale také o barvu, protože každá může na kartě být zastoupena pouze jedenkrát. V nabídce jsou čtyři – žlutá, zelená, modrá a fialová.
Hráči se ale nesmí nechat zmást jen barvami, protože jde také o to, jestli se uprostřed stolu náhodou neobjeví vrána. V tu chvíli hráči hledají na své kartě pro změnu dvě části barvou stejné, jako jsou na předloze uprostřed.
V tom hektickém boji není těžké udělat chybu a vyložit do středu balíčku kartu, která nemá správnou barvu. A takový omyl přijde hráče draho. Nejenže si musí vzít mylnou kartu zpět, ale navíc dostane od každého ze soupeřů jednu kartu, kterou si musí přidat do svého balíčku. A z toho už je také jasné, jak partie končí. Jakmile se jeden z účastníků dokáže zbavit i posledního strašáka v ruce a balíčku, může okamžitě slavit vítězství.
Strašák je pokusem o další postřehovou hru, která by vlastně měla být přímým konkurentem Ducha. I tady jde o barvy a jejich porovnávání. Všechno se tedy opět točí kolem pozornosti a schopnosti rychle zareagovat.
Postavičky jsou hodně barevné, a hledání mezi vlastními kartami tak trochu trvá. Prvním krokem je ale identifikovat správnou část oblečení a také barvu. Teprve poté mohou začít listovat svými kartami a hledat tu správnou. Tu pak jednoduše vyloží a ostatní její správnost zkontrolují, jak si budou současně hledat nové zadání.
Díky oboustrannosti karet není rozumně možné zajistit, aby hráči před začátkem partie alespoň částečně neviděli svoji horní postavičku. Ale naštěstí to nemá tak velký vliv na celkovou partii, protože každý z účastníků má desítky karet.
Při listování je jasné, že hráči potřebují trochu štěstí. Karty jsou navíc oboustranné a pravidla nijak nespecifikují, jak má hráč hledat odpovídající postavičku. Je tedy na každém, jak k prohledávání balíčku přistoupí.
Na druhou stranu ani tak nemusíte mít strach z dlouhé partie. Právě naopak je možné dohrát souboj i za deset minut, ale hodně to záleží na tom, kolik hráči budou dělat chyb. Tím se totiž partie protahuje, protože se zpět zvětšují balíčky účastníků. A pokud jde o počet hráčů, pak je jasné – protože se jedná o party hru – že více účastníků bude určitě prospěšnější pro zážitek. Ve dvou je pak hra vyloženě slabá.
Strašák je postřehovou karetní hrou, která nemá moc čím překvapovat. Hráči porovnávají karty a hledají ty správné barvičky. Zajímavostí je pouze fakt, že hráči listují ve svém balíčku a snaží se najít tu správnou odpověď. Strašák tak je solidní zábavou, která ale nepřekypuje originalitou. Pokud ale nemáte doma žádnou postřehovku nebo toužíte po nové, pak je tohle dobrá volba.
+ solidní postřehová hra
+ hledání barev
+ listování v balíčku
+ vrána umí zamíchat snažením
+ standardně krátká herní doba
- originalita
- ve dvou slabší
- s více chybami se může protáhnout