Měla to být výprava, jako každá jiná. A všechno tomu nasvědčovalo, než Tom dostal skvělý nápad, jak si zkrátit cestu. Průrvou, kterou jsme již minule skenovali, ale zatím jsme ji pořádně neprozkoumali. Ukázalo se, že je delší než jsme mysleli. No a ve chvíli, kdy jsme byli všichni přímo uprostřed průlezu, se uvolnila část skály a my se propadli hluboko dolů. Lana náš pád zmírnila, ale jejich stav utrpěl natolik, že cesta nazpět vzhůru je nemyslitelná. Zkusíme prozkoumat neznámé okolí nebo budeme čekat na záchranu?
Za vznikem této tragédie se ukrývá designér Tim Pinder, který svoje hrdiny uvrhnul do tmy a do neznáma v deskové hře Sub Terra. A zatímco myšlenka se musela zrodit v jeho hlavě, peníze na vydání hry nasbíral na serveru Kickstarter (6600 fanoušků a přes 350 tisíc liber), kde v roce 2016 probíhala kampaň. Pod finální verzí je podepsaná firma Inside the Box a pro tuto britskou firmu zajišťuje distribuci do obchodů společnost Esdevium Games.
Stejně jako prostředí hry, i celá krabice se utápí ve tmě s pohledem na podzemní jezírko. Krabička není potřeba extrémně velká, protože uvnitř se po posvícení baterkou (nebo alespoň po nadzvednutí víka) objeví hlavní sada téměř sedmdesáti čtvercových destiček jeskyně. S výjimkou startovního dílku a destičky s východem všech ostatních 64 kusů zamíchají a připraví do dobíracího balíčku. Mezi posledních pět náhodně zamíchají východ.
Každý z hráčů si vybere jednoho svého hrdinu a dostane jeho jeskyňářskou desku. Figurku odpovídající barvy pak postaví na startovní místo. Všechna políčka pro zdraví v pravém horním rohu zaplní žetony. Poté si společnou dohodou musí vybrat jednu ze tří dostupných obtížností a podle toho připraví balíček karet hazardu (jejich počet se liší i podle množství účastníků) a na úplné dno této hromádky přidají kartu „došel čas“ (out of time).
Hráči na svém záchranářském úkolu budou spolupracovat. Každé z dvaceti kol se skládá z několika fází a na začátku se vždy dostanou nejdříve všichni ztracení muži a ženy k tahu. Každý z nich má k dispozici dva akční body, které lze libovolně utratit za výběr z mnoha akcí. Některé stojí jeden a jiné dokonce dva časy. Na začátku je bude určitě zajímat především možnost prozkoumávat. To znamená odhalit nový dílek z hromádky, přiložit jej libovolně k místu, kde stojí hráčův hrdina a ihned se na toto místo přesunout. Místo toho lze ale také pouze nakouknout na sousední místečko bez povinnosti tam chodit. Závisí pouze na hráči, jestli chce utratit akci efektivněji ale s rizikem.
Samozřejmě za akci lze také pohybovat figurkou po již odhalené mapě a to vždy na tu sousední za jeden bod. Výjimkou jsou zaplavená nebo zasypaná místa. Pohyb pokračuje také příležitostí utíkat. To je první akce, která stojí opravdu celý tah (tedy dva body) a hrdina se tak je schopný přesunout tři políčka naráz. Poslední obyčejnou a základní činností je šance vytáhnout lékárničku a doplnit si zpět jeden bod zdraví (nebo vyléčit některého z kolegů).
Jenže stejný počet jako základních akcí (pět) je i těch dalších, riskantních. Pouze tak je možné překonávat nástrahy a nebezpečná místa – tedy škvíry, vodu, závaly nebo velká převýšení. Všechny rovnou v základu stojí celý čas vyhrazený na tah hráče. Nic jiného hrdina dělat nemůže. Navíc šplhání po provaze a ukrývání před hrozbami žijícími v jeskyních vyžaduje také hod kostkou. Úspěchem je pouze hozená čtyřka nebo vyšší hodnota.
Jakmile se všichni hráči vystřídají v možnosti něco pod zemí provést, nastoupí do akce hrozby (horror). Na začátku nejsou v okolí žádné příšery, ale jak hráči prozkoumávají své okolí, vyvolávají nejen otřesy, závaly nebo úniky plynu, ale také mohou narazit na hrůzy, jež nikdy potkat nechtěli. Ty se právě v této fázi posunou směrem k nejbližší postavě. Pokud by svým pohybem dostihla některého z hrdinů, ten ztratí všechny své body života a upadne do bezvědomí. Zbavit se smrtelného nebezpečí mohou pouze tak, že budou od hrůzy vzdáleni více než sedm políček.
Následuje odhalení horní karty nebezpečí (hazard). Právě tyto karty jsou příčinou, proč hráči narazí na otřesy, závaly nebo na úniky plynu. Všechny hrozby (včetně hrůz) jsou právě důsledkem karet a právě ty ovlivňují obtížnosti. Spousta těchto událostí stojí hrdiny, buď rovnou body zdraví, nebo alespoň povinnost udělat test. A pouze v případě neúspěchu utrpí nějaké zranění nebo jsou dokonce omráčen.
Na konci kola se posune ukazatel začínajícího hráče kola o jednu pozici po směru hodinových ručiček. Hrdinové se snaží proběhat celé podzemí a nalézt východ dříve, než jim zhasnou baterky. To ještě neznamená rovnou konec, ale při každé další okryté kartě hazardu musí hráči povinně házet kostkou a v případě neúspěchu je okamžitě pohltí hrůzy a temnoty podzemí. Tak může celý tým nebo jeho část prohrát. Vítězství slaví pouze ti, kterým se únik na políčko východu podaří včas.
Sub Terra je téměř horrorovým příběhem o jeskyňářích, kteří uvíznou v hluboké jámě. Pamatujete na hru The Cave, která měla navázat na úspěch vynikající hry K2? Její autor Adam Kaluza ale druhý hit nevytvořil. No a Sub Terra je přesně tím, čím The Cave mohla být. Má přesně tu správnou úroveň zoufalství, kterou by toto téma mělo vzbuzovat.
A přesto je tato kooperativní hra předmětem některých nejistých reakcí. To proto, že hra je z velké části ovlivněná náhodou. Štěstí v losování dílků s terénem a především v házení kostkou má naprosto zásadní vliv na úspěch individuálních hrdinů a v celkovém dojmu i kompletního týmu.
Hra má ale velmi netradiční kooperativní ladění, protože hráči jsou v průšvihu společně, ale při tom každý sám za sebe. Spolupracují sice při průzkumu nebo odlákávání hrůz, ale v celkovém dopadu nekončí snažení o útěk vyřazením prvního z nich. Naopak postavy pouze omdlévají a o jejich porážce či výhře se rozhodne až ve chvíli, kdy zhasne i poslední baterka. A tato solitérní spolupráce je něco nového.
Jenže pak tu jsou specializace jednotlivých postav. A díky tomu je každý hrdina zajímavý a pro celý tým začne být brzy nepostradatelný. Navíc právě jejich počet společně s náhodným pokládáním dílků znamená, že každá hra je jiná a zajímavá. Speciální dovednosti jsou také chvíle, kdy se taktika a plánování určitě vyplatí. Průběh hry nabízí řadu zajímavých situací, které si zapamatujete. Sub Terra prostě umí vyprávět opravdový příběh.
V krabici hráči dostanou rovnou tři obtížnosti, které jsou odlišené náročností karet v hromádce nebezpečí. Na vyšší obtížnosti se objeví dokonce dvojité průšvihy, které mohou hrdiny třeba i uvěznit někde mimo ostatní. Proto je důležité se neustále držet pohromadě jako skupinka. A zatímco nejlehčí volba je hratelná, střední už je pěkně těžká a s tou nejvyšší obtížností budete potřebovat pořádnou dávku štěstí. Času naštěstí zase tolik utratit nebudete muset, protože partie umí skončit během hodiny, ačkoliv může trvat i mírně déle.
Partie je výborná hlavně v nižších počtech, kdy není tak výrazné čekání na tah. Bohužel to ale také znamená, že oba účastníci musí hrát za dva hrdiny, což výrazně narušuje zážitek ze hry. V případě smolného začátku nebo hodů kostkou je možné, aby některý z hráčů byl na delší dobu vyřazen ze hry. Než se k němu dostane některý z jeho kolegů a vyléčí jej, neúčastní se partie a pouze nečinně sleduje. To samozřejmě není příliš zábavné, protože se nemůže podílet na činnostech týmu.
A tak nakonec možná tím nejvýraznějším negativním bodem celé krabice je její zpracování. Destičky jsou hodně tmavé a grafika na nich nevynikne. Žetony hrůz jsou vyloženě slabé pouze se škrábanci. Mají určitě za úkol vzbudit pocit neviděných nebezpečí a příšer míhajících se ve stínech, ale z nějakého důvodu to nestačí. Součástí boxu je také držák na dílky, který ale musíte pokaždé rozmontovat, aby se vám hra vešla zpět do krabice. Naopak chválíme žetony a přiložení nálepek, které hru připravují na hru pod UV světlem. Ale pokud jste nezakoupili deluxe edici, tak jej budete muset sehnat jinde.
Sub Terra je ve výsledku náhodnou, ale stále vynikající kooperativní hrou. Není v ní tak výrazný směr ke spolupráci a hráči nemusí vyhrát pouze jako tým. Nic ale ve hře není tajného, takže hráči mají neustále jasný přehled, kdo má jaké šance na přežití. Ale obecně ty šance nejsou příliš velké vzhledem k nebezpečí, které pod zemí čeká. Sub Terra přenáší výtečně atmosféru temných strašidelných thrillerů na váš stůl.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Tim Pinder |
Ilustrace | Diana Franco Campos |
Vydavatel | Inside the Box Board Games LLP (ITB), Naylor Games, NeoTroy Games, Nuts! Publishing, Schwerkraft-Verlag, Second Gate Games |
Rok vydání | 2017 |
Počet hráčů | 1 - 6 |
Herní doba | 60 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | Some necessary text - easily memorized or small crib sheet (14 voters) |
Kategorie | Adventure, Exploration, Horror, Maze |
Mechanismy | Action Points, Cooperative Game, Dice Rolling, Grid Movement, Map Addition, Modular Board, Point to Point Movement, Push Your Luck, Tile Placement, Variable Player Powers |
Rozšíření | Sub Terra: Annihilation, Sub Terra: Extraction, Sub Terra: Incubation, Sub Terra: Investigation |
Rodina | Components: Miniatures, Components: Official Music Soundtrack, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Tabletopia, Game: Sub Terra, Misc: LongPack Games, Players: Games with Solitaire Rules |
Více o hře.
+ téma
+ napínavé partie
+ tři obtížnosti
+ variabilita
+ speciální dovednosti hrdinů
+ možnosti v tahu
- vyřazování hráčů
- náhoda rozhoduje o úspěchu
- jen průměrné zpracování
- ve dvou hráčích musíte hrát za dva hrdiny