Japonští mistři soustředění mají jedno tajemství, které zatím zůstávalo pevně zavřené pod zámkem. Jeho obyvatelé jsou známí tím, že v roce 2009 silou svojí mysli ohnuli železnou tyč. Může za to prý nějaký tajný cvik, který nikomu nesmí vyzradit.
Jenže to bylo předtím, než Takeshi z řádu vystoupil. A ukázal všem, což je základem vyrovnaného a klidného přístupu v jeho klášteře. Cvičení se jmenuje Sutakku a spočívá ve stavbě co nejvyšší pyramidy z kostek.
Mezi posluchači Takeshiho přednášky byl i Curt Covert, který na základě získaných informací vytvořil stejnojmennou hru Sutakku a nabídnul ji všem zájemcům o koupi v roce 2011. Umožnilo mu to jeho vlastní vydavatelství Smirk and Dagger, které se zaměřuje především na hry s velkou úrovní konfliktu. A Sutakku je pravý opak, což vlastně v důsledku do nabídky pěkně zapadá.
Na obalu bílé krabičky najdete japonský kaligrafický název, který vás zve dovnitř. Krabička sama o sobě už je velice povedenou designerskou prací, s černými lemy. Ovšem ještě větší radost vám udělají komponenty, které se nachází ukryté uvnitř.
V první řadě jsou zde pravidla a bloček pro zaznamenávání bodových výsledků. A pod nimi je rozložený černý štěrchající pytlík. Ten v sobě obsahuje to nejdůležitější, co budete pro trénink soustředění potřebovat – tucet velkých kostek. Jejich rozměry jsou nadstandardní a na sobě obsahují japonské symboly pro číslice od jedné do šesti.
A pak je tu herní plán rozložený na dva malé dílky. On dohromady také není žádný obr, protože ve skutečnosti vytvoříte jeho složením takovou kartonovou plácačku. Na jejím těle jsou jednotlivé symboly číslic s vysvětlením v podobě klasické číslovky vedle. To aby se hráči při partii neztráceli, ale po jedné hře už budete mít jasno nejen v prvních třech hodnotách, které snadno rozeznáte podle počtu čárek. Ale poznáte od sebe snadno i čtyřku, pětku a šestku. Nahoře nad těmito symboly je velké černé kolo. To je místo, kde budete svoji věž z kostek stavět. Tady se rozhodne o vašem úspěchu či neúspěchu.
Posledním dílkem skládačky jménem Sutakku je prťavý balíček karet, nazvaných Smirky’s Challenge, tedy Smirkyho výzva. Na každé kartě je anglicky popsaný úkol, který bude muset hráč splnit. Podle výsledku pak získá nějakou odměnu nebo trest.
Partie začíná jednoduše tak, že ze dvou dílků složíte do středu stolu herní plánek a vedle něj položíte všech dvanáct kostek. Hráči mohou, ale nemusí do začátku dostat do ruky náhodnou dvojici karet úkolů, které budou moci v průběhu partie použít.
Jakmile na vás přijde řada, prostě a jednoduše hodíte trojicí kostek a snažíte se, aby výsledkem byla co nejnižší čísla. V každém tahu musíte stranou odložit a přidat do věže dvě nové kostky. Ty ale musí mít hodnotu vyšší, než už přítomné stavební kameny. Jakmile se vám to nepovede nebo se rozhodnete, že už jde o příliš velké riziko, kolo pro vás končí.
V případě, že jste zbytečně riskovali a nepodařilo se vám přiložit dvě kostky, nezískáváte žádné body a na řadu přichází soupeři. V opačném případě ale dostanete tolik bodů, kolik je hodnota kostky v nejvyšším patře vynásobená počtem ve věži naskládaných kostek.
Kostky na sebe můžete pokládat, kdykoliv mají stejnou nebo vyšší hodnotu. Na začátku tedy nemůžete chtít nic lepšího, než hodit dvě jedničky. Jak se číslo nahoře na věži zvyšuje, snižují se vaše šance na úspěch v hodu. Pokaždé ale házíte třemi kostkami, z nichž alespoň dvě musíte umístit.
A to je v podstatě všechno. Stavba věže se opakuje několikrát, než dosáhnete stanoveného počtu kol a konce hry. Nyní je třeba už jen sečíst poznamenané bodové zisky a zjistit, kdo se stal nejlepším japonským stavitelem věží..
Sutakku si bere za úkol zpracování herního principu, který je v poslední době velice populární. Jedná se o princip „nemůžu přestat“ a hodně si s ním v poslední době tyká Reiner Knizia ve svých hrách pro děti.
Naštěstí ale tuto hru zachraňují myšlenky, které z ní dělají odlišný zážitek. První z nich je mnohem větší napětí v každém kole, protože potřebujete vždy dvě ze tří čísel vyšší, než už vyložené. Navíc je zde velký prostor pro taktiku a rozhodování, kterým ovlivníte průběh svého tahu. Váš výsledek stále výrazně závisí na štěstí s kostkami, ale přecejen máte lepší kontrolu.
Více kol navíc zaručuje, že i když třeba v jednom hodíte čtyřku a pětku, můžete si příště vést lépe. Ale i to paběrkování vám pomůže na cestě k vítězství a je lepší, než zbytečně riskovat ztrátu byť desetibodového zisku za dvě pětky.
Jenže pak jsou tu motivace, kterými vás Curt Covert pobízí, abyste hráli dál. Pokud pokračujete ve chvíli, kdy máte na pyramidě pětku a podaří se vám i další hod (tedy alespoň dvě kostky s pětkou nebo šestkou), pak dostanete rovnou odměnu padesát bodů! A jestli položíte kostku i na šestku, máte rovnou stovku! Nejvíce bodů ale lze získat za úspěšné postavení věže ze všech dvanácti kostek, které vám obvykle vyhraje celou partii svými 200 body.
No a pak se rozhodněte, kdy skončit! Takovéto pobídky jsou úžasnou motivací pro hráče, ale současně také způsobem, jak se Sutakku odlišuje od konkurence se stejným herním principem.
Navíc v krabičce jsou také zmiňované karty úkolů. Ty dostanou na začátku hráči do ruky a mohou je zahrát na soupeře nebo na sebe, pokud to karta povoluje. V takové situaci se pak snažíte splnit její podmínky, což vám přinese body. V opačném případě ale většinou následuje trest. Tohle hraní přináší do jinak solitérní hry nevídaný prvek konkurence a boje.
Zpracování je jedním slovem parádní. Mohou za to především nádherné kostky, které se budou vyjímat ve sbírce každého fanouška šestistěnných neposedů. I herní plán složený ze dvou puzzle dílků je pěkný a tak nepotěší snad jen horší kvalita karet výzev, které jsou hodně tenké a bez povrchové úpravy.
Sutakku si nás navzdory svému jednoduchému a již velice známému hernímu principu získalo svými myšlenkami a nápady, které ji prohlubují. Všechno to riskování je najednou ještě napínavější. A cesta k vítězství trnitější. No a ta radost z úspěšného hodu za tu koupi prostě stojí..
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Curt Covert |
Ilustrace | Curt Covert, Chiyo Nagahara Romei |
Vydavatel | Smirk & Dagger Games |
Rok vydání | 2011 |
Počet hráčů | 1 - 12 |
Herní doba | 15 |
Minimální věk | 14 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (4 voters) |
Kategorie | Dice |
Mechanismy | Dice Rolling, Push Your Luck |
Více o hře.
+ nový přístup k hrám "pokoušej svoje štěstí"
+ zajímavá kaligrafická grafika
+ karty výzev
+ bonusy za riskování
+ velké kostky
+ napínavá a rychlá hra
+ více kol trochu snižuje vliv štěstí
- už velmi dobře známý a často používaný princip