Prostě nás postavili do ringu a řekli „Bojujte“. Nedali nám žádný důvod, záminku ani motivaci. Vítěz nedostane nic kromě čistého pocitu z překonání ostatních. Zatím jen tak stojíme, koukáme na sebe a čekáme, jestli někdo jako první zaútočí.
Ani na hráče v krabici Super Punch Fighter nečeká žádný příběh. Pod hrou je podepsané zatím neznámé jméno Roberta Klotze. Něco ale znamená, že si jeho výtvor vyhlédla k vydání společnost Plaid Hat Games. Jedná se o novinku roku 2018 a do Evropy ji dováží distribuční firma Esdevium Games.
Krabice zaujme svojí šestiúhelníkovou ilustrací, v jejich okéncích vykukují na hráče portréty jednotlivých bojovníků. V rámci přípravy partie to všechno začíná s plánem rozděleným na hromadu políček – z velké části jsou to šedé šestiúhelníky, ale mezi nimi je i několik žlutých a dva červené uprostřed. Vedle plánu rozloží čtyři karty úspěchů (achievements), pět karet tlačítek a zásobu žetonů palců.
Každý hráč si vybere jednu postavu, dostane její desku se dvěma kulatými ukazateli, figurku a žetony. K hrdinům náleží také sada bojových karet, které hráči zamíchají a doberou si z něj do ruky dvě karty. Jednotliví účastníci získají ale také po jedné kartě tlačítek útoku, líznutí, bloku a nájezdu.
Na začátku prvního kola (a pokaždé, kdy je postava vytlačena z plánu nebo utrží K. O.) je třeba nasadit hrdinu na políčko sousedící s místem zrození (spawn point). Za správně obsazené pozice (žlutá nebo červená pozice na bojišti), pak může hráč získat až dvě nové karty z balíčku nebo nabídky a to dle své vlastní volby.
Poté už má na výběr ze tří akcí, ale provést může jen jednu z nich. Může se tedy pohybovat, dobírat karty nebo využít jednu z karet v ruce a spustit kombo. Každý takový speciální úder vyžaduje stisknutí několika předepsaných tlačítek. Jejich karty musí hráč před sebou mít vyložené a umístit na ně žeton palce na znamení, že tlačítko v kole použil. S jejich využitím je možné útočit na soupeře. Každá taková karta má nejen sílu, ale také dostřel, který je třeba splnit.
Dobrané karty tlačítek si hráč nebere do ruky, ale rovnou je vykládá před sebe. V jednu dobu může mít maximálně deset takových karet. Na konci kola dostane šanci ze čtyř karet odstranit žetony palců. Všechna tlačítka, která i poté zůstanou stisknutá, jsou odhozená.
S výjimkou tradičních akcí je k dispozici ještě několik volných akcí, mezi nimiž vyniká především šance stisknout tlačítko a využít jeho samostatnou schopnost (ta v případě komba není aktivovaná). Hráči mají také možnost některé tlačítko odhodit, pokud už se jim nehodí do taktických plánů.
Na jedno kombo je pak možné navázat zahráním další karty a využít schopnost zřetězení. I u těch následujících karet je třeba stále mačkat tlačítka, ale jen ty, která ještě nebyla využitá (nemají na sobě palec). Samotné souboje jsou bez náhody. Výsledek útoku je předem daný a změnit jej může pouze zahrání karty obrany, kterou může hráč držet v ruce.
Po celou dobu hráči ztrácí body života a naopak získávají body hvězdiček. Ty lze nastřádat za vytlačení soupeře z mapy a jeho zranění (ale pouze takové, které na ukazateli zdraví změní úroveň – odměna tedy není za každý bod života). Kromě toho jsou tu ale i jiné možnosti, jak hvězdičku získat – splnit podmínky některé z karet úspěchů, které byly na začátku partie vyloženy. Ten z účastníků, který jako první získá devět bodů, se stává vítězem.
Super Punch Fighter je trochu netypickou řežbou (skirmish), která je založená zcela otevřeně na počítačových hrách. Všichni účastníci mají před sebou vyložená tlačítka, jako by měli v ruce dálkový ovladač. Na spouštění různých komb musí mačkat správná písmenka, ale k tomu nesmí zapomenout na manévrování po herním plánu.
Boje jsou opravdu zajímavé a to přesto, že do nich nezasahuje nijak výrazně náhoda. Hráči sice nevědí, co má soupeř přesně za karty, ale díky otevřené nabídce často alespoň tuší. A tlačítka jsou samozřejmě po celou dobu zcela veřejnou informací. Jenže kde není náhoda v bojích, tam mají vliv na všechno dobírané karty komb.
Hra soupeří v kategorii, kde se pohybuje také náš oblíbený Adrenaline českého vydavatele CGE. Ale tato novinka je výrazně méně strategická a složitá. Naopak ale velmi dobře funguje v přenášení tématu bojových her, což určitě ocení řada fanoušků her typu Mortal Kombat nebo Tekken.
Zajímavou součástí krabice je také varianta pro jednoho a dva hráče, kteří si standardně nemají možnost vychutnat tu základní verzi všichni proti všem. Ta postrádá v této situaci smysl. Místo toho se objevují na mapě (dle vylosovaných karet) nepřátelé, se kterými se hráči musí vypořádat a podle toho, jak jsou úspěšní, se dočkají závěrečného hodnocení. Bohužel je cítit, že hra není pro tento mód obsahem úplně stavěná a některé karty prostě nefungují. Varianta působí dojmem, že byla přidaná na poslední chvíli.
Herní doba by byla konkurenceschopná, pokud všechno funguje a dočkáte se vítěze během jedné hodiny. Jenže zatímco většina tahů je docela rychlá, jakmile do hry začnou zasahovat komba, najednou jsou tahy příliš dlouhé a čekání tempo rychlé bojovky kazí.
Hra vypadá moc pěkně a drží se svojí přiznané inspirace digitálními hrami. Potěší otočné ukazatele zdraví a kartonové portréty v plastových stojáncích. Hra zůstává hodně jednoduchou na přípravu a pravidla jsou docela jasná.
Super Punch Fighter je hra, ke které byste měli přistupovat s mírnými očekáváními. Jedná se totiž o opravdu lehkou zábavu bez jakýchkoliv strategických ambicí. Bohužel i tento útok na nenáročné hráče kazí náhoda, ale především zpomalení průběhu ve složitějších tazích. Tady by byl určitě prostor ke zlepšení a je to škoda. Nebýt těchto výtek, mohla být hra Super Punch Fighter opravdu zajímavým bojem všech proti všem v odlehčeném podání.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Robert Klotz |
Vydavatel | Plaid Hat Games |
Rok vydání | 2019 |
Počet hráčů | 1 - 6 |
Herní doba | 45 |
Minimální věk | 14 and up |
Kategorie | Fighting |
Mechanismy | Cooperative Game |
Více o hře.
+ téma a atmosféra
+ manévrování na mapě
+ zpracování
+ jednoduchost útočí na začátečníky
- náhoda
- verze pro méně hráčů nefunguje dobře
- pomalejší tahy s komby