Žádná úloha se před ním necítí v bezpečí. Každé znaménko plus, mínus nebo krát se vypaří, ve chvíli, kdy na něj pohlédne. Pozor děti, přilétá supermatematik. Nejlepší dětský počtář loňského roku. Dokážete ho porazit a získat titul samy pro sebe?
Supermatematik. Tak se jmenuje nová vzdělávací hra od polské firmy Alexander a distribuovaná firmou Pexi na území České republiky. Hra vznikla v roce 2012 a je to několik týdnů, co se dostala na pulty obchodů v naší zemi, stejně jako na náš redakční stůl. Dnes konečně nadešel den, kdy se do ní pustíme.
Ale ještě jednou se nejdříve vrátíme k nápisu, který najdete na krabici. Ten sice vystihuje dobře povahu hry, ale není příliš lákavý a především je opravdu hodně dlouhý. Takovéto jedno slovo je pro děti opravdu těžké k přečtení a vyslovení, takže než jej přelouskají a řeknou: Maminko, kup mi Supermatematika, tak už jsou úplně v jiné části hračkářství. Je tedy spíše na rodičích, aby tuto hru pořídili svým dětem s cílem procvičit počty.
Hru doporučuje Sova Moudrá hlava a v její společnosti se tedy podívejme do krabice, která je zavřená jen horní částí krabice uchycenou zepředu za uši. Uvnitř najdeme pytlík, který všechno překrývá. Pod ním se pak schovávají přesýpací hodiny, balíček karet s čísly, ale především několik plat se čtvercovými plastovými kostkami.
Ty jsou z výroby ještě vždy připevněné jednou nožičkou k centrálnímu dílku. Je tedy na rodičích, aby je opatrně odloupali a především zabrousili případné ostré hrany, které zde mohly po ukroucené větvičce zůstat. Těchto kostiček s čísly je celých 72 (obsahují čísla od 0 do 9) a ještě navíc dalších 36 obsahuje znaménka matematických operací.
V balení nechybí samozřejmě ani dvě brožurky pravidel – jedna v českém a druhá ve slovenském jazyce. Obsahují vždy dvě varianty hry, jednu pro menší děti, a pak plnou hru pro děti starší, které už umí nejen sčítat a odčítat, ale také násobit a dělit. My si samozřejmě budeme povídat o hře pro větší, která je zde označená římskou číslicí I.
Všechny kostičky vložíte do sáčku a ten připravíte v dosahu všech zúčastněných hráčů. Balíček 55 karet zamícháte a položíte jej číslicemi dolů. Na stůl položíte také přesýpací hodiny a musíte si obstarat tužku s papírem, abyste mohli zapisovat výsledky pro jednotlivé soupeře.
Na začátku si hráči společnou dohodou určí bodový cíl. Jakmile některý z protivníků tuto hodnotu dosáhne, hra končí jeho vítězstvím. V pravidlech jsou doporučené hodnoty 20, 30 nebo 50 bodů, které zaručují krátkou, střední a delší hru. Záleží jen na dětech, jak dlouho chtějí hrát.
Na začátku jednoho kola vždy některé z dětí otočí horní kartu z balíčku. Toto je zadání, na kterém vidíte dvě čísla – jedno červené a jedno zelené. Úkolem hráčů je sestavit příklad, jehož výsledkem bude jedno z nich.
Každý z hráčů, když na něj přijde řada, vylosuje jednu kostičku ze sáčku a položí ji do středu stolu. Tam už leží nejspíš další čísla a znaménka, která vylosovali hráči před ním. Nyní otočí přesýpací hodiny a pokusí se sestavit rovnici se sčítáním, odečítáním, násobením nebo dělením. Z kostiček může skládáním k sobě vytvářet také libovolná dvojciferná čísla.
Rovnici může sestavovat pouze hráč, který je na řadě. Ostatní mohou v kostičkách hledat řešení, ale oznámit jej mohou teprve ve chvíli, kdy se k nim dostanou přesýpací hodiny označující aktivního hráče. Za správně složený příklad dostane hráč jeden bod, pokud se ale zmýlil, musí si naopak jeden z již získaných odečíst.
Supermatematik je hra, která procvičuje čtyři základní matematické úkony. A to se jí opravdu daří, protože motivace vítězství je pro děti opravdu silná. Budou se snažit a při tom si potrénují počítání. Zařazení pouze některých početních úkonů a karet navíc umožňuje upravovat obtížnost pro různě pokročilé matematiky.
Začátek každého kola je trochu pomalý a pro děti nudný, protože pouze vytahují kostičky bez šance na vytvoření příkladu. Jak ale uprostřed kostiček přibývá, zvyšuje se napětí a také šance, že opravdu příklad půjde sestavit.
Protože ale děti získávají za každý složený příklad pouze jeden bod, může hra do většího počtu bodů být opravdu dlouhá. Proto doporučujeme buď získávat body podle délky příkladu za každou kostičku, nebo nastavit cílová čísla maximálně na deset bodů. Jinak je hra už příliš dlouhá.
Dobré je, že v tomto principu děti opravdu trénují matematiku a mohou sestavovat rovnice, z více matematických operací. Zde se skýtá možnost využití i s trochu staršími dětmi, kterým vysvětlujete posloupnost vyhodnocení operací. Pokud byste si navíc přidali do společné zásoby závorky (třeba vystřižené z tvrdého papíru a použitelné kdykoliv), dostanete se ještě o kus dál.
Princip hry s vytahováním jedné kostky za druhou je hodně pomalý a především velmi závisí na náhodě. Hra tak není ani tolik o schopnostech dětí, ale o tom, kdo si jako první vytáhne vhodné kostičky k sestavení příkladu. V tomto způsobu je hra vhodná pouze pro menší děti, které teprve s počítáním začínají.
Právě proto se nám mnohem víc osvědčily jiné varianty. V jedné například hráči nejdříve vždy vylosují ze sáčku náhodných deset (toto číslo můžete snižovat a zvyšovat pro úpravu obtížnosti) kostiček s čísly a znaménky. Teprve pak otočíte horní kartu z balíčku. Všichni hráči nyní mají úkol současně mezi kostičkami najít rovnici, která vede k řešení příkladu. Pokud hráči nenašli řešení, přidávají vždy z pytlíku nové dvě kostičky tak dlouho, dokud někdo příklad nevyřeší. Pouze ten hráč dostane body za v rovnici použité kostičky.
Právě tato varianta je vhodná na procvičení počtů, protože na hráče je vyvíjený mnohem větší tlak než u přesýpacích hodin. Tady soupeří všichni současně a jedinou nevýhodou tak je, že některé z dětí mají čísla otočená vzhůru nohama a hůře se jim tedy příklad sestavuje. Doporučujeme tedy kostky vysypat náhodně. Navíc zde je strategický element, protože čím delší příklad se vám podaří sestavit, tím více bodů dostanete.
Samozřejmě obsah krabice nahrává i nejrůznějším dalším variantám, které si určitě rádi sami vymyslíte nebo s jejich vytvořením pomůžete dětem. V konečném důsledku budete mít určitě lepší zážitek, než ze základní verze prezentované v pravidlech.
Hra Supermatematik měla pěkný potenciál. Je pěkně zpracovaná, obsahuje dostatek čísel i karet s výsledky, aby děti zabavila na dlouhou dobu. Jenže ji sráží herní systém, který je v pravidlech popsaný. Děti se střídají v losování a vůbec si tak neužijí hru. Naopak většinu doby budou čekat, než uplyne písek soupeři. Všechno je hodně otázkou náhody. Pokud ale máte fantazii a vytvoříte si vlastní pravidla, se Supermatematikem čeká vaše děti spousta zábavy.
+ pěkný nápad
+ dostatek karet i žetonů s čísly
+ vždy dva výsledky na výběr
+ příznivá cena
+ když si vytvoříte svoji variantu, dobře se pobavíte
- nudná varianta v pravidlech